Ferrari zaprezentowało swoje wyniki finansowe za cały 2019 roku. Miniony rok pod względem finansów i sprzedaży samochodów był najlepszy w historii tej marki. Przełoży się na to na jeszcze większe wydatki na program F1.
Ferrari od początku 2016 roku jest samodzielną firmą (Ferrari N.V.), której akcje są notowane na nowojorskiej giełdzie. Doszło wtedy do rozdzielenia Ferrari od koncernu Fiat Chrysler Automobiles, ale obie te firmy są ze sobą mocno powiązane przez wspólnych akcjonariuszy. Od tego momentu możemy uważniej śledzić wyniki finansowe Ferrari oraz dowiedzieć się więcej na temat wydatków zespołu F1. Ferrari od zawsze w tajemnicy trzyma konkretne dane związane z funkcjonowaniem zespołu F1. Również od 2016 roku i powstania osobnej firmy te kwestie są celowo dołączane do innych wydatków i przychodów, więc nie da się z raportu wyczytać konkretnych liczb dotyczących Formuły 1, tak jak np. w przypadku zespołów działających w Wielkiej Brytanii. Można jednak pokusić się o pewne szacunki.
Rekordowa sprzedaż samochodów Ferrari w 2019 roku
Sergio Marchionne kilka lat temu zadecydował o zmianie podejścia Ferrari i zwiększeniu produkcji samochodów. Wcześniej Ferrari produkowało około 6 000 – 7 000 samochodów rocznie. Marchionne zadecydował o podniesieniu produkcji do ponad 10 000 sztuk. Od 2013 roku sprzedaż regularnie rosła by w 2019 roku po raz pierwszy przekroczyć zakładany przez zmarłego prezesa Ferrari limit. Marchionne uważał, że taki wzrost produkcji nie spowoduje, że Ferrari przestanie być „ekskluzywną” marką. Zapotrzebowanie na nowe auta wciąż jest większe niż ich produkcja, więc Ferrari szybko sprzedaje wszystko to co opuszcza fabrykę.
Ferrari w 2019 roku sprzedało 10 131 samochodów (9 251 w 2018 roku). W porównaniu do 2018 roku o 11,2% wzrosła sprzedaż aut z silnikami V8 oraz o 4,6% z silnikami V12. Ferrari blisko połowę samochodów sprzedaje w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Na drugiej pozycji z blisko 1/3 udziału są obie Ameryki, ale tam w 2019 roku zanotowano niewielki spadek sprzedaży. Najszybciej rośnie sprzedaż w Chinach, Hong Kongu i na Tajwanie – o 20,3% w 2019 roku.
Wzrosty mogą być kontynuowane w kolejnych latach, bo Ferrari zapowiada wprowadzanie wielu nowych modeli. Pojawi się także nowy, mniejszy silnik V6, a przyszłości planowane jest w pełni elektryczne auto. Zapotrzebowanie na samochody Ferrari jest bardzo duże i przewyższa możliwości produkcyjne, więc trzeba spodziewać się, że będą chcieli to wykorzystać.
Wyniki finansowe Ferrari za 2019 rok
Przychody całego Ferrari w 2019 roku wyniosły 3,766 mld euro i wzrosły o 10% w porównaniu do 3,420 mld euro w 2018 roku. To najlepszy wynik w historii firmy. Zysk EBITDA wyniósł 1,269 mld euro i uległ poprawie o 14% w porównaniu do 2018 roku. Czysty zysk wyniósł natomiast 699 mln euro po spadku o 11%. Wyniki finansowe za ubiegły rok praktycznie w każdej kategorii poprawiły się w stosunku do 2018 roku i są rekordowe. Ferrari prognozuje, że w 2020 roku ich wyniki finansowe ulegną dalszej poprawie, a łączne przychody przekroczą 4,1 mld euro.
Ferrari najwięcej zarabia na sprzedaży samochodów i części zamiennych – 2,926 mld euro – wzrost o 15%. Przyczyna jest tu jasna: wzrost produkcji i samochodów. Wpływy związane ze sponsoringiem i innymi działalnościami komercyjnymi wzrosły do 538 mln euro w porównaniu do 506 mln euro w 2018 roku. Ferrari tłumaczy ten wynik większymi wpływami z Formuły 1. Do tej kategorii wliczone są przychody z Formuły 1 jak również przychody z marki Ferrari: licencje na ubrania, gadżety, parki tematycznie, programy lojalnościowe itp. Nie jest to nigdzie rozdzielone, więc nie wiemy ile konkretnie pieniędzy generuje sam zespół F1.
Wpływy z wynajmu silników innym zespołom F1 (są wynajmowane, a nie sprzedawane) księgowane są w wynikach finansowych w ogólnej kategorii sprzedaży silników. Ferrari cały czas produkuje i sprzedaje silniki dla Maserati i jest to jedyny obszar działalności gdzie są odnotowywane spore spadki od kilku lat. W 2019 roku wpływy z tego tytułu spadły o 30% do niecałych 200 mln euro. Przyczyną jest to, że Maserati ogranicza zakupy silników produkowanych przez Ferrari.
Wydatki Ferrari na Formułę 1 w 2019 roku
Według informacji serwisu Racefans budżet Ferrari w 2019 roku wyniósł 435 mln $ po wzroście o 25 mln $. W tej kwocie nie ma kosztów rozwoju jednostek napędowych. Budżet zespołu w ponad 90% pokrywają wpływy od FOM (największe w F1 dzięki specjalnym bonusom) oraz od sponsorów (m.in. największy w F1 kontrakt z koncernem Phillip Morris). Pozostałą część budżetu Ferrari finansuje z dodatkowy wpływów związanych z zyskami z licencji (wspomniane wcześniej ubrania, gadżety itp.). Osobną kwestią są wydatki na rozwój jednostek napędowych i tam już Ferrari musi w większości finansować prace z ogólnego budżetu wspieranego wpływami od dwóch stajni klienckich.
Louis Carey Camilleri, który jest dyrektorem generalnym Ferrari zapowiedział we włoskich mediach wzrost wydatków na Formułę 1 w 2020 roku. Ten wzrost jest spowodowany tym, że chcą mocniej zainwestować w prace nad samochodem na sezon 2021, gdy jeszcze nie obowiązują limity budżetowe. W 2020 roku wydatki na program F1 będą rekordowe w historii Ferrari.
Limit budżetowy wymusi na Ferrari spore cięcia w wydatkach na Formułę 1, co na pewno odbije się w perspektywie kilku lat na ich formie, bo stracą przewagę finansową nad rywalami. Obecnie tylko Mercedes ma porównywalny budżet, a zespoły ze środka stawki wydają dwa razy mniej.
Komunikat prasowy Ferrari w sprawie wyników finansowych za 2019 roku znajdziecie w języku angielskim w pliku pdf TUTAJ. Firma jeszcze nie opublikowała pełnego raportu. Gdy on się pojawi i będą w nim jakieś ważne rzeczy, to zaktualizuję ten tekst.
Więcej szczegółów na temat budżetów zespołów F1 znajduje się w pod tagiem budżet,
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: