Zespół Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team zaprezentował bolid AMR22 przygotowany na sezon 2022. Prezentacja odbyła się w głównej siedzibie firmy Astona Martin i w jej trakcie pokazano prawdziwy samochód.
Zespół, którego właścicielem jest Lawrence Stroll zorganizował klasyczną prezentację. Nowy bolid został odsłonięty w głównej fabryce firmy Aston Martin w miejscowości Gaydon. Obok niego były wystawione samochody drogowe (w tym Valhalla), zaprosili także sporo osób (m.in. szefa całej F1), którzy mogli śledzić prezentację na miejscu. Lawrence Stroll na początku miał dość długą przemowę na temat planów Astona Martina, a potem odsłonięto nowy bolid.
Zmodyfikowane malowanie i sponsorzy Astona Martina w 2022 roku
Zgodnie z tym co wynikało z zapowiedzi przedstawicieli zespołu doszło do pewnych zmian w malowaniu samochodów. Nie ma już żadnych różowych wstawek, bo firma BWT nie jest już sponsorem. Samochód ponownie jest pokryty ciemno zieloną farbą (odcień British Racing Green), ale w 2022 roku dodano do niej jasnozielone wstawki. Są to standardowe barwy Astona Martina. Pierwotnie tak miało wyglądać malowanie w 2021 roku, ale po podpisaniu umowy z BWT dokonali korekty. Jasnozielone pasy, które są widoczne od przodu i z boku dodają samochodowi dynamizmu i pozwolą go łatwo wyróżnić na torze. Dodatkowo na bokach samochodu jest duże jasnozielone logo Astona Martina. W związku z dołączeniem firmy Aramco, która od tego roku jest drugim sponsorem tytularnym Astona Martina wsteczny płat tylnego skrzydła jest pomalowany na zielony i niebieski kolor. Zespół stosuje klasyczną, błyszczącą farbę.
Aston Martin ma liczne grono silnych sponsorów. Przed sezonem 2022 utracili wsparcie kilku mniejszych partnerów, jedynie firma BWT była istotnym sponsorem. W zamian pozyskali wsparcie firmy Aramco na mocy długoletniej i wysokiej umowy. Wśród ich sponsorów jest wiele marek premium lub firm technologicznych. Sponsorem tytularnym pozostała amerykańska firma z branży IT – Cognizant. Sponsorami są m. in. Bombardier, JCB, Girard-Perregaux, NetApp, SentinelOne, EPOS, Peroni i Crypto.com.
Galeria zdjęć – Aston Martin AMR22
Źródło: Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team
Kilka słów o rozwiązaniach technicznych w Aston Martin AMR22
Aston Martin AMR22, to pierwszy prawdziwy bolid jaki zobaczyliśmy w pełnej okazałości podczas prezentacji. Oczywiste jest to, że on się będzie zmieniał, bo zespół planuje poprawki na kolejne tygodnie. Dodatkowo na pewno są rzeczy, których nie chcieli pokazać od razu, więc zastosowali jakieś prostsze elementy. Przykładowo przednie zawieszenie po obu stronach różni się od siebie, więc celowo zamontowali różne konfiguracje, aby zmylić rywali.
Nos samochodu jest krótki i nie wystaje przed płaty skrzydła, jak na pokazowym modelu Liberty Media. Przednie skrzydło ma cztery płaty w tym dwa, których ustawienie będzie mozna zmieniać. Na przednie zawieszenie nie zwracałbym większej uwagi, bo nie wiadomo jaka ostatecznie będzie konfiguracja, ale prawdopodobnie będzie to pushrod. Samo przednie skrzydło jest dość wysoko uniesione, prawdopodobnie chcą aby jak najwięcej powietrza przepływało pod nim. Od tego roku najwięcej docisku będzie wytwarzanego pod podłogą samochodu.
Zespół zastosował bardzo małe, kwadratowe wloty do bocznych chłodnic, są one optycznie powiększone, bo po bokach nie pomalowali włókna węglowego, więc wygląda jakby były większe. W zamian za tak niewielkie boczne wloty, na poszyciu pokrywy silnika pojawiło się wiele nacięć, co pomoże w chłodzeniu. Uwagę zwraca wybrzuszenie na pokrywie silnika pod reklamą Crypto. Powodem jest konfiguracja jednostki napędowej Mercedesa, która ma wystającą komorę plenum (kolektor dolotowy). Biorąc pod uwagę fakt jak bardzo ona wystaje, to Mercedes prawdopodobnie przeprojektował konfigurację swojej jednostki napędowej na 2022 rok, co zresztą zapowiadali.
Bolid ma dość szerokie sidepody, ale są one za to bardzo podcięte w dolnej części. Haas, który wcześniej pokazał swój nowy bolid na grafikach komputerowych ma w tylnej części znacznie węższe sidepody. Aston Martin skupił się na tym, aby podcięcie pod nimi było jak największe. W poprzednich latach zespoły zwykle chciały, aby w okolicy skrzyni biegów bolid był maksymalnie wąski i powstało coś co nazywano kształtem butelki pewnego znanego napoju. Aston Martin takiego kształtu nie ma.
Bolid ma system DRS, który do tej pory był nieobecny na modelach bolidów na 2022 rok. Będzie on funkcjonował tak samo jak w poprzednich latach. W związku z innym kształtem tylnego skrzydła zaszła w tym systemie jedna ważna zmiana: dolny płat tylnego skrzydła ma zdecydowanie większą powierzchnię niż górny. Ogółem efekt otwarcia DRS powinien pozostać na podobnym poziomie jak rok temu, bo skrzydło jest szerokie. Podobnie jak rok temu zespoły będą stosować różne konfiguracje tylnego skrzydła w zależności od potrzebnego docisku.
Tak wygląda system DRS w bolidzie Aston Martin AMR22. Andrew Green (dyrektor techniczny) twierdzi, że system DRS będzie równie mocny jak dawniej, ale nowe samochody powinny znacznie ułatwić wyprzedzanie, więc spodziewa się, że FIA będzie skracać lub likwidować strefy DRS. #F1PL pic.twitter.com/pi9SMEE80t
— Karol (@Karol_CyrkF1) February 10, 2022
Podsumowanie prezentacji Astona Martina
Aston Martin przeprowadził bardzo dobrą, klasyczną prezentację podczas, której odsłonili ciekawy pod względem technicznym i ładny pod względem malowania samochód. Zespół Lawrence’a Strolla pokazał, że da się robić takie prezentacje, nie trzeba ukrywać swojego samochodu do ostatniej chwili przed pozostałymi zespołami. Oczywiście na pewno pojawią się znaczne różnice w ich samochodzie podczas sesji testowych i na początku sezonu, ale to będą klasyczne poprawki, które planują wszystkie stajnie. W 2022 roku należy spodziewać się dynamicznego rozwoju samochodów.
Nowy bolid AMR22 już dzień po prezentacji wyjedzie na tor Silverstone. Lance Stroll oraz Sebastian Vettel wykonają dzień filmowy (maksymalnie 100 km na pokazowych oponach). Będzie to pierwszy oficjalny przejazd bolidu na sezon 2022, bo pozostałe stajnie swoje dni filmowe mają zaplanowane na późniejsze terminy.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2022 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ.