Zespół Alpine F1 Team zaprezentował bolid A521 na sezon 2021. Format prezentacji był bardzo specyficzny i nie obyło się bez problemów technicznych podczas transmisji na żywo. Sam bolid posiada ciekawe, wyróżniające się malowanie.
Alpine postawiło na wirtualną prezentację. Nie była to dobra decyzja, bo było wiele problemów technicznych podczas transmisji na żywo, obraz klatkował i z tego powodu wszystko wyglądało bardzo dziwnie i sztucznie. Jestem zaskoczony, że nie zrobili tego normalnie w fabryce, bo sama prezentacja wyglądała jak inne: odsłonięcie samochodu i rozmowy przedstawicieli zespołu wokół niego. W prezentacji wziął udział Esteban Ocon, szef całego Alpine – Laurent Rossi, dyrektor wykonawczy – Marcin Budkowski oraz dyrektor sportowy – Davide Brivio. Na koniec wypowiadał się Luca de Meo – prezes całego koncernu Renault. Zapis wideo z prezentacji można znaleźć pod tym linkiem.
Alpine zamiast Renault w Formule 1
Luca de Meo, który od zeszłego roku jest prezesem całego koncernu Renault wdrożył plan naprawczy, który ma pomóc poprawić sytuację finansową oraz zwiększyć sprzedaż samochodów na świecie. Jednym z jego elementów jest postawienie na nieco zapomnianą markę Alpine, które zajmuje się produkcją samochodów sportowych (obecnie mają tylko jeden model). Cały dział sportu Renault został przemianowany na Alpine, co dotknęło również Formuły 1. Z tego powodu od 2021 roku zespół z siedzibą w Enstone nazywa się Alpine F1 Team.
Plan Renault na markę Alpine jest wzorowany na tym jak jak funkcjonuje Ferrari. Będą produkować samochody, które będą promowane tylko w Formule 1 oraz w innych sportach motorowych. Zyski z produkcji samochodów mają pokrywać koszty uczestnictwa w F1. To ambitny cel, bo obecnie Alpine jest bardzo słabo znaną marką, której sprzedaż samochodów w skali świata jest minimalna. Marka Renault nie znika z Formuły 1, bo tam cały czas będą nazywać się jednostki napędowe (pełna nazwa to Renault E-Tech).
Bolid w 2021 roku nazywa się Alpine A521
Bolid zespołu Alpine F1 Team w 2021 roku nazywa się “A521”. Genezą tej nazwy jest odwołanie się do historii. W latach 70. XX wieku Alpine miało prototypowy bolid Formuły 1 “A500”. Był on testowany dłuższy czas, służył głównie jako platforma testowa dla silnika turbo. Pod koniec 1976 roku sekcja sportowa Alpine została wchłonięta przez nowo powstałe Renault Sport. Bolid A500 był jeszcze przez pewien czas rozwijany i stanowił bazę do samochodu Renault RS01, którym koncern Renault zadebiutował w Formule 1 w połowie sezonu 1977. Nazwa bolidu zespołu Alpine w 2021 roku, to połączenie trzech członów: A – Alpine, 5 – projekt F1 i 21 – rocznik. W kolejnych latach powinni kontynuować rozpoczęta w ten sposób numerację, a więc w 2022 roku powinno być A522.
Odmienione malowanie i sponsorzy zespołu
Zgodnie z zapowiedziami kolorystyka zespołu Alpine jest oparta o francuską flagę. Za projekt odpowiadał znany w Internecie Sean Bull, który od pewnego czasu współpracuje z zespołem z Enstone. Zastosowano błyszczącą farbę, która wygląda na tych kolorach bardzo dobrze, szczególnie na niebieskim. Samochód na pewno będzie bardzo łatwo rozpoznać na torze z daleka. Mi to malowanie się podoba, czegoś takiego oczekiwałem, jedynie przeszkadza mi nadmierna ilość czarnego koloru. Spokojnie mogli przednie i tylne skrzydło pomalować na niebiesko, biało albo czerwono.
Marka Alpine jest najbardziej widoczna na samochodzie, co zrozumiałe, bo ona ma być promowana. Poza tym zespół utrzymał większość swoich największych sponsorów: BP Castrol, MAPFRE, DuPont, Microsoft Bell&Ross, EURODATACAR, czy Yahoo. O wiele mniejsze niż rok temu są logotypy RCI Bank, zwiększyła się za to powierzchnia dla marek BP Castrol. Zespół przed tym sezonem stracił dwóch dużych sponsorów: INFINITI i DP World. Na pokrywie silnika jest duży logotyp Renault E-Tech. Ogółem trzeba uznać, że na polu wpływów od sponsorów zespół poniesie straty w tym sezonie. Nie pozyskali żadnych nowych, znaczących partnerów. Nie jest wykluczone, że przed startem sezonu ogłoszą jakieś nowe umowy. Zaskakujący jest brak reklam odzieżowej marki Kimoa, która należy do Fernando Alonso, a Hiszpan ją wszędzie promuje.
Alpine A521 – galeria komputerowych grafik
Źródło: Alpine F1 Team
Kierowcą rezerwowym zespołu w 2021 roku będzie Daniił Kwiat, który podpisał nowy kontrakt. Według nieoficjalnych informacji jest to bardzo świeża decyzja zespołu. Informacji o nim nie ma w materiałach prasowych zespołu, mimo że wymieni są tam wszyscy najważniejsi członkowie zespołu. Poświecono mu osobny komunikat. Można spekulować, że zabezpieczyli się na wypadek, gdyby Alonso nie mógł rozpocząć sezonu. Chińczyk Guanyu Zhou drugi rok z rzędu będzie kierowcą testowym i połączy to ze startami w serii F2.
Kilka słów o rozwiązaniach technicznych w Alpine A521
Alpine A521, to ewolucja zeszłorocznej konstrukcji Renault. Zespół najwięcej środków poświęcił na rozwój aerodynamiki i wprowadzenie wymaganych regulaminem zmian. Marcin Budkowski zdradził, że wykorzystali dwa tokeny na rozwój tylnej sekcji samochodu. W samochodzie Alpine uwagę zwraca bardzo szeroka pokrywa silnika bezpośrednio za górnym wlotem powietrza. Żaden inny zespół nie ma czegoś takiego, a to sugeruje, że konfiguracja jednostki napędowej jest zupełnie inna.
Tegoroczna jednostka napędowa nazywa się „Renault E-Tech 20B”. Jej nazwa sugeruje, że to ulepszona konstrukcja z 2020 roku i tak faktycznie jest. Marcin Budkowski powiedział, że to ewolucja zeszłorocznego silnika, a wprowadzenie nowej konstrukcji opóźniono na 2022 rok. Nie są to dobre informacje, bo trzej pozostali producenci zapowiadają spore zyski po stronie jednostki napędowej w tym roku.
Zespół Renault w ostatnich latach było znane z prezentowania nowych samochodów na komputerowych grafikach, a potem na tor wyjeżdżała mocno odmieniona konstrukcja. Pokazane grafiki nie zdradzają żadnych istotnych nowości. Musimy poczekać do testów, aby zobaczyć prawdziwy samochód.
Podsumowanie prezentacji Alpine A521
Prezentację zespołu Alpine z powodu kłopotów technicznych trzeba nazwać porażką. Wynagrodzili to samochodem, którego malowanie jest bardzo fajne i będzie wyróżniać się w stawce. Szkoda, że to już nie będą żółte bolidy Renault, ale barwy Alpine także są bardzo ładne.
Luca de Meo oczekuje od zespołu Alpine miejsc na podium w 2021 roku. Celem jest walka o najwyższe pozycje od 2022 roku i zmiany przepisów technicznych. Koncern Renault ma długoletnie plany co do swojego zaangażowania w F1. Zmiany w fabryce i całe przygotowania są ukierunkowane na zmianę przepisów, bo to jest dla nich szansa.
Bolid Alpine A521 wyjedzie nazajutrz na tor Silverstone, gdzie zostanie wykonany dzień filmowy. Za kierownicą zasiądzie jedynie Esteban Ocon, bo Fernando Alonso trenuje cały czas w Szwajcarii po swoim wypadku rowerowym.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2021 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ.