Ponad 3200 poprawnych zgłoszeń pojawiło się w konkursie Szklana Kula F1 2023. Przygotowałem podsumowanie całej zabawy na wykresach, na których widać jak rozkładały się głosy na wszystkie pytania.
Zakończona ósma edycja konkursu cieszyła się sporą popularnością, ale nie tak dużą jak dwie poprzednie. Ostatecznie pojawiło się 3259 zgłoszeń, ale po wykasowaniu zdublowanych pozostało 3208 prawidłowych. Usuwałem drugie i kolejne zgłoszenia oddane z tego samego adresu e-mail. Zwykle było to spowodowane powtórnym wysłaniem odpowiedzi chwilę po pierwszym, przez podwójne kliknięcie lub odświeżenie ekranu. Było jednak sporo osób zgłaszających się ponownie z innym pseudonimem i z innymi odpowiedziami. Bardzo łatwo takie próby wyłapać, więc nie ma sensu próbować.
Pytania w konkursie są celowo tak wymyślone i ułożone, aby na jak najwięcej z nich nie dało się jednoznacznie odpowiedzieć. Celuję w to, aby jak najwięcej z nich było do obstawienia 50/50. Były jednak też pytania o bardziej jednoznaczne rzeczy, w których dominowała jedna z odpowiedzi. To są bardziej ryzykowne zagadnienia. Tekst z konkursem, pełnymi szczegółami i regulaminem znajdziecie pod tym linkiem.
Podsumowanie konkursu Szklana Kula F1 2023
W bazie danych mam 3208 poprawnych zgłoszeń. Na ich podstawie poniżej zamieszczam wykresy pokazujące jak rozkładały się głosy. W przypadku pytań, które były niejasne wytłumaczę jak będę interpretował odpowiedzi.
1. Kierowcy Ferrari zdobędą więcej Pole Position niż kierowcy Mercedesa w 2023 roku.
Większość uczestników konkursu uważa, że Ferrari będzie lepsze od Mercedesa w kwalifikacjach. Tutaj ważna uwaga do interpretacji odpowiedzi, bo pytanie dotyczy Pole Position, czyli pomijając karne przesunięcia na polach startowych, zwycięzców kwalifikacji. W 2023 roku będzie sześć sprintów, ale według obecnych zasad jeżeli ktoś wygra kwalifikacje w trakcie weekendu ze sprintem i nie ma kary przesunięcia na polach startowych, to nie musi w niedzielę ruszać z pierwszego pola, aby mieć zapisane w statystykach Pole Position.
2. Czas zwycięzcy kwalifikacji do GP Bahrajnu 2023 będzie o ponad sekundę lepszy niż w 2022 roku.
Bolidy w sezonie 2023 powinny być szybsze niż w 2022 roku, mimo wprowadzenia ograniczeń aerodynamiki (zmiany w podłodze). Jak duża będzie to poprawa – trudno powiedzieć. Celowo wybrałem do porównania GP Bahrajnu, bo rok temu wynik w kwalifikacjach nie był tam rewelacyjny, a zespoły będą mieć wcześniej trzy dni testów na tym obiekcie. Poprawa czasu w stosunku do 2022 roku jest spodziewana, ale raczej nie o całą sekundę. 3/4 głosujących uważa tak samo.
3. Max Verstappen po raz trzeci z rzędu zostanie mistrzem świata kierowców.
W pierwszej fazie konkursu było więcej głosów za tym, że Verstappen ponownie zostanie mistrzem świata, ale później wyniki trochę się wyrównały. Ponad 63% uczestników uważa, że Verstappen trzeci rok z rzędu zostanie mistrzem świata. Na pewno jest głównym faworytem, ale na początku stycznia forma nowych bolidów jest niewiadomą, więc nie można mieć pewności.
4. Zespół Alpine zajmie czwarte miejsce w końcowej klasyfikacji konstruktorów.
Biorąc pod uwagę, że w teorii trzy zespoły uciekły pozostałym stajniom, które walczą o czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej, to Alpine na papierze jest faworytem, a ich jedynym rywalem jest McLaren. Przed sezonem bardzo trudno to jednak przewidzieć, bo układ sił jest niewiadomą. Jest to typowe pytanie, w którym trzeba mieć szczęście wybierając odpowiedź. 2/3 uczestników uważa, że Alpine nie zajmie czwartego miejsca, to bezpieczna opcja do obstawienia.
5. Jeden z kierowców po raz pierwszy w karierze wywalczy podium w Formule 1.
Przygotowując to pytanie zainspirowałem się powracającym do F1 Nico Hulkenbergiem. Jestem zaskoczony, że 60% osób uważa, że jakiś kierowcy zdobędzie w 2023 roku swoje pierwsze podium w F1. W 2022 roku na podium stali tylko kierowcy z trzech czołowych zespołów i Lando Norris. Z obecnej stawki podium nie mieli nigdy wspomniany Hulkenberg, a także Piastri, de Vries, Tsunoda, Sargeant i Zhou. W większości są to kierowcy jeżdżący w zespołach z dolnych rejonów stawki lub debiutanci. Szanse na podium pojawią się dla nich chyba tylko w trakcie bardzo chaotycznego wyścigu lub gdyby układ sił bardzo się zmienił.
6. Co najmniej sześciu różnych kierowców wygra wyścig F1 w sezonie 2023.
W poprzednich pięciu latach (2018 – 2022) tylko jeden raz zdarzyło się, że mieliśmy w sezonie sześciu różnych zwycięzców, a w pozostałych przypadkach było ich pięciu. Uczestnicy w tym pytaniu optymistycznie założyli, że sezon 2023 będzie ciekawszy i bardziej zróżnicowany, a wyścigi wygra minimum sześciu zawodników. Chciałbym, aby tak było, ale osobiście się tego nie spodziewam.
7. Lewis Hamilton ukończy sezon 2023 na podium w klasyfikacji kierowców.
Bardzo wyrównane odpowiedzi na to pytanie, w którym początkowo więcej osób uważało, że Hamiltona na podium klasyfikacji w tym roku nie będzie, ale potem przeważyły nieznacznie głosy na tak. Jest to typowe pytanie, które przed sezonem można sklasyfikować jako 50/50. Jest zależne od formy kierowcy i tego jaki dostanie bolid na tle rywali.
8. Każdy z 20. etatowych zawodników zdobędzie punkt w 2023 roku.
W tym pytaniu ważne jest słowo „etatowych”, czyli chodzi o zawodników, którzy będą na liście zgłoszeń na początku sezonu. Jeśli np. w trakcie sezonu pojawi się zastępstwo i nowy zawodnik zdobędzie punkt, a łącznie 20. różnych kierowców będzie miało punkty, ale w tym gronie nie będą wszyscy, którzy rozpoczęli sezon, to poprawna odpowiedź brzmi nie. W ostatnich pięciu sezonach dwukrotnie zdarzyło się, że wszyscy etatowi kierowcy punktowali. Wystarczy, że jeden zespół będzie typową czerwoną latarnią i jego kierowcy będą mieć trudności, aby punktować.
9. Z wyników co najmniej jednego wyścigu z powodu złamania regulaminu technicznego zostanie wykluczony kierowca.
Dyskwalifikacje kierowców z wyników wyścigu z powodu złamania regulaminu technicznego zdarzają się rzadko. W 2022 roku takiej sytuacji nie było. To jest pytanie, którego nie da się przewidzieć, więc polega na typowym zgadywaniu. Blisko 70% głosujących uważa, że do takiej dyskwalifikacji nie dojdzie. Obstawili bezpieczną opcję.
10. W jednym z wyścigów zostaną przyznane niepełne punkty, bo kierowcy przejadą skrócony dystans.
Zmodyfikowany regulamin sportowy oznacza, że jeśli wyścig zostanie skrócony, to zostaną przyznane niepełne punkty. Skrócone wyścigi się zdarzają, ale to zawsze jest loteria przed sezonem, aby coś takiego przewidzieć. Na pewno bardziej prawdopodobne, że nie dojdzie do takiej sytuacji, co widać też po głosach, bo 2/3 uczestników uważa, że w 2023 roku do tego nie dojdzie. Wystarczą jednak intensywne opady deszczu, a taki scenariusz może się spełnić.
11. Minimum jeden wyścig F1 w całości zostanie pokazany na żywo w darmowej telewizji w Polsce.
Darmowa telewizja, czyli kanał telewizyjny dostępny w naziemnej telewizji np. Polsat, TVN czy TVP Sport. Viaplay ma obowiązek pokazać cztery wyścigi rocznie za darmo. Mogą po prostu odkodować transmisję u siebie, albo odsprzedać innej telewizji. Na ten moment trudno obstawić jak zostanie to rozegrane. Przykładowo w Holandii, Viaplay odsprzedało prawa do jednego wyścigu tamtejszej telewizji publicznej. Głosy w tym pytaniu cały czas rozkładały się po równo.
12. Planowany zespół Andretti-Cadillac zostanie zatwierdzony przez Liberty Media do dołączenia do F1 w kolejnych sezonach.
Zdziwiło mnie optymistyczne podejście uczestników w tym pytaniu, bo 2/3 uważa, że Andretti-Cadillac dostanie oficjalną zgodę. Proces naboru nowych zespołów jest długotrwały, a nawet nie został jeszcze rozpoczęty. Wyraźnie widać, że Liberty Media i większość zespołów nie są chętni, aby przyjąć Andrettiego. Zatwierdzenie przez Liberty Media, to byłaby konkretna umowa, będzie ciężko ją podpisać w 2023 roku.
13. Mechanicy jednego z zespołów wykonają w 2023 roku pit-stop w czasie krótszym niż 1,98 sekundy (najlepszy wynik w 2022 roku).
Zeszłoroczny rekord mechaników McLarena był znacznie lepszy od pozostałych pit-stopów, tylko raz ktoś zszedł poniżej dwóch sekund w 2022 roku. Postęp mechaników różnych zespołów powinien być widoczny w 2023 roku, ale nie ma gwarancji, że akurat ten rekord zostanie poprawiony. Zdecydowana większość, bo ponad 3/4 uczestników spodziewa się szybszego pit-stopu. Moim zdaniem warto było tak obstawić, bo ktoś powinien urwać np. setną część sekundy.
14. Fernando Alonso nie dojedzie do mety co najmniej jednego wyścigu z powodu awarii związanej z silnikiem.
To pytanie przygotowałem specjalnie w związku z wieloma pechowymi sytuacjami, jakie przytrafiały się Fernando Alonso. Hiszpan w 2023 roku będzie korzystał z silników Mercedesa, które w 2022 roku były najbardziej niezawodne. Aby w tym przypadku była zaliczona odpowiedź Tak, to Alonso musi wycofać się z wyścigu w wyniku awarii jednego elementów jednostki napędowej. Nie może to być efekt kolizji z innym kierowcą, albo awaria innego elementu. Uczestnicy w przeważającej większości stawiają, że pech Alonso zwycięży, bo aż 85% spodziewa się, że będzie miał taką awarię. Rok temu jeden raz Vettel nie ukończył wyścigu z powodu awarii silnika w Astonie Martinie.
15. Dojdzie do kolizji Maxa Verstappena i Lewisa Hamiltona, która zakończy się wycofaniem jednego z nich z wyścigu.
Verstappen i Hamilton walczą ze sobą dużo ostrzej niż z innymi kierowcami. Jeżeli będą mieli okazję na bezpośrednie pojedynki, to kolizje są pewne. Pozostaje pytanie czy będą poważne? Aby kierowca wycofał się z wyścigu po kolizji z innym kierowcą, to potrzebne jest mocne uderzenie. Ponad 58% głosujących uważa, że dojdzie do takiej sytuacji.
16. Oscar Piastri co najmniej sześć razy pokona Lando Norrisa w kwalifikacjach.
Wszystko zależy od tego jak szybko Oscar Piastri zadomowi się w Formule 1 i czy faktycznie ma duży talent. Norris jest bardzo dobry w kwalifikacjach, ale sześć razy może przegrać, bo w grę wchodzą różne losowe sytuacje. Piastri musi jednak jeździć naprawdę bardzo dobrze od początku. Ponad 64% głosujących uważa, że tego nie dokona i moim zdaniem jest to bezpieczne, bardziej prawdopodobne założenie.
17. Minimum jeden zespół zostanie ukarany za przekroczenie limitu budżetowego w 2022 roku.
W przypadku ukarania za przekroczenie limitu budżetowego mam na myśli taką sytuację jaka była w Red Bullu rok temu, czyli udowodnienie zbyt dużych wydatków i kara. Zespoły na pewno bardziej się pilnowały przygotowując rozliczenia w zeszłym roku, ale czy FIA nie znajdzie nieprawidłowości? Szanse na to są, ale to jest pytanie typowo 50/50, co widać również w rozkładzie głosów.
18. AlphaTauri nie przedłuży kontraktu z Yukim Tsunodą na sezon 2024.
Wiele będzie tutaj zależało od formy Tsunody, tego jak wypadnie na tle debiutującego de Vriesa (Tsunoda ma obowiązek z nim wygrać, inaczej jego notowania spadną), a także planów Hondy (mają innych juniorów blisko F1) i Red Bulla (mają wielu juniorów blisko F1). Krótko mówiąc Tsunoda musi jeździć lepiej, bo inaczej jego przyszłość w F1 będzie zagrożona. Większość osób uważa, że AlphaTauri nie przedłuży z nim umowy na kolejny rok.
19. Rywalizacja o tytuł mistrzowski kierowców rozstrzygnie się w GP Las Vegas (przedostatni wyścig sezonu).
Pytanie typowo losowe, które przygotowałem, bo chciałem aby w konkursie znalazło się coś o Las Vegas. Prawdopodobieństwo, że sezon rozstrzygnie się akurat w przedostatnim wyścigu jest dużo niższe niż w jakimkolwiek innym pod koniec sezonu. Zdecydowana większość uczestników obstawiła koniec rywalizacji w innym wyścigu.
20. Logan Sargeant zajmie 20. miejsce w końcowej klasyfikacji generalnej kierowców w 2023 roku.
Pytanie dotyczy Logana Sargeanta kończącego sezon konkretnie na 20. miejscu. Nie jest to wcale takie pewne, bo mogą być dodatkowi kierowcy w trakcie sezonu, a Williams nie musi być najgorszy. Trochę dziwi mnie, że 70% postawiło, że będzie 20. w końcowej klasyfikacji, większe szanse są na inne miejsce.
21. Zespół Aston Martin zdobędzie więcej punktów niż łącznie zespoły Alfa Romeo i Haas.
Aby w tym pytaniu prawidłowa była twierdząca odpowiedź, to Aston Martin powinien znacząco poprawić formę lub zespołu Alfa Romeo i Haas pogorszyć swoje. W 2022 roku Aston Martin miał tyle samo punktów co Alfa Romeo. Doliczając Haas, to byli sporo z tyłu. Przed sezonem tego typu pytanie to typowe 50/50, więcej osób uważa, że dwa klienckie zespoły Ferrari zdobędą więcej punktów. Przepraszam za wykres, ale miałem na początku konkursu błąd w zapisie odpowiedzi, a potem już nie dało się edytować oddanych głosów, a tym samym wykresu.
22. Przynajmniej trzy różne wyścigi zostaną przerwane czerwonymi flagami w 2023 roku.
W trzech ostatnich sezonach były minimum po trzy przerywane czerwonymi flagami. W obecnej F1 częściej się je stosuje, więc nie dziwię się, że aż 85% zagłosowało na Tak. Powinienem w tym pytaniu zawrzeć wyższy próg, to wtedy głosy powinny być bardziej równomierne. Z drugiej strony w latach 2017 – 2019 tylko jeden wyścig był przerwany czerwoną flagą. To zawsze loteria.
Kiedy rozstrzygnięcie konkursu Szklana Kula F1 2023?
Tradycyjnie podliczę wyniki konkursu pod sam koniec tego roku. Celuję w ogłoszenie wyników na przełomie grudnia 2023 i stycznia 2024 roku.