Od sezonu sezonu 2021 możemy oczekiwać w formule silnikowej F1 pewnych zmian, w tym zdecydowanego postawienia na paliwa syntetyczne. Wykorzystanie paliw syntetycznych oznacza wiele korzyści.
Jak już wcześniej informowałem na blogu formuła silnikowa w Formule 1 po sezonie 2020 ma pozostać bez większych zmian w stosunku do stanu obecnego. Będą to te same silniki spalinowe V6 turbo z elementami hybrydowymi MGU-K i MGU-H. Regulamin dotyczący jednostek napędowych zostanie jednak zmodyfikowany. Ogólne hasła jakie w tym kontekście padały to m.in. podniesienie limitu obrotów, zmiany w dźwięku czy zmiany dotyczące ograniczeń paliwa. Pewne elementy mają być standaryzowane, aby ograniczyć koszty i wyrównać układ sił. Plan zakłada zatwierdzenie nowych regulacji na lata 2021-2024, a od 2025 roku wprowadzenie zupełnie nowych jednostek napędowych.
Syntetyczne paliwo w F1
Więcej informacji w miniony weekend na sprawę dotyczącą nowego paliwa dostarczył Auto Motor und Sport (Źródło). Nie są to informacje odkrywcze, bo tego typu sugestie już wcześniej przewijały się w Internecie, ale teraz dowiadujemy się szczegółów. Według tych informacji Formuła 1 postawi na syntetyczne paliwo. Celem jest stopniowe przechodzenie z obecnych paliw wytwarzanych z ropy naftowej (z domieszką biopaliw) na paliwa syntetyczne. Początkowo miałoby ich być 20%, ale z roku na rok ta liczba stopniowa ma rosnąć. Teoretycznie taki proces mógłby doprowadzić, że w kolejnej formule silnikowej korzystano by wyłącznie z takich paliw, lub większość mieszanki byłaby syntetyczna.
Rozpoczęcie korzystania z paliw syntetycznych byłoby dla F1 idealne z wielu względów. Rozpoczęto by na dużą skalę wykorzystywać paliwa ekologiczne przy jednoczesnym zachowaniu silnika spalinowego i idących za tym korzyści. Bolidy F1 wciąż byłyby głośne, a jednocześnie stosunkowo ekologiczne. W przypadku napędów typowo elektrycznych opartych o baterie jest wiele wątpliwości zarówno na temat tego w jaki sposób energia elektryczna została wytworzona (zwykle ten proces zanieczyszcza to środowisko) oraz, że baterie po zużyciu wymagają utylizacji. Paliwa syntetyczne mogą dostarczać większej dawki energii niż paliwa wytarzane z ropy naftowej, a to oznaczałoby dalsze zwiększenie mocy silników oraz ich sprawności.
Jak widać na papierze takich ruch wygląda bardzo ciekawie. Technologii do wytwarzania takich paliw jest wiele, więc pozostaje kwestia tego czy firmy dostałyby wolną rękę, czy byłaby wybrana jedna z dostępnych technologii. Jest to obszar, który w kolejnych latach powinien na świecie odgrywać coraz większą rolę, więc Formuła 1 byłaby dobrym miejscem do rozwoju takich technologii. Przy okazji paliwa syntetyczne zostałyby wypromowane, a ludzie zobaczyliby, że w niczym nie odbiegają, a nawet są lepsze niż klasyczne paliwa.
Co to jest paliwo syntetyczne?
Informacja na temat definicji i metod uzyskiwania paliw syntetycznych za Wikipedią:
Paliwo syntetyczne – paliwo otrzymane w drodze syntezy chemicznej mogące stanowić alternatywę dla benzyny lub oleju napędowego. W zależności od zastosowanego surowca wyróżnia się technologie:
Gas to liquid (GTL) – paliwa otrzymywane z gazu ziemnego
Coal to liquid (CTL) – paliwa otrzymywane z węgla
Biomass to liquid (BTL) – paliwa otrzymywane z biomasy.
Paliwa syntetyczne to nie jest to samo co biopaliwo, które jest już dość powszechne na światowych rynkach. Paliwa syntetyczne, to cały czas dość świeży i bardzo rozwojowy pomysł, więc bardzo pasowałby do wizerunku F1 pod wieloma względami. Do produkcji paliw syntetycznych wykorzystuje się dwutlenek węgla z atmosfery, więc jest to konkretny sposób na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. W procesie spalania takiego paliwa w silniku powstaje mniej więcej tyle CO2, co potrzebne jest w procesie jego wytworzenia.
Duże koncerny petrochemiczne odgrywają ważną rolę w F1
Koncerny petrochemiczne od lat są jednymi z najważniejszych partnerów zespołów Formuły 1. Obecnie w F1 poprzez duże umowy z poszczególnymi zespołami funkcjonują duże światowe koncerny: Shell, BP/Castrol, ExxonMobil czy Petronas. Te cztery duże firmy nie tylko są sponsorami poszczególnych zespołów, ale jednocześnie dostarczają im specjalnie w tym celu opracowane paliwa i oleje. Postęp w tym obszarze jest kluczowy dla konkurencyjności bolidu. Kwestia paliwa stała się bardzo ważna od 2014 roku, gdy wprowadzono limity jego użycia. Od tego czasu projektanci silników dążą do tego, aby z danej dawki paliwa uzyskiwać coraz więcej mocy. Wprowadzane ulepszenia fizycznych elementów jednostki napędowej zwykle wiążą się z wprowadzeniem nowych mieszanek paliw, które współgrają z tymi zmianami.
W F1 obecne są także inne koncerny paliwowe jak Petrobras i PKN Orlen, ale w tym przypadku jest mowa tylko o umowach sponsorskich, a nie na dostawę paliw (Petrobras ma taki plan, ale jego wykonanie jest mocno niepewne).
Gdyby w F1 faktycznie postawiono na paliwa syntetyczne, to otworzy to zupełnie nowe pole do rozwoju dla koncernów petrochemicznych, co miałoby bezpośrednie przełożenie na ich paliwa dostarczane do zwykłych konsumentów. Te firmy powinny być z takiego ruchu bardzo zadowolone, a przynajmniej te które mają plany inwestycji w paliwa syntetyczne. Mogą także w ten sposób pojawić się w F1 nowe firmy.
Decydujący okres dla Formuły 1
Najbliższe dni i tygodnie będą kluczowe dla dalszego obrazu F1 po sezonie 2020. Na dzień 14 czerwca 2019 roku zaplanowane jest posiedzenie Światowej Rady Sportów Motorowych FIA podczas którego powinny być zatwierdzone zmiany w regulaminach na sezon 2021. Jeżeli tak się stanie, to poznamy konkrety, bo do tej pory publicznie pojawiały się tylko ogólne hasła. Koncepcji budowy nowych bolidów było wiele, więc w tym momencie tak naprawdę nie wiemy jakie są obecnie plany. Kwestia paliw syntetycznych powinna być jednym z ważniejszych tematów. Brak konkretnych zmian i ich zatwierdzenia w tym czasie będzie oznaczać kolejne przesunięcie oraz powrót sporów o nowy obraz F1.
Aktualizacja: Zatwierdzone zmiany na 2022 rok zakładają użycie domieszki paliw zrównoważonych, a jej ilość ma z roku na rok rosnąć. Teoretycznie gdy w roku 2025 zostaną wprowadzone zupełnie nowe silniki, to już w całości mogą one wykorzystawszy paliwa syntetyczne. Ten plan zostanie jeszcze ustalony, a wiele zależy od tego, jak będzie wyglądała sytuacja w 2021 roku, czy takie paliwo się sprawdzi.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: