Zespół BWT Alpine F1 Team zaprezentował w Paryżu bolid A522 na sezon 2022. Podczas prezentacji był obecny standardowy model bolidu w nowych barwach, ale na zdjęciach ujawnili wygląd prawdziwego A522. Nowinką będzie stosowanie w 2022 roku dwóch schematów malowania.
Prezentacja nowego malowania odbyła się w Paryżu, gdzie odsłonięto je na standardowym modelu przygotowanym przez Liberty Media, a całość śledziło liczne grono zaproszonych gości i dziennikarzy. Jednocześnie opublikowano zdjęcia prawdziwego samochodu. Alpine musiało tak zrobić, bo dzień po prezentacji mają dzień filmowy na torze pod Barceloną, więc nowy bolid już tam jest przygotowywany do jazdy. To nie było ukrywanie prawdziwego samochodu, a konieczność w sytuacji prezentacji zaplanowanej na taki termin. Podczas prezentacji wypowiadało się wiele osób, również prezes całego koncernu Renault Luca de Meo, a także przedstawiciele sponsorów. Dodatkowo w Paryżu wystawiono inny standardowy model od Liberty Media, który był pomalowany w inne barwy, co zrobiło sporo zamieszania.
Zapis transmisji prezentacji Alpine A522
Początek właściwej transmisji od 16 minuty na filmie.
Mocno zmodyfikowane malowanie ze względu na nowego sponsora tytularnego
Alpine w 2022 roku będzie stosować dwa schematy malowania. Podczas dwóch pierwszych weekendów wyścigowych będzie to wzór z dominującym kolorem różowym, aby podkreślić zawarcie umowy z firmą BWT. Podczas reszty sezonu w malowaniu będzie dominował kolor niebieski. To bardzo ciekawe podejście, które może wprowadzić trochę zamieszania, ale z drugiej strony da bardzo dużą promocję marce BWT. Firma w ten sposób bardzo zyska.
Podstawowa kolorystyka Alpine w 2022 roku to kolor niebieski z dodatkiem różu od BWT. Reklamy sponsorów są głównie białe. W kilku miejscach można zobaczyć ładnie wkomponowaną we wzór flagę Francji. Ogółem to malowanie jest bardzo ładne. Rok temu niebieski kolor na samochodach Alpine wyglądał świetnie, a teraz dodali do niego sporo różowego, który dobrze się z nim komponuje. Alpine korzysta z błyszczącej farby, która wygląda na tych kolorach bardzo dobrze. Za projekt odpowiadał znany w Internecie Sean Bull, który od pewnego czasu współpracuje z zespołem z Enstone.
Alpine przed startem sezonu pozyskało firmę BWT w roli sponsora tytularnego na mocy kilkuletniej umowy, której wartość jest zagadką. Nie pojawiły się nawet szacunkowe kwoty. Z tego powodu od 2022 roku pełna nazwa zespołu brzmi „BWT Alpine F1 Team”. Zespół utrzymał kontrakty z niemal wszystkimi swoimi dotychczasowymi partnerami. Na bolidach można więc zobaczyć reklamy BP Castrol, MAPFRE, DuPont, Microsoft, Bell&Ross, EURODATACAR, Yahoo, Genii czy RCI Bank. Na samochodzie są również reklamy Renault E-Tech, a także samego Alpine.
Alpine A522 – galeria zdjęć
Cztery pierwsze zdjęcia przedstawiają podstawowy wzór malowania, a piąte specjalne, na dwa pierwsze weekendy wyścigowe. Na zdjęciach widać prawdziwy bolid.
Źródło: BWT Alpine F1 Team
Przegląd najciekawszych rozwiązań technicznych w Alpine A522
Samochód Alpine A522 nie wyróżnia się niczym szczególnym w kontrze do nieoficjalnych zapowiedzi. Być może to celowa zagrywka i prawdziwe rozwiązania ujawnią podczas testów? Jest to bardzo konserwatywny samochód, taki jakiego mogliśmy się w tym roku spodziewać opierając się o wizualizacje. Nowy bolid ma krótki i wąski nos niepołączony z dolnym płatem przedniego skrzydła. Płaty tego skrzydła mają podobną wielkość na całej długości, ulegają nawet zwiększeniu na linii kół. Zawieszenie jest dość klasyczne w układzie push-rod na przedniej osi i pull-rod na tylnej.
Boczne wloty do chłodnic są bardzo wąskie, a górny duży. Zespół stosuje wiele nacięć w formie grilla na pokrywie silnika, aby pomóc w chłodzeniu. To sugeruje, że postarali się zrobić maksymalnie ciasną pokrywę. Sidepody opadają w dół zbliżając się do tylnych kół, ale nie jest to takie ekstremalne rozwiązanie jakie w tym roku już widzieliśmy. Są one mocno podcięte od podłogi na wysokości wlotów do chłodnic, ale później ulegają sporemu poszerzeniu. Prawdopodobnie jednostka napędowa Renault ma spore wymagania dotyczące chłodzenia i nie mogli jej tak upakować, jak kilka innych stajni. W bolidzie wyróżniają się bardzo duże elementy przy podłodze pod bocznymi wlotami do chłodnic. Ich kształt pomoże w odpowiednim kierowaniu powietrza wokół sidepodów. Tylne skrzydło jest dość standardowe z pojedynczym wspornikiem, ono wygląda na bardzo podstawową wersję.
Renault bardzo pracowało nad ulepszeniem jednostki napędowej na sezon 2022. Oni pracowali nad nią ponad rok, bo w poprzednim sezonie nie mieli istotnych poprawek. To ma być dla Renault prawdziwy przełom i dogonienie rywali pod względem mocy. W 2022 roku Renault wprowadziło rozdzielenie turbosprężarki i kompresora. Mercedes stosuje taką architekturę od 2014 roku i już wtedy to było uważane za klucz do sukcesu. Renault wprowadziło także lżejszy system ERS. Cała jednostka napędowa ma mieć o 15% mniejsze wymagania dotyczące chłodzenia, co jest trochę w sprzeczności z obszerną pokrywą silnika.
Podsumowanie prezentacji Alpine A522
Alpine zrobiło trochę zamieszania przez ujawnienie dwóch wzorów malowań w dwóch miejscach w Paryżu. Najpierw wyciekło to różowe, a dopiero potem pokazali główne. Ogółem prezentacja była dość sprawna mimo wielu przemów. Minusem było pokazanie podczas niej jedynie standardowego modelu, ale Alpine jest usprawiedliwione. Liczę, że Alpine podczas testów pokaże znacznie bardziej rozbudowany samochód, bo na ten moment ich projekt niczym szczególnym się nie wyróżnia.
Bolid Alpine A522 wyjedzie na tor Circuit de Barcelona-Catalunya dzień po prezentacji na zaplanowany dzień filmowy.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2022 znajduje się w specjalnym podsumowaniu pod tym linkiem.