Zespół Alfa Romeo F1 Team Stake podczas prezentacji w Zurychu odsłonił nowy bolid C43 na sezon 2023, który wyróżnia się kilkoma ciekawymi zmianami konstrukcyjnymi. Alfa Romeo ujawniła również mocno zmieniony wzór malowania.
Alfa Romeo przygotowała dość niecodzienną prezentację w 2023 roku, która odbyła się w Zurychu oraz w fabryce w Hinwil. W Zurychu w wynajętym studiu telewizyjnym odbywały się rozmowy z kierowcami i przedstawicielami zespołu, co mocno przypominało telewizyjne programy typu talk-show, bo wokół na trybunach siedziała publiczność, która również mogła zadawać pytania. Dodatkowo dziennikarze mogli łączyć się przez Internet. W trakcie tego wydarzenia wyemitowany został nagrany kilka dni wcześniej w fabryce w Hinwil film, na którym kierowcy odsłaniają bolid. Zespół opublikował mnóstwo komputerowych renderów prezentujących nowy bolid C43. To pierwszy bolid ujawniony w tym roku. Podczas wcześniejszych prezentacji zespoły pokazywały tylko malowania.
Nowe malowanie zespołu Alfy Romeo na sezon 2023 i sytuacja ze sponsorami
W 2023 roku zespół zdecydował się na wyraźną zmianę malowania. W poprzednich sezonach stosowali barwy czerwono-białe, a w 2023 roku zmienili na czerwono-czarne. Nowy wzór jest zaprojektowany ponownie przez Alfa Romeo’s Centro Stile, jest to jeden z działów producenta samochodów zajmujący się wzornictwem. W porównaniu do zeszłego roku białe powierzchnie zastąpiono czarnymi, ale także ogółem jest trochę mniej czerwonego koloru kosztem czarnego. Zastosowali ponownie błyszczącą farbę, co powinno sprawić, że na torze bolid będzie dobrze wyglądał. Zmodyfikowano również odcień stosowanego czerwonego koloru, który bardziej przypomina ten wykorzystywany tradycyjnie przez Ferrari.
Alfa Romeo w 2023 roku po raz ostatni jest sponsorem tytularnym i ma znaczący wpływ na malowanie. Drugim sponsorem tytularnym jest firma Stake i bardzo możliwe, że zmiana malowania jest związana właśnie z nimi. Jest to firma z branży bukmacherskiej i hazardowej, w niektórych krajach świata dostęp do ich serwisu jest zablokowany. Zespół w tym roku będzie żonglował sponsorami, Stake nie zawsze pojawi się na bolidach i w nazwie, wszystko zależy od przepisów w danym kraju. Jest to sytuacja znana z F1, w ostatnich latach ze swoimi sponsorami z branży tytoniowej robili tak samo McLaren i Ferrari. Zespół stracił przed tym sezonem wielu sponsorów, ale w to miejsce pozyskał ich jeszcze więcej. W tym momencie mają 49 sponsorów i partnerów technicznych – najwięcej w Formule 1. Bardzo duże pieniądze zapewnia firma Stake i powiązany z nią serwis KICK. Wpływy od sponsorów będą mieć większe niż w zeszłym roku.
Galeria komputerowych grafik – Alfa Romeo C43
Źródło: Alfa Romeo F1 Team Stake
Kilka słów o technicznych rozwiązaniach w Alfie Romeo C43
Dwie ważne sprawy przed omówieniem zaprezentowanego bolidu. Samochód, który kierowcy odsłonili w fabryce, to model pokazowy. Nie zamieszczam tutaj jego zdjęć, aby nie wprowadzać zamieszania. Nowy bolid C43 został ujawniony na komputerowych grafikach. Na 100% te grafiki nie są dokładne i gdy samochód pojawi się na torze, to będą pewne różnice, ale nie rewolucyjne.
Według zapowiedzi zespołu bolid C43 to ewolucja zeszłorocznej maszyny, a największe zmiany wprowadzono w tylnej części samochodu. Bolid bazuje na zeszłorocznym podwoziu. Kształt bocznych wlotów do chłodnic przypomina zeszłoroczne rozwiązanie stosowane w Ferrari, a kształt sidepodów przypomina za to zeszłoroczne rozwiązanie Red Bulla: podcięcie od dołu, a w połowie długości znaczne obniżenie aż do tylnej osi. Alfa Romeo więcej elementów związanych z chłodzeniem zainstalowała na środku samochodu, widać wyraźne kształty na pokrywie silnika. Bolid zaprezentowany na renderach ma bardzo dużo grilli na pokrywie silnika, bo to jest wersja na wysokie temperatury. Na chłodniejsze wyścigi będą mieć te obszary bardziej zamknięte. Zespół wprowadził pewne zmiany do geometrii tylnego zawieszenia i obudowy skrzyni biegów, co pozwoliło im na wprowadzenie dalszych modyfikacji chłodzenia i aerodynamiki.
Na renderach C43 ma bardzo ciekawe boczne krawędzie podłogi – najlepiej widać to od góry. Zespoły musiały podnieść w tym miejscu podłogę o 15 milimetrów, a Alfa Romeo wprowadziła ciekawą innowację. Zobaczymy czy tak faktycznie będzie to wyglądać na torze. To powinien być obszar największych zmian we wszystkich zespołach w tym roku. Zespół nie zdecydował się na zmianę górnej struktury zderzeniowej, która uległa zniszczeniu podczas zeszłorocznego wypadku Zhou. Zmiana została wprowadzona zbyt późno, aby uwzględnili ją w swoim projekcie. Na pewno na 2024 roku będą musieli mieć rozwiązanie takie jak w innych bolidach, bo wtedy regulamin ulegnie dalszym modyfikacjom. Alfa Romeo kolejny raz ma górny wlot powietrza podzielony na kilka części z centralnym wspornikiem, który pełni funkcję struktury zderzeniowej. Przód zaprezentowanego bolidu jest bardzo podobny do zeszłorocznej maszyny.
Alfa Romeo liczy na to, że Ferrari poprawiło niezawodność silników w zimie, a to pozwoli korzystać z większej mocy. W poprzednim roku awaryjność była kluczowym czynnikiem, który uderzył we wszystkie zespoły z rodziny Ferrari.
Animacja przedstawiająca bolid Alfy Romeo C43 na sezon 2023
#F1 fans @alfaromeof1 C43 #GetCloser pic.twitter.com/xqqFvNHYUV
— Alfa Romeo F1 Team Stake (@alfaromeof1) February 7, 2023
Podsumowanie prezentacji bolidu Alfa Romeo C43
Podobało mi się to, co Alfa Romeo zaprezentowało w trakcie prezentacji i forma samej imprezy. Oczywiście, że przypominało to bardziej konferencję prasową niż typową prezentację nowego samochodu, ale bardzo szybko ujawnili wygląd nowego bolidu i udostępnili wiele zdjęć. Każdy mógł je oglądać, a nie śledzić to co mówią poszczególne osoby z zespołu. Odświeżone malowanie jest bardzo ładne i moim zdaniem na torze będzie się prezentować wzorowo. Nowy bolid ma kilka ciekawych zmian, ale spodziewam się, że inne zespoły zaprezentują ciekawsze pod względem technicznym konstrukcje. Nowy bolid Alfa Romeo C43 zadebiutuje na torze pod Barceloną pod koniec tego tygodnia w trakcie dnia filmowego.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2023 znajduje się w specjalnym podsumowaniu pod tym linkiem.