Blisko 5200 poprawnych zgłoszeń pojawiło się w konkursie Szklana Kula F1 2022. Przygotowałem podsumowanie całej zabawy na wykresach, na których widać jak rozkładały się głosy na wszystkie pytania.
Zakończona siódma edycja konkursu była rekordowa. Informowałem w mediach społecznościowych, że było równo 5200 zgłoszeń, ale później jeszcze pojawiły się pojedyncze zgłoszenia od spóźnialskich osób lub takich które były w trakcie uzupełniania, gdy skasowałem link do formularza. Z bazy danych musiałem usunąć kilkanaście zgłoszeń oddanych z tego samego adresu e-mail. Niemal każdy taki przypadek, to było powtórne wysłanie odpowiedzi chwilę po pierwszym, prawdopodobnie przez podwójne kliknięcie lub odświeżenie ekranu. Dlatego ostateczna liczba prawidłowych zgłoszeń to 5192. Dla porównania w poprzedniej edycji było 4251 zgłoszeń.
Konkurs jest już znany wśród kibiców F1 i np. pierwszy tysiąc zgłoszeń pojawił się w cztery godziny od rozpoczęcia zabawy. Trafia on do wielu osób, również takich którzy na co dzień nie są czytelnikami CyrkuF1. W tym roku zwiększyłem liczbę pytań z 20 do 22, bo sezon 2022 zapowiada się w F1 na nowe otwarcie i jest więcej niewiadomych niż zwykle. Pytania w konkursie są celowo tak wymyślone i ułożone, aby na jak najwięcej z nich nie dało się jednoznacznie odpowiedzieć. Celuję w to, aby jak najwięcej z nich było do obstawienia 50/50. Były jednak też pytania o bardziej jednoznaczne rzeczy, w których dominowała jedna z odpowiedzi. To są bardziej ryzykowne zagadnienia. Tekst z konkursem, pełnymi szczegółami i regulaminem znajdziecie pod tym linkiem.
Podsumowanie konkursu Szklana Kula F1 2022
W bazie danych mam 5192 poprawnych zgłoszeń. Na ich podstawie poniżej zamieszczam wykresy pokazujące jak rozkładały się głosy. W przypadku pytań, które były niejasne wytłumaczę jak będę interpretował odpowiedzi.
1. Formuła 1 będzie mieć nowego mistrza świata kierowców w sezonie 2022
Mając na myśli nowego mistrza świata, chodzi o kierowcę, który nigdy mistrzostwa w Formule 1 nie zdobył. Dlatego musi to być ktokolwiek z wyłączeniem Alonso, Hamiltona, Vettela i Verstappena. Jak widać na wykresie nieco ponad 1/3 uczestników spodziewa się, że będzie nowy mistrz świata w 2022 roku, a blisko 2/3 stawia, że kolejne mistrzostwo zdobędzie ktoś kto już je miał.
2. Lando Norris i Carlos Sainz wygrają swoje pierwsze wyścigi w F1 w 2022 roku
Norris i Sainz muszą wygrać po minimum jeden wyścig w 2022 roku. Ci dwaj kierowcy w F1 jeszcze nie wygrali, ale niewiele im brakowało w poprzednim sezonie i jeżdżą w dobrych zespołach, dlatego pytanie jest tak skonstruowane, że chodzi o ich obu. W styczniu niezwykle trudno przewidzieć czy faktycznie im się to uda, całkowitą zagadką jest forma ich zespołów. Blisko 60% uczestników odpowiedziało twierdząco, że wygrają.
3. Bottas przegra kwalifikacje z Zhou maksymalnie trzy razy w 2022 roku
Bottas i Zhou stworzą parę kierowców Alfy Romeo w 2022 roku. Bottas przez pięć ostatnich lat zawsze awansował do Q3 w kwalifikacjach i to jest jego mocna strona. Zhou to debiutant, więc przynajmniej na początku nie należy wiele od niego wymagać. Ponad 63% uczestników uważa, że Bottas będzie wolniejszy w kwalifikacjach od Zhou maksymalnie trzy razy w 2022 roku. To pytanie o kwalifikacje, wyniki ze sprintów się nie liczą. Jeżeli sezon będzie krótszy, albo jeden z kierowców wypadnie z pewnych weekendów, a tym samym będzie mniej pojedynków, to nie wpływa to na zaliczenie tego pytania do wyników.
4. Red Bull pozyska sponsora tytularnego i zmieni stosowany od kilku lat schemat malowania samochodów w sezonie 2022
To jest pytanie w którym była największa zgodność wśród uczestników, bo aż 92,7% osób odpowiedziało nie. To pytanie ma dwa warunki i są niewielkie szanse, że oba zostaną spełnione. Po pierwsze Red Bull musi pozyskać nowego sponsora tytularnego (na początku stycznia go nie mają), a także w ich bolidach musi dojść do znacznej zmiany schematu malowania. Kwestia tego, co oznacza znaczna zmiana malowania, to pozostaje do otwartej oceny. Jeżeli np. będzie nowy sponsor, a wraz z nim pojawi się dużo zielonego koloru na samochodach, to uznam to za zmianę. Jeśli będzie nowy sponsor, ale malowanie się nie zmieni, to poprawna odpowiedź to nie. Jeżeli będą wątpliwości, to przygotuję ankietę wśród czytelników do oceny malowania.
5. Verstappen i Hamilton wygrają po co najmniej pięć wyścigów F1 w 2022 roku
Aby wygrać pięć wyścigów w sezonie trzeba posiadać bardzo konkurencyjny samochód. Jeżeli Red Bull i Mercedes będą mieć bolidy zdolne do walki o podium w końcowej klasyfikacji, to Verstappen i Hamilton powinni po pięć razy wygrać. W związku ze zmianą reguł technicznych takiej gwarancji nie ma. Dlatego jest to typowe pytanie 50/50, ale jak widać ponad 70% osób stawia, że wygrają po tyle razy.
6. Sergio Perez wywalczy Pole Position w 2022 roku
Sergio Perez jeszcze nigdy nie zdobył Pole Position w F1. Nie udało mu się, to w 2021 roku, gdy Red Bull miał jeden z dwóch najlepszych samochodów. Aby kierowca z Meksyku zdobył PP, to potrzebuje świetnego występu w kwalifikacjach lub w sprincie, a także posiadania topowego samochodu. Moim zdaniem szanse są na to niskie, ale głosy rozkładały się niemal po równo.
7. Williams zakończy sezon 2022 w czołowej siódemce w klasyfikacji generalnej konstruktorów
W zespole Williams zaszło wiele pozytywnych zmian, ale sezon 2022 to spora niewiadoma. Musieliby pokonać trzy zespoły, a to może nie być proste, szczególnie, że skład kierowców w Williamsie na papierze będzie słabszy. Jest to pytanie, na które w styczniu bardzo trudno odpowiedzieć, bo nic nie wiemy o przygotowaniach zespołu. Prawie 60% osób uważa, że nie będą w czołowej siódemce na koniec sezonu.
8. Co najmniej siedmiu różnych kierowców wygra wyścig F1 w sezonie 2022
W 2021 roku wyścigi wygrało sześciu kierowców. Aby zwycięzców było więcej, to potrzebny jest wyrównany sezon i kilka zespołów będących w grze o wygrane. Zmiana reguł teoretycznie powinna to zapewnić, chyba że znajdzie się jeden / dwa zespoły które zdominują rywalizację. 56% uczestników liczy na to, że będzie większa różnorodność wśród zwycięzców.
9. Michael Masi pozostanie na dotychczasowym stanowisku, przynajmniej na początku sezonu 2022
Początkowo ponad 90% osób obstawiało, że Masi pozostanie na stanowisku, ale gdy pojawiły się informacje o tym, że FIA rozpoczęło analizę zdarzeń w finale sezonu 2021, to więcej osób zaczęło obstawiać ze odejdzie. To jest pytanie w którym doszło do największej zmiany wśród odpowiedzi w trakcie trwania konkursu. Jeżeli Masi będzie dyrektorem wyścigu w pierwszy weekend sezonu i będzie miał takie same obowiązki jak w 2021 roku, to uznam odpowiedź tak. Jeżeli zostanie całkowicie zwolniony, albo jego obowiązki okrojone, to poprawna odpowiedź brzmi nie.
10. Wszystkie zespoły zdobędą po co najmniej 10 punktów w 2022 roku
Jeżeli żaden z zespołów nie będzie klasyczną czerwona latarnią, to wszyscy powinni zdobyć tyle punktów. Przy długim kalendarzu, szans na punkty będzie dużo, na pewno będą jakieś chaotyczne wyścigi. Układ sił powinien ulec zmianom, a to jest zawsze największa szansa dla najsłabszych stajni w poprzednim roku. Zdecydowana większość głosujących, bo 78% uważa, że nie wszystkie zespoły zdobędą po 10 punktów.
11. Kierowca z Kanady zdobędzie punkt w domowym wyścigu F1 w 2022 roku
To pytanie z dwoma warunkami. Po pierwsze musi się odbyć wyścig o GP Kanady, a w dwóch poprzednich sezonach tego wyścigu nie było. Po drugie co najmniej jeden punkt musi w tym wyścigu zdobyć kierowca z Kanady, czyli Stroll lub Latifi. Głosy w tym pytaniu rozłożyły się niemal po równo.
12. Logotyp Hondy pojawi się na bolidach zespołu AlphaTauri lub Red Bull w 2022 roku
Honda wycofała się z F1 po sezonie 2021, ale wciąż będzie produkować silniki, bo Red Bull jeszcze nie jest gotowy na przejęcie ich produkcji. Silniki mają być jednak pod marką Red Bull Powertrains. Honda wycofała się z F1, więc nie powinna być już obecna marketingowo. Z drugiej strony nie powinno być problemu, aby dogadać się z Red Bullem i logotyp na samochodach zostawić. Wszystko zależy od tego, jak szefostwo koncernu będzie podchodzić do F1 od 2022 roku. Ponad 60% osób uważa, że logotyp się pojawi. Zaliczę odpowiedź tak, nawet jeśli to będzie jednorazowa sytuacja.
13. W jednym z wyścigów w 2022 roku do mety dojedzie maksymalnie 13 samochodów
Biorąc pod uwagę dużą niezawodność współczesnych samochodów F1, to aby siedem z nich odpadło z wyścigu potrzebne są kraksy lub trudne warunki atmosferyczne. W 2021 roku w GP Węgier na mecie było 14 samochodów, ale Vettel został wykluczony z wyścigu, więc według oficjalnej klasyfikacji do mety dojechało 13. zawodników. Takie chaotyczne wyścigi w ostatnich latach się od czasu do czasu zdarzają i ponad 54% głosujących uważa, że będzie tak też w 2022 roku.
14. Zatwierdzony przez FIA kalendarz na 2023 rok będzie liczył 24 wyścigi
W 2022 roku kalendarz F1 ma liczyć 23 wyścigi, a w 2023 według planów mają wrócić mające kontrakty GP Chin i GP Kataru. Liberty Media ma wielu kandydatów, a z obecnych organizatorów bardzo mało jest zagrożonych. Dlatego na papierze wydaje się to być bardzo prawdopodobne poszerzenie kalendarza na 2023 rok. Co zaskakujące dla mnie, głosy w tym pytaniu rozłożyły się niemal po równo. W pytaniu chodzi konkretnie o liczbę 24. wyścigów w sezonie 2023.
15. Mazepin i Schumacher zdobędą po co najmniej 5 punktów w sezonie 2022
Tutaj wiele zależy od formy Haasa. Jeśli ten zespół zrobi znaczący krok do przodu, tak aby zawodnicy mogli walczyć regularnie o punkty, to wtedy każdy z nich po ich pięć powinien zdobyć. Jeśli jednak będzie to samochód zdolny tylko od czasu do czasu walczyć o niewielkie punkty, to wtedy trudno oczekiwać, aby Schumacher i Mazepin zdobyli ich po pięć. 80% osób uważa, że im się nie uda.
16. Zespoły McLaren i Ferrari zakończą sezon 2022 na podium klasyfikacji konstruktorów
To jest pytanie bardziej życzeniowe z mojej strony, bo chciałbym aby zarówno McLaren jak i Ferrari zakończyli sezon 2022 na podium klasyfikacji konstruktorów. Aby tak się stało, to w F1 musiałoby dojść do sporych przetasowań, a z podium musiałby wypaść Red Bull lub Mercedes. Trudno sobie na początku stycznia wyobrazić, aby jeden z dwóch dominujących w 2021 roku zespołów miał aż taki regres formy. Ponad 87% uważa, że Ferrari i McLaren nie będą wspólnie na podium na koniec sezonu.
17. Pirelli w trakcie sezonu 2022 dokona zmiany w specyfikacji opon
Pirelli w ostatnich latach dość regularnie dokonywało zmian w oponach w trakcie sezonu, zwykle w odpowiedzi na problemy z ich awariami. W 2022 roku będzie zupełnie nowe ogumienie, a samochody szybsze od prognoz, więc zmiany w konstrukcji, albo w mieszankach są możliwe. Taki scenariusz obstawiło 59% głosujących.
18. Fernando Alonso zakończy karierę w F1 po sezonie 2022
Alonso ma umowę z zespołem Alpine do końca 2022 roku. On twierdzi, że może jeszcze jeździć w F1 przez 2-3 lata, ale wszystko zależy od formy zespołu. Jeżeli Alpine da mu samochód zdolny do walki w czołówce, albo przynajmniej będzie tam widać poprawę, to Hiszpan powinien chcieć jeździć dalej. Jeśli Alpine w 2022 roku nie będzie konkurencyjne, to dalsza jazda w drugiej połowie stawki nie powinna być dla Alonso atrakcyjna. On nie ma też zbytnio opcji transferu do innej stajni. Ponad 3/4 uczestników uważa, że Alonso w 2023 roku dalej będzie jeździł w F1.
19. Charles Leclerc zdobędzie więcej punktów niż George Russell w sezonie 2022
To kolejne z pytań, na które odpowiedź w styczniu to loteria. Wiele zależy od formy zespołów, a także tego jak Russell odnajdzie się w Mercedesie. Większość głosujących obstawia, że to Brytyjczyk będzie miał więcej punktów niż Leclerc w 2022 roku.
20. FIA zmieni regulamin techniczny na sezon 2023 w odpowiedzi na innowację, którą ktoś wprowadzi w sezonie 2022
W 2022 roku w F1 będą zupełnie nowe regulacje techniczne. Bardzo prawdopodobne, że ktoś znajdzie w nich szarą strefę i zastosuje innowację, której FIA nie przewidziała. Jeśli zostanie to zakazane od 2023 roku, to prawidłowa odpowiedź brzmi tak. Gdyby FIA zmodyfikowała regulamin jeszcze na sezon 2022, to wtedy będę uznawał odpowiedź nie. Ponad 87% uczestników spodziewa się, że regulamin na 2023 roku będzie z tego powodu zmieniony.
21. Pierre Gasly podpisze umowę na sezon 2023 z zespołem niezwiązanym z Red Bullem
Pierre Gasly ma mieć umowę z Red Bullem do końca 2022 roku, ale niektóre źródła mówią, że obowiązuje ona do końca 2023 roku. Wiele mówi się o tym, że on ma zamkniętą drogę do awansu do głównej stajni, więc chcąc się rozwijać, to musi opuścić obóz Red Bulla. Jeżeli się tak stanie już na kolejny sezon, to prawidłowa odpowiedź brzmi tak. Wielu zawodnikom kończą się umowy po sezonie 2022, więc powinny pojawić się dla niego możliwości. Blisko 60% osób uważa, że tak się stanie.
22. W wyścigach F1 w 2022 roku wystartuje minimum 22. różnych kierowców
Udział 22. różnych kierowców w 2022 roku oznacza, że poza etatową dwudziestką wystartuje jeszcze dwóch dodatkowych. Może się to stać w wyniku awaryjnych zastępstw lub w wyniku trwałych zmian w składach. Biorąc pod uwagę ostatnie dwa lata i zmiany wymuszana dodatkowo zakażeniem koronawirusem, to są moim zdaniem spore szanse, że dwóch kierowców dodatkowo pojedzie w wyścigu. Uczestnicy tego zdania nie podzielili, bo 70% uważało, że wystartuje mniej kierowców.
Kiedy rozstrzygnięcie konkursu Szklana Kula F1 2022?
Tradycyjnie podliczę wyniki konkursu pod sam koniec tego roku, a końcową klasyfikację opublikuję na samym początku 2023 roku. Celuję w ogłoszenie wyników 1 stycznia 2023 roku.