Zespół BWT Alpine Formula One Team w Internecie zaprezentował bolid A525 na sezon 2025, udostępniając po prostu jego zdjęcia. Alpine w tym roku ma wyróżniający się niebiesko-różowy samochód, który pod względem technicznym wygląda przyzwoicie.
Alpine w 2025 roku było niezwykle skromne jeśli chodzi o pokazanie nowego samochodu. Podczas grupowej imprezy F1 75 Live w Londynie pokazali odświeżone malowanie na starym bolidzie, zarówno na scenie jak i na komputerowych grafikach. Prawdziwej prezentacji nowego bolidu w ogóle nie zorganizowali. Po prostu w trakcie dnia, gdy nowy samochód A525 jeździł po torze w Bahrajnie w ramach przejazdów filmowych, opublikowali jego zdjęcia z toru i ze studia wraz z krótkim komunikatem prasowym. W poprzednich latach Alpine robiło duże imprezy, również z prezentacjami samochodów z serii WEC lub poświęcone marce Alpine.
Niebiesko-różowy samochód i wiele zmian wśród sponsorów
Zespół Alpine wprowadził w 2022 roku niebiesko-różowe malowanie ze względu na firmę BWT, która została wtedy sponsorem tytularnym. Następnie z roku na rok na poszyciu było coraz mniej kolorów, a coraz więcej gołego włókna węglowego. W 2025 roku na szczęście zespół skończył ze zrywaniem farby i większość poszycia bolidu jest pomalowana na różowy i niebieski kolor. Mi to połączenie bardzo się podoba, bolid będzie wyróżniał się w stawce. Zespół chyba odszedł (przynajmniej częściowo) od oklejania bolidu, a zamian zastosował błyszcząca farbę. Niestety na zdjęciach z toru jest mniej niebieskiej farby na pokrywie silnika kosztem czerni niż na zdjęciu ze studia. W ostatnich dwóch sezonach zespół korzystał z alternatywnych schematów malowania z dominującym różowym kolorem, co ogłaszali w trakcie prezentacji. W 2025 roku o niczym takim nie mówili, ale też nie muszą tak robić, bo podstawowy schemat jest wystarczająco różowy.
W Alpine przed startem sezonu 2025 doszło do największych zmian wśród sponsorów w całej stawce. Początkowo wydawało się, że poniosą z tego powodu spore straty, bo odeszło od nich z różnych powodów kilku ważnych partnerów, ale udało im się z nawiązką te straty uzupełnić. Z Alpine po sezonie 2024 odeszło łącznie ośmiu partnerów w tym bardzo duży BP/Castrol (dołączą do Audi od 2026 roku), a także m.in. Amazon Music i Kappa. W to miejsce pozyskali kilku nowych partnerów w tym dwie duże umowy z włoskim koncernem petrochemicznym Eni i MSC Cruises (równolegle to sponsor całej F1). Do Alpine dołączyło łącznie kilka mniejszych, nowych firm. Alpine w momencie prezentacji ma łącznie 34. różnych partnerów w tym sponsora tytularnego BWT. Na bolidzie jest wiele logotypów, sytuacja finansowa stajni musiała się poprawić.
Galeria zdjęć bolidu Alpine A525
W galerii znajdują się zdjęcia bolidu A525 wykonane w studiu i na torze w Bahrajnie w trakcie dnia filmowego.
Źródło: BWT Alpine Formula One Team
Przegląd najciekawszych rozwiązań technicznych w Alpine A525
Zespół Alpine fatalnie rozpoczął miniony sezon 2024. Mieli mnóstwo problemów z bolidem, a jednym z nich była poważna nadwaga. Zespół do październikowego GP USA zajmował ostatnie miejsce w klasyfikacji, a kierowcy punktowali bardzo rzadko. W USA wprowadzili poprawki, które odmieniły bolid, a dodatkowo dzięki znakomitej formie w deszczowym GP Sao Paulo zespół awansował na szóste miejsce. W końcówce sezonu forma bolidu Gasly’ego była bardzo konkurencyjna, a Ocon jeździł słabiej, bo nie dostał wtedy wszystkich poprawek. Zespół przez cały rok odchudzał samochód, a na koniec kluczem było wprowadzenie elastycznego przedniego skrzydła.
Bolid A525 to ewolucja A524. Zespół ma korzystać z tych samych monokoków, co wykluczyło większe konstrukcyjne zmiany. Przednie skrzydło wygląda jak zeszłoroczne. Muszą z niego korzystać dopóki nie zostaną wprowadzone ostrzejsze testy na elastyczność. Zespół zmienił za to nos, który w 2025 roku jest krótszy i łączy się z drugim płatem przedniego skrzydła. Alpine w przeciwieństwie do wielu innych ekip ma wąskie i prostokątne boczne wloty do chłodnic, nie ma przed nimi u góry dodatkowego skrzydła. Boczne wloty zostały zmodyfikowane, są bardziej płaskie i dłuższe. Lekko zmienili także kształt górnego wlotu powietrza do silnika. Zespół ma ładnie wyprofilowane sekcje boczne. Na ich szczycie jest „zjeżdżalnia wodna” z mocnym obniżeniem w kierunku tylnej osi. Sekcje boczne są także mocno podcięte. Na pokrywie silnika jest sporo chłodzących grilli, także płetwa rekina ma otwory w tym celu. Nie widać istotnych zmian w zawieszeniu.
Nagranie z przejazdu bolidu Alpine A525 w ramach dnia filmowego
Podsumowanie prezentacji bolidu Alpine A525
Alpine w 2025 roku przeszło pozytywną zmianę jeśli chodzi o wizerunek i kolorystykę bolidu. Pod tym względem poprawa w stosunku do 2024 roku jest ogromna. Technicznie bolid A525 został ulepszony, ale w umiarkowanym stopniu. Wiemy np., że zespół w tym roku ma korzystać z takich samych monokoków, więc nie myśleli o zmianach konstrukcyjnych. Forma sportowa pod koniec minionego roku była na tyle dobra, że jej kontynuację w 2025 roku wezmą w ciemno, bo takie wyniki aktualnie im wystarczą. Dla Alpine celem jest sezon 2026, przejście na silniki Mercedesa to dla nich okazja na wejście do górnej połowy stawki. Zmiany w zespole są robione pod kątem nowych regulacji, a Flavio Briatore podobno zakulisowo dokonał wielu zmian. Dlatego spodziewajmy się, że w trakcie sezonu 2025 rozwój nie będzie intensywny, szybko przerzucą siły na kolejny rok. Zespół ma ograniczone możliwości ludzkie po zeszłorocznych zwolnieniach i finansowe, bo koncern wymaga poprawy sytuacji, więc będzie dokładał mniej od siebie.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2025 znajduje się w specjalnym podsumowaniu tutaj. Znajdziecie tam daty, szczegóły, zdjęcia i odnośniki do omówień wszystkich prezentacji.