Zespół Scuderia AlphaTauri ujawnił malowanie na sezon 2023 podczas prezentacji w Nowym Jorku, a także zaprezentował w Internecie nowy bolid AT04 na komputerowych grafikach.
AlphaTauri to należąca do Red Bulla marka odzieżowa, dlatego ich prezentacje zawsze są połączone z modą. W 2023 roku zaprezentowali malowanie w Lincoln Center w Nowym Jorku podczas tygodnia mody. Miejsce jest nieprzypadkowe, bo w 2023 roku odzież tej marki debiutuje na rynku amerykańskim. Zgromadzeni goście, głównie ze świata mody, ale również sportów motorowych, mogli na miejscu zobaczyć bolid z 2022 roku w malowaniu z sezonu 2023, co połączono z prezentacją kolekcji ubrań na jesień i zimę 2023. W Internecie nie transmitowano tego co działo się na miejscu. Zamiast tego (podobnie jak rok temu) wyemitowano nagrany wcześniej, dwuminutowy film ujawniający nowe malowanie i przy okazji prezentujący ubrania. Dla kibiców F1 najważniejsze było jednak udostępnienie wielu komputerowych grafik pokazujących bolid AT04 na sezon 2023. Było to więc prezentacja łączona: impreza w Nowym Jorku dla zaproszonych gości, a dla kibiców na świecie film i komputerowe grafiki.
Zmodyfikowane malowanie na sezon 2023 i wciąż mało sponsorów w AlphaTauri
Zespół AlphaTauri zadebiutował w F1 w 2020 roku jako nowe wcielenie Toro Rosso. Zastosowali wtedy bardzo eleganckie malowanie z wykorzystaniem koloru ciemnoniebieskiego i białego. W kolejnych sezonach widzieliśmy ewolucję tego malowania. W 2023 roku mamy kontynuację tego trendu. Wykorzystali takie same główne kolory i tylko nieznacznie zmienili ich układ i ogólny wzór malowania. Wykorzystują do tego matową farbę. To bardzo elegancki wzór, dobrze prezentujący się na torze i współgrający z odzieżą produkowaną przez AlphaTauri. W 2023 roku zaszła jednak kluczowa zmiana w schemacie malowania, bo PKN Orlen zapewnił sobie kilka sporych czerwonych powierzchni na samochodzie. Trudno ocenić tę zmianę, bo z jednej strony te czerwone powierzchnie wyróżniają się za bardzo i psują efekt, ale z drugiej strony dodatek innego koloru ożywia malowanie samochodu, które było nudne.
Na samochodzie AlphaTauri próżno szukać wielu sponsorów. Sytuacja tak wygląda od kilku lat, więc nie ma w tym nic zaskakującego. Dominują logotypy AlphaTauri, które jest najmocniej promowane. Zespół dlatego nie ma sponsora tytularnego, bo Red Bull chce głównie promować swoją markę. Od 2023 roku doszły liczne i bardzo dobrze widoczne logotypy PKN Orlen. Polska firma została głównym sponsorem zespołu (szczebel niżej niż sponsor tytularny) i musiała zapłacić za ten przywilej kilkanaście milionów euro rocznie. Na bolidzie są trzy logotypy związane z Hondą: HRC, Honda Dream Project i Honda. Mają także kilku niewielkich sponsorów: FlexBox, Ravenol, Rapiq i Epicor.
AlphaTauri AT04 – galeria komputerowych grafik
W galerii znajdują się cztery komputerowe grafiki prezentujące bolid AlphaTauri AT04 z 2023 roku oraz zdjęcie pokazujące zeszłoroczny bolid z nowym malowaniem w trakcie imprezy w Nowym Jorku.
Źródło: Scuderia AlphaTauri
Omówienie rozwiązań technicznych w AlphaTauri AT04
Zespół opublikował kilka komputerowych grafik pokazujących bolid AT04, ale brakuje na nich wielu szczegółów. Prawdopodobnie najciekawsze elementy zostały ukryte i zastąpione podstawowymi rozwiązaniami. Zmienione są na pewno wszystkie trzy wloty powietrza. Wlot nad głową kierowcy jest mniejszy niż rok temu. Boczne wloty do chłodnic mają inny kształt, przypominający zeszłoroczne rozwiązanie Ferrari. Według Jody’ego Eggintona, który jest dyrektorem technicznym, AT04 to ewolucja zeszłorocznej maszyny. Nie zdecydowali się na radykalne zmiany i to widać. Przód samochodu na grafikach komputerowych jest bardzo podobny do 2022 roku, układ zawieszenia jest taki sam. Oczywiście mogą tutaj celowo nic nie zdradzać, ale opierając się o pokazane wcześniej samochody, to ich przednie części nie ulegały wielkim zmianom. Prace są skoncentrowane na tylnej części konstrukcji.
AlphaTauri A04 ma wąskie boczne wloty powietrza i bardzo podcięte sekcje boczne. Pokrywa silnika potem stopniowo obniża się aż do tylnej osi. Pokazali bolid z zamkniętą pokrywą silnika, na gorące zawody pojawią się liczne grille. Co istotne AlphaTauri nie kopiuje Red Bulla, ani nie zdecydowali się na zakup większej liczby komponentów od głównego zespołu. To ciekawa sprawa, bo Red Bull miał rok temu najlepszy samochód i szersza kooperacja techniczna pomogłaby juniorskiej stajni. Bolid na sezon 2023 będzie drugim jaki AlphaTauri opracowała w tunelu aerodynamicznym Red Bulla przy wykorzystaniu 60% modelu. Były głosy, że zeszłoroczny spadek formy był spowodowany przejściem do innego tunelu aerodynamicznego i korzystaniem z innego modelu. Jeśli to prawda, to w 2023 roku forma powinna być lepsza, bo poznali technologię i wiedzą czy dane dobrze przekładały się na tor. Zespół skoncentrował się na poprawie docisku aerodynamicznego i redukcji wagi samochodu, to były ich dwa główne problemy rok temu.
Zapis wideo prezentacji bolidu AlphaTauri AT04
Podsumowanie prezentacji malowania i bolidu AlphaTauri AT04
AlphaTauri upiekła dwie pieczenie na jednym ogniu. Z jednej strony zrobili imprezę w Nowym Jorku połączoną z pokazem mody dla wielu zaproszonych gości, co pozwoli marce odzieżowej i zespołowi F1 zyskać rozgłos w USA, a z drugiej strony kibice na świecie szybko dostali komputerowe grafiki z nowym bolidem bez konieczności oglądania długiej i przegadanej prezentacji. Zmodyfikowane malowanie kontynuuje stosowany od kilku lat schemat, a bardzo dobrze widoczne będą logotypy PKN Orlen. Na komputerowych grafikach widać pewne zmiany w stosunku do zeszłorocznego bolidu, ale jest za wcześnie aby je dokładnie omawiać.
Bolid AlphaTauri AT04 zadebiutuje na torze w trakcie dnia filmowego we wtorek 14 lutego na obiekcie Misano we Włoszech.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2023 znajduje się w specjalnym podsumowaniu pod tym linkiem.