Zespół Scuderia AlphaTauri Honda zaprezentował nowy bolid AT02 na sezon 2021 Formuły 1. Prezentacja została przeprowadzona na dwa sposoby, a nowy samochód doczekał się mocno odświeżonego malowania.
AlphaTauri to marka odzieżowa należąca do Red Bulla. Przed sezonem 2020 zmienili nazwę swojego juniorskiego zespołu, aby promować ją w Formule 1. Z tego względu podobnie jak rok temu prezentacja nowego bolidu była połączona z pokazem mody. Tym razem ten pokaz był o wiele krótszy i nie przysłonił głównego wydarzenia. Zespół nagrał wcześniej bardzo krótką prezentację, która odbyła się w nowym sklepie marki AlphaTauri w Salzburgu w Austrii. W wydarzeniu wzięli udział obaj kierowcy, a także grupa modeli, bo jednocześnie pokazano ubrania z kolekcji jesień / zima 2021. Na miejscu był bolid z 2020 roku pomalowany w tegoroczne barwy. Zespół w tym samym momencie udostępnił w Internecie zdjęcia bolidu na sezon 2021. Prezentacja była przeprowadzona na dwa sposoby.
Zmodyfikowane malowanie AlphaTauri i brak sponsorów
AlphaTauri w 2020 roku wprowadziło bardzo eleganckie malowanie z wykorzystaniem koloru ciemnoniebieskiego i białego. Zostało ono zgodnie uznane przez obserwatorów za jedno z najlepszych w minionym roku. W 2021 roku wykorzystują te same kolory, ale w dość znacznym stopniu zmienili ich układ na samochodzie. Jest wyraźnie więcej niebieskiego, szczególnie na wierzchnich elementach samochodu.
Bardzo podoba mi się wykorzystanie białych felg, bo to jest obecnie coś unikalnego w F1. Na biało pomalowane są również bardzo skomplikowane elementy aerodynamiczne przed bocznymi wlotami do chłodnic. Zespoły zwykle malują je na czarno, więc tutaj AlphaTauri będzie się pozytywnie wyróżniać. Ponownie skorzystano z matowej farby.
Na samochodzie dominują logotypy AlphaTauri, sporo miejsca otrzymała również Honda (czerwone logo na boku bolidu jest bardzo dobrze widoczne i pasuje do całości). Poza tym zespół praktycznie nie ma sponsorów. Doszukałem się zaledwie trzech: RDS, Edifice Casio i myWorld. Rok temu było niewiele lepiej, ale stracili firmę Moose (przyszła wcześniej ze względu na Albona). Mała liczba niezależnych sponsorów sprawia, większość budżetu będzie finansowana ze środków właściciela, a także Hondy. Logotypy Hondy w 2021 roku są bardziej widoczne, co prawdopodobnie ma związek z Yukim Tsunodą.
AlphaTauri AT02 – galeria zdjęć
Źródło: Scuderia AlphaTauri
Omówienie rozwiązań technicznych w AlphaTauri AT02
Zespół AlphaTauri w ostatnich tygodniach przeniósł swoje prace z tunelu aerodynamicznego w Bicester do tunelu Red Bulla w Milton Keynes. Dla zespołu to wielka zmiana, bo teraz korzystają z modelu bolidu w skali 60%, a wcześniej jako jedyni w całej F1 korzystali z modelu w skali 50%. Będą potrzebowali czasu, aby się dostosować i dograć korelację na linii tunel – tor, ale w przyszłości ta zmiana będzie oznaczała same korzyści. Zdecydowana większość prac nad bolidem na sezon 2021 została przeprowadzona jeszcze w poprzednim tunelu.
Dyrektor techniczny, Jody Egginton powiedział, że zeszłoroczny bolid był najlepszym jaki do tej pory wyprodukował ten zespół. Udało im się go również skutecznie rozwijać przez cały sezon. Zespół w 2021 roku będzie korzystał z tego samego podwozia. Zdecydowali się wykorzystać dwa tokeny na projekt nowego nosa i modyfikacje przedniego zawieszenia. Doszli do wniosku, że tył ich zeszłorocznego bolidu był na tyle dobry, że nie wprowadzili tam żadnych istotnych zmian. Skupili się na swojej pięcie achillesowej, a więc przedniej osi. Zespół korzysta ze skrzyni biegów, tylnego i przedniego (wybrane elementy) zawieszenia oraz hydrauliki od Red Bulla. Tylko hydraulika jest w specyfikacji z 2020 roku, a pozostałe elementy są z sezonu 2019. Zespół mógł skorzystać z rozwiązań Red Bulla z 2020 roku (dziura w regulaminie pozwalająca je wymienić bez wykorzystania tokenów), ale nie zdecydowali się na ten ruch. Będą mieć więc taką samą skrzynię biegów i tylne zawieszenie jak w 2020 roku, a są to rozwiązania Red Bulla z 2019 roku.
Porównując zaprezentowany bolid do zeszłorocznego, to widać niewielkie zmiany w nosie, kurtynie pod nią oraz przednim skrzydle, ale są to zmiany bardzo małe. Nie zrobili rewolucji i nie poszli w pełni drogą wąskiego nosa jak kilku rywali. Spore zmiany są w konfiguracji elementów aerodynamicznych wokół bocznych wlotów do chodnic. Uwagę zwraca zmodyfikowana zgodnie ze zmianą w regulaminie podłoga, bo zespół nie przyciął jej równomiernie. Zmieniono konfigurację pokrywy silnika, która jest bardzo zwarta niż rok temu, to efekt zmian w konfiguracji jednostki napędowej.
Honda wprowadziła wiele zmian w tegorocznym silniku. Poprawili jednostkę spalinową, turbosprężarkę oraz ERS. Współpraca z zespołem zaowocowała lepszą instalacją i upakowaniem całości. Honda jest zadowolona z liczb uzyskiwanych w fabryce i czeka aż potwierdzą się na torze. Część zmian w tegorocznym silniku była pierwotnie planowana na 2022 rok, ale z powodu wycofania się z F1 po tym sezonie, postanowili wprowadzić je już teraz.
Podsumowanie prezentacji AlphaTauri AT02
Moim zdaniem AlphaTauri w 2020 roku miała najlepsze lub jedno z najlepszych malowań. Zmiany na 2021 roku nie w pełni mi się podobają, bo jest zbyt dużo ciemnego koloru, a wolałem gdy dominowała biel. To wciąż jest jednak bardzo ładny samochód.
Pod względem rozwiązań technicznych nie ma rewolucji, co jest w pełni zrozumiałe. Rok temu zespół zajął siódme miejsce z bardzo dużą przewagą nad trzema stajniami z końca stawki. Dodatkowo Pierre Gasly wygrał wyścig, więc to był bardzo udany sezon. Siódme miejsce w 2021 roku wydaje się być pewne, a o awans wyżej będzie trudno. Pierre Gasly powinien być silnym liderem zespołu, a Yuki Tsunoda może być bardzo pozytywnym zaskoczeniem, jeśli będzie jeździł tak przebojowo jak w serii F2.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2021 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ.