Zespoły F1 szykują się do startu sezonu 2021 w swoich fabrykach. W nich zawsze głównym wydarzeniem związanym z nowym samochodem jest pierwsze odpalenie silnika. Kilka zespołów pochwaliło się już nagraniami.
Sezon 2021 z wielu względów jest specyficzny. W tym roku bolidy zespołów F1 nie doczekają się wielu zmian, bo bardzo dużo elementów zostało zamrożonych i trzeba korzystać z takich samych jak rok wcześniej. To w znacznym stopniu ograniczy koszty w kryzysowym okresie w Formule 1. Z drugiej strony możemy oczekiwać znacznych ulepszeń w jednostkach napędowych. Ich rozwój był zamrożony w trakcie sezonu 2020, a więc zespoły przez cały miniony rok korzystały z jednej specyfikacji. Wszystkie ulepszenia, które zostały opracowane od tego czasu musiały czekać dopiero na początek sezonu 2021. Zwykle producenci wprowadzali dwa, a nawet trzy pakiety poprawek w trakcie sezonu, ale w 2020 roku nie mogli tego robić. Każdy producent silników oficjalnie i nieoficjalnie zapowiadał duże zmiany w swojej konstrukcji na sezon 2021. Dlatego biorąc pod uwagę ograniczenia w rozwoju bolidów, to skala poprawy jednostek napędowych powinna mieć decydujący wpływ na układ sił w tym roku.
Pierwsze odpalenia silników to zawsze duże wydarzenia w fabryce, bo odbywają się one podczas finalnych prac nad montażem nowego samochodu. Zawsze taki moment ściągał wielu pracowników, którzy chcieli podsłuchać i zobaczyć czy wszystko przebiegło sprawnie. W 2021 roku to uległo zmianie, bo z powodu koronawirusa wielu pracowników pracuje z domów, a w fabrykach dodatkowo starają się ograniczać zbiorowiska osób. Dlatego tym razem pierwsze odpalenia silników nie były tak licznie obserwowane na miejscu jak zwykle.
Styczniowe zmiany w kalendarzu na sezon 2021 oznaczały opóźnienie testów o dwa tygodnie. Niektóre zespoły z tego powodu opóźniły swoje prace nad nowymi samochodami, a inne działały zgodnie z pierwotnym planem. Dlatego w tym roku prezentacje nowych bolidów nie są tak skumulowane jak zwykle, a to samo dotyczy pierwszych odpaleń silników.
Pierwsze odpalenie silnika w McLarenie MCL35M
W przypadku zespołu McLaren odpalenie nowego silnika było największym wydarzeniem, bo jako jedyni zmienili dostawcę przed tym sezonem. McLaren odpalił tegoroczny silnik „Mercedes-AMG M12 E Performance” w dniu 27 stycznia 2021 roku. Wszystko przebiegło zgodnie z planem. Zaprezentowali minutowe wideo z tego wydarzenia na którym możemy zobaczyć reakcję szefostwa i pracowników na ten moment.
Pierwsze odpalenie silnika w samochodzie Williams FW43B
Williams opublikował krótkie nagranie dźwiękowe z pierwszego odpalenia silnika 5 lutego. Nie poinformowali czy odbyło się ono konkretnie tego dnia czy wcześniej. Na nagraniu jest sam dźwięk oraz potwierdzenie daty prezentacji.
https://twitter.com/WilliamsRacing/status/1357645463713951745
Williams w tym roku zaskakuje, bo ich bolid pojawił się na torze Silverstone w dniu 17 lutego na dniu filmowym bez żadnej zapowiedzi. Obaj kierowcy zasiedli za kierownicą i pokonali łącznie 100 km na mokrym torze. Opublikowali bardzo krótkie nagranie z przejazdu po torze. Widać na nim rozmazany bolid i można na tej podstawie stwierdzić, że jest nowe malowanie – jakiś ciemny kolor. Prawdopodobnie będzie dominował kolor granatowy, ale nie wiadomo czy to barwy tylko na testy, czy docelowe.
One step closer. 05.03.21. #FW43B pic.twitter.com/NhHDOx5gsD
— Williams Racing (@WilliamsRacing) February 17, 2021
Pierwsze odpalenie silnika w bolidzie Alpine A521
Zespół Alpine odpalił nowy silnik Renault w swoim bolidzie 10 lutego. Na opublikowanym nagraniu wideo widać niewielką grupę pracowników, a wszystkiemu przyglądał się Marcin Budkowski. Alpine to jedyny zespół, który będzie korzystał z silników Renault w sezonie 2021.
https://twitter.com/AlpineF1Team/status/1359924608003104770
Pierwsze odpalenie silnika w samochodzie Ferrari SF21
Ferrari odpaliło nowy silnik w bolidzie SF21 o godzinie 9:00 w dniu 12 lutego w swojej fabryce w Maranello. Zespół wydał z tej okazji krótki komunikat prasowy. Przed samym odpaleniem przemawiał Mattia Binotto, który stwierdził, że w nowym sezonie czeka ich wiele wyzwań i są zdeterminowani do poprawy. Nowy samochód został poprawiony w tych obszarach, gdzie dozwolony był rozwój. Muszą ciężko pracować, aby osiągać sukcesy. Zespół opublikował krótkie nagranie wideo z samego momentu odpalenia. Uważni kibice zauważyli, że pewnym zmianom uległ górny wlot powietrza nad głową kierowcy w nowym bolidzie.
https://twitter.com/ScuderiaFerrari/status/1360252838354571266
Pierwsze odpalenie silnika Hondy w AlphaTauri AT02
Zespół AlphaTauri pochwalił się pierwszym odpaleniem silnika Hondy w swoim nowym bolidzie, ale tylko poprzez nagranie dźwiękowe. Jednostka napędowa Hondy w 2021 roku będzie oznaczona symbolem RA621H. Do odpalenia silnika doszło prawdopodobnie 15 lutego, ale ani Honda, ani zespół nie potwierdzili konkretnie daty. Silnik Hondy w poprzednich latach brzmiał wyraźnie inaczej od pozostałych, ale to nagranie jest jak na Hondę bardzo spokojne. Prawdopodobnie ujawnili tylko jak pracuje na bardzo niskich obrotach.
Pierwsze odpalenie silnika w bolidzie Alfie Romeo C41
Zespół Alfa Romeo pokazał nagranie dźwiękowe z pierwszego odpalenia silnika Ferrari w nowym bolidzie C41 w fabryce w Hinwil. Nie potwierdzili konkretnej daty kiedy zostało ono wykonane, więc musimy założyć, że 15 lutego.
https://twitter.com/alfaromeoracing/status/1361271922139557888
Pierwsze odpalenie silnika w bolidzie Mercedes W12
Mercedes odpalił silnik w swoim nowym bolidzie 18 lutego. Oni są jednym z zespołów, który wykorzystał opóźnienie testów na wydłużenie prac nad nowym samochodem. Nie podali żadnych dodatkowych szczegółów na temat tego jak przebiegło odpalenie, a w Internecie opublikowali tylko nagranie dźwiękowe.
Haas odpali silnik dopiero na testach
Zespół Haas znalazł się w bardzo niekomfortowej sytuacji. W tym roku składają nowy bolid w swojej fabryce w Wielkiej Brytanii. Do odpalenia silnika potrzebna jest obecność inżynierów Ferrari. Obowiązujące obostrzenia epidemiczne wymagałyby od nich długiej kwarantanny po przylocie do Wielkiej Brytanii z Włoch. Dlatego zdecydowano o tym, że silnik w nowym bolidzie Haasa zostanie po raz pierwszy odpalony dopiero w Bahrajnie tuż przed testami. To niecodzienna sytuacja, robiły tak dawniej bardzo słabe zespoły, które walczyły o to aby złożyć samochody i utrzymać się w F1. Haas praktycznie nie zmienia w tegorocznym projekcie, więc nikt nie spodziewa się problemów technicznych, ale gdyby się pojawiły, to bedą w trudnej sytuacji.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2021 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: