Oscar Piastri z bardzo dużą przewagą wygrał kwalifikacje do sprintu w Belgii. W czołówce klasycznie rywalizował z Maxem Verstappenem i Lando Norrisem. Wpadki zaliczyli kierowcy Mercedesa i Lewis Hamilton.
Piątkowe kwalifikacje do sprintu rozgrywano w słonecznej pogodzie, temperatura nawierzchni zbliżała się do 40 stopni Celsjusza. Z powodu dużej ilości żwiru na torze, to start SQ2 i SQ3 był opóźniany o kilka minut.
Wyniki kwalifikacji do sprintu przed GP Belgii 2025
| Poz. | Kierowca | Zespół | SQ1 | SQ2 | SQ3 |
| 1 | Oscar Piastri | McLaren | 1:41.769 | 1:42.128 | 1:40.510 |
| 2 | Max Verstappen | Red Bull | 1:42.043 | 1:41.583 | 1:40.987 |
| 3 | Lando Norris | McLaren | 1:42.068 | 1:41.412 | 1:41.128 |
| 4 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:42.763 | 1:41.786 | 1:41.278 |
| 5 | Esteban Ocon | Haas | 1:42.822 | 1:41.801 | 1:41.565 |
| 6 | Carlos Sainz | Williams | 1:42.776 | 1:42.051 | 1:41.761 |
| 7 | Oliver Bearman | Haas | 1:43.024 | 1:42.019 | 1:41.857 |
| 8 | Pierre Gasly | Alpine | 1:43.171 | 1:41.949 | 1:41.959 |
| 9 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:42.711 | 1:42.088 | 1:41.971 |
| 10 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | 1:42.806 | 1:41.901 | 1:42.176 |
| 11 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:42.897 | 1:42.169 | |
| 12 | Yuki Tsunoda | Red Bull | 1:42.912 | 1:42.184 | |
| 13 | George Russell | Mercedes | 1:42.650 | 1:42.330 | |
| 14 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:42.427 | 1:42.453 | |
| 15 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:42.736 | 1:42.832 | |
| 16 | Alexander Albon | Williams | 1:43.212 | ||
| 17 | Nico Hulkenberg | Kick Sauber | 1:43.217 | ||
| 18 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:43.408 | ||
| 19 | Franco Colapinto | Alpine | 1:43.587 | ||
| 20 | Kimi Antonelli | Mercedes | 1:45.394 |
Trzej najszybsi kierowcy poprawili kwalifikacyjny rekord toru Spa-Francorchamps, który od 2020 roku wynosił 1:41,252 gdy ustanowił go Lewis Hamilton w Mercedesie. Aktualnie na torze można jeździć szybciej, dzięki wymianie asfaltu z ostatnich lat. Gdy asfalt był wymieniany podawano, że przyśpieszyło to tor o 1,5 a nawet 2 sekundy.
Krótkie omówienie kwalifikacji do sprintu
Byłem bardzo rozczarowany tymi kwalifikacjami, bo w SQ2 i SQ3 kierowcy niemal nie jeździli. Zdecydowana ich większość czekała do końcówki danego segmentu i dopiero wtedy wyjeżdżała na jedno pomiarowe okrążenie. Kwalifikacje do sprintu na tak długim torze nie mają zbytnio sensu. Znacznie ciekawiej jest na krótkich obiektach, gdzie kierowcy mogą robić więcej pomiarowych okrążeń, bo jest na to czas, a także opony wytrzymują dłużej niż jedno okrążenie.
Oscar Piastri był zdecydowanie najszybszy w kwalifikacjach, mimo że ledwo awansował do finałowego segmentu z dziesiątej pozycji. Piastri pojechał znakomite okrążenie w SQ3, większość jego przewagi pochodzi z drugiego, krętego sektora. Był także najszybszy w trzecim sektorze, dzięki lepszej jeździe w zakrętach. Verstappen natomiast ma bolid z niższym dociskiem (bardzo małe tylne skrzydło), więc nadrabiał na wszystkich prostych oraz w zakrętach przejeżdżanych z pełnym gazem. Na torze Spa-Francorchamps zawsze trzeba wybierać czy większy docisk i dobre tempo w drugim sektorze czy mniejszy i dobre tempo w pierwszym sektorze. Bolidy McLarena i Red Bulla są ustawione inaczej, ale nie ma między nimi wielkich różnic.
Lando Norris był znacznie wolniejszy niż Piastri, Brytyjczyk na Spa nie spisuje się historycznie najlepiej, a w tym sezonie widać, ze Piastri zyskuje nad nim właśnie na tego typu obiektach. Norris jest jednak na dobrej pozycji, bo start z trzeciego pola na tym torze jest korzystny, może awansować wyżej. Bardzo dobrze spisał się Charles Leclerc, który był czwarty. Martwi tylko jego bardzo duża strata do Piastriego. Ferrari ma bardziej wyważone ustawienia bolidu niż dwa czołowe samochody.
W kwalifikacjach do sprintu najciekawsze były wyniki poza miejscami TOP4. Hamilton i Antonelli po swoich błędach odpadli już w SQ1. Russell odpadł w SQ2, bo był po prostu zbyt wolny (nie wykorzystał poprawy warunków pod koniec segmentu). Ci kierowcy zwykle są w ścisłej czołówce, więc zobaczymy czy w sprincie będą w stanie wejść do punktowanych pozycji – moim zdaniem będzie trudno. Znakomicie spisał się Esteban Ocon, który był piąty. Haas postawił na najniższy docisk, jego obaj kierowcy byli najszybsi w pierwszym sektorze z całej stawki. Wydaje się, że te ustawienia mogą im pozwolić na zdobycie dużych punktów w sprincie. W TOP10 zaskoczyła pozytywnie również obecność Sainza, Gasly’ego czy Bortoleto.
Podsumowanie
Patrząc na prędkości maksymalne i charakterystykę toru Spa, to Piastriemu bardzo trudno będzie się utrzymać na prowadzeniu na pierwszym okrążeniu. Ma niższe prędkości maksymalne od Verstappena, a układ tego toru premiuje kierowców atakujących z drugiej pozycji. Ten moment zadecyduje o wynikach. Jeśli Piastri utrzyma się na prowadzeniu to potem ucieknie, bo powinien mieć przewagę w zarządzaniu opon. Jeśli na prowadzenie wyjdzie Verstappen (lub Leclerc), to będą w stanie się bronić przez kilka okrążeń, a może nawet cały dystans. Mnie ciekawią wyniki na dalszych pozycjach, bo w kwalifikacjach wyniki z miejsc 5-10 były niecodzienne, trudno określić, kto z tego grona zdobędzie punkty. W wyścigu powinno się jechać na oponach pośrednich, które powinny bez problemu wytrzymać do mety.
Zestawienie wewnętrznych pojedynków w kwalifikacjach do sprintów i samych sprintach można sprawdzić pod tym linkiem. W nim jest również tabela punktów zdobytych w tym roku jedynie w sprintach.



Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: