Światowa Rada Sportów Motorowych FIA wprowadziła dzisiaj sporo zmian do regulaminu sportowego i technicznego na sezon 2015 (i kolejne) Formuły 1.
Zmiany w regulaminie sportowym i technicznym F1 na sezon 2015
– Od 2015 roku do 1 marca, a nie jak do tej pory do 30 czerwca będą wprowadzane zmiany do regulaminu technicznego i sportowego F1 bez zgody wszystkich zespołów. Wszelkie późniejsze zmiany wymagają jednomyślności zespołów F1.
Tym sposobem sprawią, że regulamin stanie się bardziej stabilny i będzie mniej zmian. A te będą znane z większym wyprzedzeniem. Co na pewno pomoże obniżyć koszty. Ale z drugiej strony wyobraźmy sobie sytuację, że pojawia się ciekawa innowacja dzięki której zespół X szykuje wyraźną przewagę. Reszta zespołów będzie chciała jej zakazania, ale przecież zespół-wynalazca się na to nie zgodzi. A takie rzeczy wychodzą dopiero w trakcie sezonu.
Zmiany w regulaminie sportowym
Jednostki napędowe
– Od 2015 jeden kierowca będzie miał w trakcie sezonu dostępne zaledwie cztery kompletne jednostki napędowe w trakcie sezonu. Ta liczba wzrośnie do pięciu, jeśli liczba wyścigów przekroczy 20.
– Zmniejszona zostanie kara za wymianę jednostki napędowej ze startu z pit-lane do startu z końca stawki.
Koszty na pewno spadną, bo zespoły będą kupować o 2 jednostki napędowe mniej, co może oznaczać nawet 4-5 mln $. Ale z drugiej strony te limity wydaja się być zbyt restrykcyjne, jak na tak nową technologię.
Zmiany w aerodynamice
– Zmniejszona zostanie ilość godzin pracy w tunelu aerodynamicznym z 80 do 65 godzin tygodniowo.
– Z 30 do 25 godzin tygodniowo zostanie zmniejszony czas w jakim wentylatory w tunelu aerodynamicznym mogą kręcić się powyżej określonej prędkości.
– Zmniejszona zostanie liczba pracy przy komputerowej mechanice płynów z 30 do 25 tereflopów.
– W tunelu aerodynamicznym będzie można pracować w dwóch turach w ciągu dnia, a nie w jednej jak dotychczas.
– Jeden zespół będzie mógł korzystać tylko z jednego tunelu przez cały rok.
Te zmiany mają na celu dalsze ograniczenie roli aerodynamiki i tym samym cięcie kosztów. Regulamin dotyczący tego zagadnienia jest już bardzo ścisły i wszelkie ulepszenie dają tylko nieznaczne korzyści. Więc te zmiany wydają mi się korzystne. Oprócz ostatniego punktu. Jeden tunel aerodynamiczny to błąd. W ostatni czasie Ferrari i McLaren miały problemy z korelacją w swoich tunelach aerodynamicznych i wynajmowały tunel Toyoty w Kolonii. Tym samym korzystali z dwóch obiektów (respektując limity godzin tygodniowo liczone dla obu tuneli łącznie) starając się poprawić swój obiekt. A to jest bardzo długotrwały proces. Z nowymi regulacjami problemy w używanym przez dany zespół tunelu aerodynamicznym będą strasznie trudne do wyeliminowania.
Testy
– Będą trzy czterodniowe, przedsezonowe sesje testowe wyłącznie Europie w 2015 roku. Liczba ta zostanie zredukowana do dwóch czterodniowych sesji w 2016 roku.
– W trakcie sezonu będą dwie dwudniowe sesje testowe, na torach po wyscigu Grand Prix. Z czego przez dwa dni na tych testach mają jeździć młodzi kierowcy.
Kolejne ograniczenia jazdy bolidów F1, które już i tak były bardzo ścisłe. Koszty spadną. Ale z drugiej strony kibice będą mieć mniej okazji do oglądania bolidów w akcji. A małe zespoły z mniej zaawansowanymi symulatorami będą mieć trudności w rozwoju swoich bolidów. I nie zapominajmy, że małe zespoły często wynajmują swoje bolidy na testy i dzięki temu mają dodatkowy dochód.
Specyfikacja samochodów na Grand Prix
Reguły parku zamkniętego będą się zaczynać od początku trzeciego treningu, a nie od początku kwalifikacji.
To może oznaczać, że będzie potrzebnych mniej mechaników an torze. A bolid trzeba będzie mieć ustawiony idealnie wcześniej, bo już w piątek. Bo na trzecim treningu będzie już można zmieniać detale.
Opony i koła
Nie zostanie wprowadzony zakaz używania koców grzewczych w 2015 roku. Ale będzie to dyskutowane, gdy zmieni się rozmiar opon w przyszłości.
Godzina policyjna dla personelu
Godzina policyjna dla personelu w piątkową noc (okres w którym nie można pracować nad samochodami) zostanie wydłużona do siedmiu z sześciu godzin w 2015 roku. A w 2016 roku wyniesie już osiem godzin.
Restarty za samochodem bezpieczeństwa
Od 2015 roku restarty wyścigów po zjeździe samochodu bezpieczeństwa będą się odbywać z pól startowych. Z wyłączeniem dwóch pierwszych i pięciu ostatnich okrążeń wyścigu.
Więcej chaosu i więcej szans na poprawę pozycji po wyjeździe SC. Ale to jednocześnie oznacza dłuższe okresy neutralizacji i większą szanse na wypadki. Bardzo głupia zmiana, porównywalna z podwójnymi punktami, która już jest krytykowana.
Zmiany w regulaminie technicznym na sezon 2015
– Wprowadzone zostaną zmiany w regulacjach aby wyeliminować tegoroczne nosy w kształcie nosa mrówkojada. A jednocześnie poprawić bezpieczeństwo.
– Wprowadzone zostaną zmiany, które umożliwią montowanie tzw. skid block (to deska pod bolidem, dzięki czemu można wykluczyć zbyt niskie ustawiania bolidu, bo od razu widać obtarcia na niej) z lżejszych materiałów (tytanu).
– Wprowadzone zostaną zmiany, które spowodują, że tarcze hamulcowe będą musiały się kręcić tak samo szybko jak koła.
– Dwustopniowy system mocujący koła będzie obowiązkowy.
Te zmiany są w gruncie rzeczy pozytywne. Zlikwidują tegoroczne, brzydkie nosy. Pod bolidami znowu pojawią się iskry, ale nie tak dużo jak dawniej, bo nie będzie aktywnego zawieszenia. Zmiany dotyczące tarcz hamulcowych to zalepienie dziury w przepisach. Zespoły używały tej luki dla niewielkich korzyści aerodynamicznych. Podwójne mocowanie koła zwiększy bezpieczeństwo.
Podsumowanie
Podsumowując te zmiany. Powinno udać się obniżyć koszty, ale nie tak bardzo jak powinno się to zrobić. Regulamin techniczny pozostaje praktycznie nie zmieniony, więc układ sił powinien pozostać podobny. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że tegoroczne nosy Mercedesa i Ferrari spełnią nowe reguły. I te zespoły nie będą musieć zmieniać koncepcji aerodynamicznej bolidu. Więc szczególnie Mercedes nadal będzie mocny.
Z drugiej strony wielką głupotą jej nowy regulamin dotyczący restartów. Nie zajęto się również kilkoma innymi kwestiami, które wymagały zmian.
Lista zmian w oryginale po angielsku, w razie gdybym coś przeoczył, lub źle przetłumaczył.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: