Zespół Aston Martin Aramco Formula One Team zaprezentował w Internecie bolid AMR25 przygotowany na sezon 2025. Nowy samochód jest ewolucją ubiegłorocznego, starali się głównie polepszyć jego właściwości jezdne. Pod względem kolorystycznym również jest to ewolucja zeszłorocznego wzoru.
Aston Martin w tym roku postawił na prezentację w trzech odsłonach. Jak wszystkie ekipy swoje barwy ujawnili 18 lutego w Londynie podczas imprezy F1 75 Live. Na scenie skorzystali ze starego bolidu a w Internecie opublikowali wtedy zdjęcia schematu malowania również na starej konstrukcji. Nowy bolid pokazali w Internecie poprzez animację i liczne komputerowe grafiki w niedzielę 23 lutego. Bolid AMR25 wyjedzie na tor po raz pierwszy następnego dnia w Bahrajnie w ramach dnia filmowego, mają jeździć obaj etatowi kierowcy. Zespół powinien później podzielić się zdjęciami z toru. Nie było w tym roku żadnego rozmachu w indywidualnej prezentacji, zrobili minimum jakie trzeba, aby zadowolić swoich partnerów i kibiców.
Czerń wypiera zieleń i sporo sponsorów w Astonie Martinie
Aston Martin zaprezentował swoje tradycyjne barwy z wykorzystaniem ciemnego zielonego koloru i akcentami (paski) jasno zielonego. Na bolidzie jest również dużo czerni, w dużym stopniu jest to gołe włókno węglowe. W porównaniu do 2024 roku czerni jest więcej, jest to widoczne na sidepodach gdzie znajduje się duże logo Aramco. Jestem tym mocno rozczarowany, bo w 2025 roku nadmierna waga nie powinna być problemem i w stawce widać, że zespoły wykorzystują nieco więcej farby. Aston Martin powinien być jak najbardziej zielony, bo wtedy wygląda dobrze. Wydaje mi się, że zastosowali ten sam odcień zieleni co rok temu. Wpływ na malowanie mają dwaj najwięksi sponsorzy z Arabii Saudyjskiej. Aramco tradycyjnie ma tylne skrzydło w swoich firmowych barwach, a od końcówki zeszłego sezonu górna część bolidu jest biała z uwagi na firmę Ma’aden.
Zespół pod względem sponsorskim jest w znakomitej sytuacji. Mają bardzo hojnego sponsora tytularnego Aramco. Od końcówki 2024 roku dołączyła do nich druga duża firma z Arabii Saudyjskiej Ma’aden, która od tego roku stała się „głównym sponsorem”. Utworzono dla nich nową kategorię między Aramco a resztą partnerów. W momencie prezentacji mają 32. sponsorów / partnerów technicznych. W tym roku pozyskali pięciu nowych partnerów i rozszerzyli umowy z trzema dotychczasowymi. Po sezonie 2024 utracili wsparcie siedmiu partnerów, ale nie było wśród nich dużych sponsorów.
Galeria komputerowych grafik – Aston Martin AMR25
Źródło: Aston Martin Aramco Formula One Team
Przegląd najciekawszych rozwiązań technicznych w bolidzie Aston Martin AMR25
Aston Martin zapowiada, że AMR25 jest ewolucją poprzednika. Największe zmiany mają dotyczyć poprawy właściwości jezdnych, co ma pomóc obu zawodnikom. Większość pakietu aerodynamicznego uległa zmianie, największe modyfikacje dotyczą obu skrzydeł, sekcji bocznej, pokrywy silnika i podłogi. Mieli wziąć pod uwagę zeszłoroczne problemy i uwagi jakie się pojawiały projektując nowy samochód. Zmiany w przednim skrzydle mają zwiększyć docisk w wolnych zakrętach i balans. Największą wizualną zmianą jest przeprofilowanie sekcji bocznych, są bardzo podcięte ze „zjeżdżalnią wodną” u góry. Boczne wloty do chłodnic mają inny kształt, także prawdopodobnie w kształcie litery P, jak wiele ekip w tym roku. Również wzorem wielu innych ekip przed tymi wlotami mają element aerodynamiczny tworzący skrzydło u góry. W 2024 roku mieli odwrotne rozwiązanie. Zespół zmienił instalację chłodzenia silnika wewnątrz sekcji bocznych, aby móc zmienić ich zewnętrzny kształt. Pokrywa silnika jest ciekawa, szczególnie dość ostre zakończenia płetwy rekina. Zmodyfikowano również podłogę.
AMR25 ma na obu osiach zawieszenie typu push-rod, a układ jego mocowania i wahaczy uległ pewnym zmianom. Wprowadzili również nowe wloty chłodzące hamulce na obu osiach. Zespół liczy, że modyfikacje tylnego zawieszenia w połączeniu z nowym tylnym skrzydłem poprawią charakterystykę jezdną bolidu, bo w minionym roku sporym problemem były uślizgi na tylnej osi. Zespół kupuje tylne zawieszenie od Mercedesa, więc tam spodziewamy się również drobnych zmian.
Ogółem zmiany w bolidzie wydają się być znaczące. Jeżeli korelacja na linii fabryka – tor została naprawiona, to spodziewajmy się wyraźnej poprawy. To jest jednak największa zagadka, bo w ostatnich miesiącach zespół miał duży problem ze skutecznym rozwojem.
Szersze omówienie technicznych zagadnień związanych z bolidem Aston Martin AMR25 można znaleźć w formie wideo na kanale Echa Padoku na YouTube.
Animacja prezentująca bolid Astona Martina AMR25
Podsumowanie prezentacji Astona Martina AMR25
Aston Martin miał świetną pierwszą połowę sezonu 2023, a przez kolejne 1,5 roku zawodził. Mieli problemy z rozwojem bolidu i korelacją danych. Na tym skupili się również pracując nad bolidem na 2025 rok. Zobaczymy czy im się to udało, bo jest to zespół z ogromnym zapleczem, prawdopodobnie najlepiej wyposażoną fabryką w całej F1. Zespół wkrótce czekają duże zmiany, bo od 2 marca pracę zacznie Adrian Newey, który na pewno wprowadzi zmiany w pionie technicznym, a sam skupi się na pracach pod kątem sezonu 2026. Wiele jednak zależy od tego czy osiągi AMR25 na torze pokryją się z tymi uzyskiwanymi w symulacjach. Jeśli tak się nie stanie, to będą zmuszeni na dojście do sedna problemu, co opóźni prace nad kolejnym samochodem.
Zaprezentowany bolid AMR25 wygląda porządnie, zmienili w nim trochę rzeczy, technicznie w teorii jest dobry. Nie podobają mi się za to zmiany w malowaniu, jest więcej czarnej powierzchni niż rok temu. Aston Martin powinien być jak najbardziej zielony, podobnie jak Ferrari czerwone. Czarne sidepody to nie jest dobra decyzja.
Osobiście mam w stosunku do tej ekipy sporo wątpliwości z powodu ostatnich problemów z rozwojem. W teorii są skazani na piąte miejsce w układzie sił, ale nie wykluczam, że jeśli faktycznie poprawili bolid to powalczą o coś więcej, a także nie wykluczam, że w razie problemów w 2025 roku zostaną przez kogoś wyprzedzeni. W drugiej połowie sezonu 2024 ich forma była bardzo rozczarowująca. Piąte miejsce zawdzięczali lepszemu startowi sezonu.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2025 znajduje się w specjalnym podsumowaniu tutaj. Znajdziecie tam daty, szczegóły, zdjęcia i odnośniki do omówień wszystkich prezentacji.