Zespół Alfa Romeo Sauber F1 Team zaprezentował w Internecie nowy bolid C37 przygotowany na sezon 2018 Formuły 1. Zespół ten wkracza w sezon 2018 zupełnie odmieniony po pozyskaniu sponsora tytularnego z mocno ulepszonym samochodem.
Zespół Sauber wchodzi w 2018 rok całkowicie odmieniony po podpisaniu szerokiej umowy sponsorskiej z producentem samochodów Alfa Romeo (szczegóły). Zacieśniło to przy okazji związki z Ferrari, a do zespołu trafił nowy kierowca – Charles Leclerc. Umowa z Alfą Romeo obowiązuje trzy lata i jej wartość jest szacowana na 20 mln funtów rocznie, jest to typowy sponsoring, a nie współpraca techniczna. Wcześniej Sauber podpisał nową umowę z Ferrari, która gwarantuje im dostawę silników w aktualnej specyfikacji (szczegóły).
Sauber C37 został zaprezentowany w biało-czerwonych barwach, niemal identycznych do tych jakie pokazano podczas grudniowego ogłoszenia umowy z Alfą Romeo. Kolorystyka samochodu jest związana oczywiście z Alfą Romeo. Tym samym kolorystyka samochodu jest zupełnie inna niż ta używana w 2017 roku. Zmieniło się również logo stajni oraz kombinezony kierowców. Krótko mówiąc, to nowy start.
Dyrektor techniczny zespołu, Jörg Zander powiedział, że nowy samochód C37 został oparty o inna filozofię projektowania niż zeszłoroczna maszyna. Cała aerodynamika uległa znaczącej zmianie, a sam samochód ma w sobie szereg innowacji. Takie zmiany są niezbędne biorąc pod uwagę nieudany sezon 2017.
Bolid Sauber C37 ma bardzo ciekawy nos z „dziurami” po bokach. Przypomina to zeszłoroczne rozwiązanie zespołu Force India, ale nos Saubera C37 ma inny kształt. Prawdopodobnie jest tam system s-duct. Sauber jako pierwszy w tym roku pokazał elementy aerodynamiczne na górze pałąka Halo. Bolid ma bardzo charakterystyczny wlot powietrza do silnika nad głową kierowcy. Na płetwie rekina również widać wlot powietrza, prawdopodobnie do chłodzenia skrzyni biegów. Boczne wloty powietrza do silnika są niecodzienne i nikt czegoś takie w F1 w ostatnich latach nie miał. Po każdej stronie są dwa osobne wloty, a ten wyższy jest nieco cofnięty. To jest rzecz nie do skopiowania przez rywali w trakcie sezonu bez zmiany całego podwozia. Zespół zastosował szereg mniejszych wlotów powietrza, aby poprawić aerodynamiczną charakterystykę samochodu.
Sauber C37 posiada rozbudowane elementy aerodynamiczne wokół bocznych wlotów powietrza do silnika, które są interesujące, a jak wcześniej wspominałem na blogu będzie to w tym roku kluczowy obszar rozwoju samochodów. Przednie zawieszenie wzorem zeszłorocznego rozwiązania zespołów Mercedes i Toro Rosso jest podniesione, aby odpowiednio skierować generowaną przez przednie skrzydło strugę powietrza. Pokrywa silnika jest mocno wcięta z tyłu, ale trudno oszacować jak bardzo z uwagi na kąt zaprezentowanych zdjęć. Ogółem jest to bardzo ciekawy samochód, dla mnie osobiście ciekawszy od pokazanych wcześniej maszyn Williamsa i Haasa.
Alfa Romeo Sauber C37 – wideo-prezentacja
Sauber wykorzystuje dodatkowe pieniądze od Alfy Romeo oraz nowych sponsorów, aby się rozwijać. Zespół w trakcie minionego roku wymienił szefa i teraz tę rolę pełni Frederic Vasseur. W ostatnich miesiącach zatrudnili 50 dodatkowych inżynierów, a to nie koniec bo poprawiająca się sytuacja budżetowa sugeruje dalszy rozwój. Sauber ma dobrą fabrykę, rozwiniętą za czasów współpracy z BMW, a w niej m.in. jeden z najlepszych tuneli aerodynamicznych w Formule 1. Potrzebują większego budżetu i większej liczby pracowników, aby móc wykorzystać jej możliwość. Jeżeli nie zabraknie funduszy, to Sauber powinien rosnąć i możemy oczekiwać dobrej formy w 2019 roku i regularnie rywalizacji w środku stawki. Dzięki umowie z Alfą Romeo, zespół stał się bardziej atrakcyjny dla potencjalnych sponsorów. W ostatnich dniach ogłoszono umowy z firmami Richard Mille, Kappa oraz Carrera. Logotypy tych marek widać na zaprezentowanym dzisiaj samochodzie C37. Zespół przedłużył również umowę z firmą Claro, a na rzecz McLarena stracili CNBC. W ostatnich sezonach Sauber miał duże problemy z pozyskiwaniem sponsorów niezależnych od zatrudnianych kierowców, teraz się to zmienia.
Alfa Romeo Sauber C37 – galeria zdjęć
Źródło: Alfa Romeo Sauber F1 team
Zespół Sauber przed sezonem 2018 zacieśnił współpracę z Ferrari. W jej wyniku jednym z kierowców tego zespołu został Charles Leclerc. Młody kierowca z Monaco to wielki talent, który w minionym roku zdominował serię F2, która stanowi zaplecze Formuły 1. Leclerc mierzy bardzo wysoko, bo może już wkrótce awansować do głównego zespołu Ferrari w miejsce Kimiego Raikkonena. Należy wziąć poprawkę na to, że gwiazdy niższych serii wyścigowych nie zawsze szybko dostosowują się do nowych wymagań stawianiach przez F1. Drugim kierowcą zespołu pozostaje Marcus Ericsson, którego miejsce w zespole jest zapewnione przez szwedzkich miliarderów stojących za obecnym właścicielem Saubera – Longbow Finance.
Celem zespołu Alfa Romeo Sauber F1 Team na sezon 2018 jest powrót do walki w środku stawki. Miniony sezon był w ich wykonaniu fatalny, ale kilka zmian jakie dokonały się w tej stajni powodują, że powinniśmy zdecydowanie bardziej optymistycznie patrzeć na sezon 2018 w ich wykonaniu.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2018 znajdują się pod tym linkiem.