Zespół Scuderia AlphaTauri podczas bardzo krótkiej internetowej prezentacji odsłonił bolid AT03 na sezon 2022 Formuły 1. Zaprezentowano jedynie komputerowe grafiki przedstawiające nowy samochód.
Prezentacja zespołu AlphaTauri trwała 2,5 minuty. Nie było żadnej transmisji na żywo, a jedynie wyemitowano przygotowany wcześniej film. Ten film to połączenie prawdziwych nagrań pokazujących głównie nową kolekcję ubrań AlphaTauri z komputerowymi grafikami przedstawiającymi nowy bolid oraz wirtualne otoczenie. Pomysł jest dość ciekawy, a sama prezentacja była dzięki temu bardzo treściwa. Z drugiej strony szkoda, że nie było to klasyczne odsłonięcie samochodu. Nie jest wykluczone, że zespół po prostu nie ma go jeszcze gotowego, a taki film był przygotowany dużo wcześniej.
Zespół udostępnił komputerowe grafiki przedstawiające nowy bolid zarówno na białym tle, jak również na torze Imola i w mieście Faenza. Nałożono komputerowe grafiki samochodu na zdjęcia zrobione na torze Imola i w Faenzy. Zespół nie pokazał swojego prawdziwego, fizycznego samochodu. Na komputerowych grafikach jest jednak ich własny bolid (przynajmniej częściowo), a nie standardowy model od Liberty Media.
Zmodyfikowane malowanie na sezon 2022 i mało sponsorów w AlphaTauri
Zespół AlphaTauri zadebiutował w F1 w 2020 roku jako nowe wcielenie Toro Rosso. Zastosowali wtedy bardzo eleganckie malowanie z wykorzystaniem koloru ciemnoniebieskiego i białego. W kolejnych sezonach widzieliśmy ewolucję tego malowania. Moim zdaniem wzór pokazany w 2022 roku nie jest najlepszy z tej trójki. Osobiście wydaje mi się, że bardzo pasowałyby białe kołpaki (rok temu mieli białe felgi), a także nieco mniej ciemnoniebieskiego kolor, który dominuje nad białym. To wciąż jest bardzo dobre malowanie, ale wydaje mi się, że dałoby się je ulepszyć. Ponownie skorzystano z matowej farby.
Na samochodzie AlphaTauri próżno szukać wielu sponsorów. Sytuacja tak wygląda od kilku lat, więc nie ma w tym nic zaskakującego. Na pokrywie silnika widać logo HRC (Honda Racing Corporation), a w materiałach prasowych zapowiadających prezentację, a także na stronie internetowej zespołu pozostało główne logo Hondy. Zespół przed startem sezonu stracił wsparcie firm myWorld, Edifice Casio i RDS. Udało im się pozyskać w to miejsce następujących sponsorów: Fantom, FlexBox i Ravenol, Mała liczba niezależnych sponsorów sprawia, że większość budżetu będzie finansowana ze środków właściciela. Zespół nie ma w 2022 roku sponsora tytularnego, w minionym roku tę rolę pełniła Honda.
AlphaTauri AT03 – galeria komputerowych grafik
Źródło: Scuderia AlphaTauri
Omówienie rozwiązań technicznych w AlphaTauri AT03
Zespół AlphaTauri na początku 2021 roku przeniósł swoje prace z tunelu aerodynamicznego w Bicester do tunelu Red Bulla w Milton Keynes. Bolid AT03 jest pierwszym, który powstał przy wykorzystaniu z modelu bolidu w skali 60%, a wcześniej jako jedyni w całej F1 korzystali z modelu w skali 50%. Ta zmiana powinna poprawić korelację danych z tunelu, a tym samym ich tegoroczny bolid powinien mieć lepszy pakiet aerodynamiczny. Jednak taka zmiana zawsze początkowo rodzi wiele niewiadomych, bo zespół musiał przestawić się na pracę z innym modelem. AlphaTauri będzie korzystać ze skrzyń biegów i tylnego zawieszenia Red Bulla, a także z układu hamulcowego, który powstał w kooperacji między tymi zespołami. Juniorski zespół mógł kupować więcej podstawowych komponentów, ale zdecydowali inaczej. Nie są więc całkowicie uzależnienie od większego brata. Sytuacja jest taka jak rok temu, ale w 2022 roku korzystają z aktualnych komponentów.
Bolid AT03 niczym szczególnych pod względem technicznym się nie wyróżnia. To co pokazali to jest bardzo podstawowa i bezpieczna wersja samochodu. Na testach okaże się czy faktycznie tak jest, czy zespół w tajemnicy trzyma swoją ostateczną wersje konstrukcji. Nos samochodu jest stosunkowo długi, bliższy temu co pokazało Liberty Media, bo inne zespoły do tej pory pokazały krótkie nosy. Dolny płat przedniego skrzydła jest wysoko uniesiony, szczególnie na środku, co wcześniej było widać w Astonie Martinie, a to powinien być w tym roku standard. Konfiguracja zawieszenia na obu osiach wydaje się być bezpieczna, bez istotnych innowacji.
Boczne wloty do chłodnic są dość małe i prostokątne. Sidepody w dość konwencjonalny sposób opadają w kierunku tylnej osi, a dzięki temu tył samochodu jest bardzo ciasny. Wlot powietrza nad kaskiem kierowcy jest stosunkowo duży. Prawdopodobnie tamtędy będzie kierowane więcej powietrzna do chłodzenia. Tylne skrzydło, wydech i koniec pokrywy silnika wygląda na bardzo podstawowe rozwiązanie.
Osobiście podejrzewam, że zaprezentowane komputerowe grafiki przedstawiają częściowo prawdziwy bolid AlphaTauri, a druga część do jest standardowy model Liberty Media i jest to ze sobą wymieszane.
Zapis wideo prezentacji bolidu AlphaTauri AT03
Podsumowanie prezentacji AlphaTauri AT03
AlphaTauri przygotowało bardzo skromną i szybką prezentację podczas, które pokazali własny samochód, a także kolekcję ubrań, co dla właściciela tej marki jest bardzo ważne. Na pewno plusem jest fakt, że AlphaTauri przedstawiło własny bolid, ale szkoda, że jedynie na komputerowych grafikach. Na pewno w ten sposób ukryli wiele szczegółów, bo na pierwszy rzut oka bolid nie wyróżnia się niczym nadzwyczajnym na tle pokazanych wcześniej samochodów pod względem technicznym.
Zespół dzień po prezentacji miał zaplanowany dzień filmowy na torze Misano.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2022 znajduje się w specjalnym podsumowaniu pod tym linkiem.