W Warszawie odbyła się konferencja prasowa PKN Orlen zapowiadająca nowym sezon Formuły 1 w który ta firma będzie bezpośrednio zaangażowana jako sponsor zespołu Williams. W konferencji wziął udział Robert Kubica.
Konferencja odbyła się w warszawskiej siedzibie koncernu PKN Orlen. Wzięli w niej udział prezes koncernu – Daniel Obajtek oraz Robert Kubica. Z konferencji prasowej nie dowiedzieliśmy się niczego nowego. Było to klasyczne spotkanie mające na celu zakomunikowanie o umowie szerszej grupie mediów, nie tylko tych związanych ze sportem. Na konferencji nie padły żadne trudne pytania, ani nowe deklaracje. Robert Kubica dostał od Daniela Obajtka kask w specjalnym malowaniu, a w rewanżu podarował kierownicę z kartingu. Można to potraktować jako taką łagodną zapowiedź sezonu dla ogólnych mediów, które nie są związane na bieżąco z Formułą 1.
Pełen zapis konferencji znajduje się na kanale YouTube PKN Orlen, można go zobaczyć poniżej. Konferencja zaczyna się od 15 minuty nagrania i tak też powinien się ten film wszystkim odtworzyć. Niestety na przekaz był nałożony tłumacz na język angielski co momentami przeszkadza w zrozumieniu słów.
Poniżej zamieszczam dwa krótkie cytaty zamieszczone z komunikacie prasowym Orlenu po konferencji. Te cytaty dobrze oddają styl przebiegu całej konferencji prasowej.
Przed podjęciem decyzji o zaangażowaniu we wsparcie królowej motosportu, z Robertem Kubicą na czele, przeprowadziliśmy szereg analiz pod kątem korzyści wizerunkowych. Do tego trzeba dołączyć zacieśnienie relacji z klientami marki ORLEN. Taki sposób działania nie jest nowością. Robią tak największe Koncerny na świecie, które kooperują na globalnym rynku i chcą się na nim liczyć. To się po prostu opłaca – powiedział Prezes Obajtek.
– Ciężko pracowałem, aby wrócić do startów w F1. Cieszę się, że w tym wszystkim wspiera mnie i cały zespół właśnie PKN ORLEN – partner z Polski. To dodatkowa motywacja, aby podczas wyścigów dać z siebie wszystko i osiągać jak najlepsze rezultaty – powiedział Robert Kubica.
Warte uwagi są słowa Daniela Obajtka z wywiadu dla Polsatu Sport i Eleven Sports. Prezes Orlenu nie chciał podać więcej szczegółów, ale powiedział, że mają z Williamsem dwuletni kontrakt. Kontrakt ten ma wymiar sportowy i biznesowy. Są w nim jakieś wymagania, które muszą spełnić obie strony. Te słowa sugerują, że bez spełnienia tych wymagań nie będzie drugiego roku. To jest częściowe potwierdzenie plotek z listopada, że podpisano umowę w formacie 1+1. Jaki dokładnie by to nie był format umowy, to wszystko wskazuje na to, że drugi rok zostanie aktywowany dopiero po spełnieniu pewnych warunków z obu stron.
Samochód na konferencji oraz sponsorzy
Zespół Williams przywiózł na konferencję bolid FW40 z 2017 roku. Był to samochód z malowaniem przeznaczonym na wyścigi w krajach gdzie obowiązuje zakaz reklamy alkoholu. Jest to dość zaskakujące, że Williams pozostawił na samochodzie paski kojarzące się z Martini. Wytłumaczenia tej sytuacji mogą być dwa: planują pozostawić taki element w malowaniu na 2019 rok lub postanowili oszczędzić pieniądze. FW40 to jest już ich historyczny samochód, który pozostał w swoim oryginalnym malowaniu. Gdyby chcieli zmienić całkowicie malowanie na konferencję Orlenu, to musieliby zerwać całą farbę i pomalować samochód ponownie, a następnie ponownie zerwać farbę i wrócić do barw z 2017 roku. Samochody historyczne biorą udział w różnego rodzaju imprezach i zawsze mają takie barwy z jakich korzystano w danym roku. Ten bolid ma pozostać w siedzibie Orlenu przez kilka dni.
Na samochodzie pojawiły się logotypy czterech sponsorów: Rexona, PKN Orlen, Acronis oraz Sofina. Nowością jest firma Sofina, której logotyp znajduje się na nosie bolidu. Jest to firma bezpośrednio powiązana z Nicholasem Latifim – rezerwowym kierowcą zespołu i jej pojawienie się na samochodzie było formalnością.
Logotyp PKN Orlen znajduje się na tylnym skrzydle (na stronie zwróconej do tyłu), nosie, obu lusterkach oraz na układzie dolotowym (nad głową kierowcy). Takie usytuowanie logotypów powinno także pozostać na nowym samochodzie FW42, gdy zostanie on zaprezentowany w lutym (nie znamy jeszcze dokładnego terminu). Logotyp Orlenu pojawi się także na kaskach (część podbródkowa) i kombinezonach obu kierowców (na piersi), kombinezonach mechaników oraz na odzieży personelu zespołu. PKN Orlen zagwarantował prawo do wykorzystywania logo Williams Racing w swojej komunikacji marketingowej na całym świecie
Orlen w tym momencie jest sponsorem numer dwa w zespole za koncernem Unilever (marka Rexona). Należy się spodziewać pozyskania jeszcze jakiś sponsorów przed startem sezonu, zobaczymy czy w tym gronie będzie sponsor tytularny. Taki scenariusz byłby dla zespołu bardzo korzystny, bo bez nowych sponsorów budżet zespołu będzie wyraźnie niższy niż w 2018 roku.
Nowości medialne
Sama konferencja oraz sytuacja bezpośrednio po niej być może dały potwierdzenie dla plotek dotyczących zmian w transmisjach telewizyjnych. Konferencja była prowadzona wspólnie przez Mikołaja Sokoła i Andrzeja Borowczyka. Najistotniejsze wydarzenie miało miejsce później. O godzinie 14:30 jednocześnie w Polsacie Sport oraz Eleven Sports został wyemitowany wywiad z Robertem Kubicą oraz Danielem Obajtkiem na żywo. Wywiad był prowadzony przez dziennikarzy obu tych telewizji: Krystiana Sobierajskiego i Macieja Jermakowa. Cały wywiad trwa 20 minut i jeśli ktoś nie oglądał, to może go zobaczyć w całości na stronie internetowej Polsatu Sport – pod tym linkiem. Czyżby to była zapowiedź współpracy Polsatu i Eleven w sprawie transmisji z F1 w 2019 roku? Przekonamy się o tym wkrótce.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: