Mercedes i Ferrari podczas GP Włoch 2015 na torze Monza użyją poprawionych jednostek napędowych z wykorzystaniem talonów. Z ulepszeń Mercedesa skorzystają tylko kierowcy fabrycznej ekipy. Tymczasem klienci Renault i Hondy przyjmą taktyczne kary, aby zwiększyć liczbę świeżych motorów.
Mercedes
Mercedes był bardzo tajemniczy jeśli chodzi o program rozwoju swojej jednostki napędowej. Wykorzystał najwięcej, bo 25 talonów w przerwie zimowej. Skupiając się głównie na poprawie niezawodności. Co im się udało. Przejechali sześć wyścigów na pierwszym silniku i pięć wyścigów na drugim w tym sezonie. Jedynym wyjątkiem z grona ośmiu bolidów był Nico Hulkenberg, któremu przytrafiła się awaria.
Pozostałe 7 talonów zostanie użyte przez Mercedesa podczas GP Włoch 2015 na torze Monza. Poprawki otrzymają tylko kierowcy fabrycznego zespołu. Pozostałe trzy zespoły klienckie otrzymają nowe jednostki napędowe, ale w starszej specyfikacji. Nie wiadomo czy w tym sezonie otrzymają te poprawki. Jeśli tak, to dopiero na GP USA pod koniec października – wtedy powinni potrzebować czwartych silników.
Poprawki Mercedesa są skupiają się już na przyszłym sezonie. Ulepszone zostały te elementy jednostki napędowej, które według regulaminu zostaną na stałe zamrożone po tym sezonie. Na Monzy zadebiutuje również nowe paliwo przygotowane przez Petronasa. Otwiera to nowe kierunki rozwoju jednostki napędowej na przyszły rok. I jednocześnie pozwoli sprawdzić te możliwości na torze w tym sezonie (Źródło).
Petronas jest w trakcie opracowywanie nowych smarów. Które mogą zostać wprowadzone do uzycia w kolejnych wyścigach. Lewis Hamilton powiedział, że poprawiony silnik nie da dużo więcej mocy. Poprawki celują w większą niezawodność, dzięki czemu będą mogli bardziej obciążać jednostkę napędową (Źródło).
Ferrari
Kierowcy Ferrari również dostaną poprawiony silnik. Skala nie jest jeszcze znana. Ale Ferrari wykorzysta do trzech talonów z dostępnych siedmiu. A więc oczekiwana poprawa nie będzie tak duża, jak spekulowano kilka miesięcy temu. Fabryczny zespół Ferrari otrzyma ostatnie dozwolone przez regulamin silniki w tym sezonie. A więc, gdy wprowadzą następne poprawki, to otrzymają karę przesunięcia na starcie.
Według wcześniejszych plotek poprawki na Monzy miały dać Ferrari 15 do 20 KM, co pozwoliłoby praktycznie dogonić jednostkę napędową Mercedesa. Ale tak się nie stanie. Bo skala poprawek Scuderii jest mniejsza, a Mercedes też pójdzie do przodu.
Wykorzystywanie regulaminu do maksimum
Od GP Belgii 2015 zaczął obowiązywać zmodyfikowany regulamin dotyczący kar na korzystanie z nadprogramowych elementów silnika. Maksymalna kara to teraz przesunięcie na koniec stawki. Co zespoły zaczęły skrzętnie wykorzystywać. Nie łamią reguł, ale takie zachowanie niesie za sobą znamię cwaniactwa.
McLaren podczas GP Belgii 2015 założył do swoich bolidów po dwa dodatkowe komplety elementów silnika Hondy. Na Monzy skorzystają z kolejnego kompletu. To oznacza, że na druga część sezonu będą mieć trzy świeże komplety elementów silnika na dziewięć wyścigów. Dzięki czemu w kolejnych Grand Prix szanse awarii zostaną mocno zredukowane. Honda ma w zapasie jeszcze 4 talony, które wykorzystają w tym sezonie. Jako, że ulepszenia nie działają na używane już elementy, to można spodziewać się w pewnym etapie sezonu jeszcze wymian poszczególnych elementów. Jedna jednostka napędowa musi im teraz wystarczyć na trzy weekendy. Czyli znacznie mniej niż rywalom. Mogą obchodzić się z nimi bardziej agresywnie. To negatywny skutek tych zmian regulaminowych.
Red Bull i Toro Rosso na Monzy również taktycznie użyją dodatkowych elementów silnika Renault. Dokładne plany na obecną chwilę nie są jeszcze znane. Ale prawdopodobnie Red Bull skopiuje posunięcie McLarena ze Spa i skorzysta z dwóch nowych kompletów dla obu kierowców. Renault przygotuje poprawiony silnik na GP Rosji. Wtedy też będą musieli skorzystać z nowych elementów, co skończy się kolejnymi karami. Na Monzy nowy silnik dostanie też Carlos Sainz z Toro Rosso.
Szczegóły dotyczące podziału silnika na talony – KLIK.
Pozostała do wykorzystania liczba talonów w tym sezonie:
Mercedes: 0
Honda: 4
Ferrari: 7 (minus to co wykorzystają na Monzy)
Renault: 12
Aktualizacja:
Ferrari ma poprawiony silnik, ale nie chcą zdradzić o poprawili, ani ile zużyli na to talonów.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: