Zespół Scuderia Ferrari Mission Winnow zaprezentował w Internecie bolid SF21 przygotowany na sezon 2021 Formuły 1. Samochód ma zmodyfikowane malowanie oraz dość dużo zmian technicznych.
W 2021 roku Ferrari podeszło bardzo skromnie do prezentacji swojego samochodu, a także samego zespołu. W lutym mieli prezentację zespołu, która polegała tak naprawdę na opublikowaniu nagranych wcześniej wypowiedzi Binotto, Leclerca i Sainza. Nie pokazano wtedy nowego samochodu, a ta cała „prezentacja” nic ciekawego nie wniosła. Nowy bolid zaprezentowali w Internecie 10 marca 2021 roku. Prezentacja miała formę publikacji nagranego wcześniej materiału wideo, nie było żadnej transmisji na żywo. Nie obyło się bez wpadki, bo materiały z prezentacji można było zobaczyć wcześniej. Wystarczyło zmienić godzinę na komputerze i wejść na stronę internetową zespołu. Tegoroczne prezentacje zespołów F1 w większości były rozczarowujące, a w kilku przypadkach były także problemy techniczne.
Zapis prezentacji oraz inne materiały wideo są dostępne w osobnym tekście, który można zobaczyć TUTAJ.
Powrót Mission Winnow i zmodyfikowane malowanie Ferrari SF21
Samochód Ferrari jak zwykle jest pomalowany na czerwony kolor, ale tym razem wykorzystano dwa jego odcienie. Tylne sekcje bolidu są pomalowane na ciemniejszy, a przednie na jaśniejszy odcień czerwieni. Ten ciemniejszy odcień był wykorzystywany podczas jubileuszowego wyścigu zespołu na torze Mugello w 2020 roku. Ferrari nadal korzysta z matowej farby.
Na bolid zespołu wracają liczne logotypy Mission Winnow. Ta należąca do koncernu Philip Morris akcje promocyjna jest sponsorem tytularnym Ferrari od drugiej połowy 2018 roku. Z powodu obowiązującego na świecie zakazu reklamy wyrobów tytoniowych wymyślono taki sposób na promocję. Jest to kwestia kontrowersyjna, a w krajach w których obowiązuje bardziej restrykcyjne prawo również te logotypy są zakazane. W 2020 roku bolid Ferrari nie miał ich na żadnym wyścigu, pojawiły się tylko na prezentacji. W 2021 roku mają wrócić na wybranych wyścigach. Nowością jest zielone logo na pokrywie silnika, które zostało wprowadzone w ostatniej chwili.
Przed sezonem 2021 Ferrari wzmocniło grono swoich sponsorów. Przedłużyli duży kontrakt z Shellem, a także umowy z RadioBook i Brembo. Po roku przerwy ponownie ich sponsorem jest Weichai. Zespół pozyskał także zupełnie nowych sponsorów: Richard Mille (zastąpił innego producenta zegarków – Hublot), Giorgio Armani (sponsor Leclerca) i Estrella Galicia (sponsor Sainza). Pod względem wpływów finansowych od sponsorów Ferrari jest liderem całej Formuły 1, głównie ze względu na swojego partnera tytularnego.
Scuderia Ferrari SF21 – galeria zdjęć
Ferrari opublikowało kilka zdjęć ze studia, ale są one przeciętnej jakości, a dodatkowo na każdym dużo miejsca zajmują dodane komputerowo logotypy sponsorów. Wybrałem tylko cztery z nich, dwa zmodyfikowałem i wyciąłem z nich sam samochód.
Źródło: Scuderia Ferrari Mission Winnow
Przegląd technicznych rozwiązań w Ferrari SF21
Samochód zespołu Ferrari na sezon 2021, co zrozumiałe w tym sezonie, jest ewolucją poprzedniej maszyny. Rozwój większości elementów konstrukcyjnych jest zamrożony, więc nie dało się wszystkiego poprawić. SF21 na tle rywali, którzy wcześniej pokazali swoje samochody prezentuje się bardzo dobrze, bo Ferrari wprowadziło wiele zmian. Zespół wykorzystał dwa tokeny na zmianę skrzyni biegów oraz tylnego zawieszenia. Zespół mówił o tym otwarcie od zeszłego roku, bo był to obszar w którym bardzo odstawali od liderów (Mercedes wyznaczał standard). Nowa skrzynia biegów jest węższa co pozwoli zwęzić cały tylny fragment samochodu, a tym samym poprawić docisk aerodynamiczny. Również zmiany w konstrukcji silnika miały umożliwić większe zwężenie samochodu w okolicy tylnej osi.
Zmianom uległ cały pakiet aerodynamiczny. Ferrari zmodyfikowało układ chłodzenia poprzez zwiększenie efektywności centralnego radiatora. Ta nowość pozwoli zmniejszyć boczne wloty do chłodnic. Zespół zmodyfikował nos w samochodzie. Nie jest to radykalna zmiana, bo ta wymagałby wykorzystania tokenów, a te woleli przeznaczyć na tylną oś. Nowy nos powstał w stylu znanym z tegorocznego samochodu Alfy Romeo, bo płynnie odchodzi od niego tzw. kurtyna. Wprowadzono także pewne modyfikacje do przedniego skrzydła, aby wszystko współgrało. Widać także zmiany w tylnym, skrzydle, pokrywie silnika oraz elementach aerodynamicznych przed bocznymi wlotami do chłodnic. Celem Ferrari było odzyskanie docisku aerodynamicznego utraconego poprzez zmiany w regulaminie przy jednoczesnym zmniejszeniu oporu, bo to był spory problem rok temu.
Jednostka napędowa Ferrari w 2021 roku nazywa się „065/6”. Szef działu silnikowego Enrico Gualtieri zapowiada, że tegoroczny silnik został w znacznym stopniu zmodyfikowany. Ulepszenia dotyczące jednostki spalinowej polegały na poprawie jej sprawności i powstały we współpracy z Shellem. Te ulepszenia mają przełożyć się na poprawę czasów okrążeń o ponad 0,1 sekundy. Dodatkowo ulepszyli turbosprężarkę i elementy układy hybrydowego. Zmodyfikowali ogólną konstrukcję jednostki napędowej, aby usprawnić jej instalację w samochodzie. Te zapowiedzi są bardzo ostrożne i dziwi mnie, że konkretnie podali informację o poprawie tylko o 0,1 sekundy (sam silnik spalinowy). Mercedes i Honda na ten sezon zapowiadali znacznie większe ulepszenia w silnikach. Jeśli Ferrari faktycznie poprawiło się tylko w takim stopniu, to nie ma co liczyć na przełom w tym sezonie.
Podsumowanie prezentacji Ferrari
Pod względem malowania jestem trochę rozczarowany Ferrari, bo ten zielony element niezbyt pasuje, a wykorzystanie dwóch odcieni czerwonego koloru nie jest tak dobre, jak poprzednie rozwiązania. Pod względem technicznym ten bolid wygląda dobrze, jest w nim zaskakująco dużo zmian. Przypomina mi się zeszłoroczna prezentacja, gdy również Ferrari pokazało ciekawe rozwiązania, a wszyscy wiemy jak to się skończyło. Ferrari musiało znacznie poprawić samochód i silnik, aby wrócić do gry o najwyższe cele w tym sezonie. Informacje o silniku są bardzo konserwatywne, a to dobrze nie wróży. Moim zdaniem miejsce trzecie, to ich maksimum możliwości w 2021 roku. Powinni jak najszybciej porzucić rozwój tegorocznego bolidu, bo dla nich prawdziwą szansą są nowe regulacje techniczne od 2022 roku.
Ferrari SF21 zadebiutuje na torze nazajutrz, bo w Bahrajnie mają zaplanowany dzień filmowy. Będą jeździć obaj etatowi kierowcy.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2021 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ.