Zespół MoneyGram Haas F1 Team zaprezentował w Internecie na komputerowych grafikach oraz animacji bolid VF-24 na sezon 2024. Haas lekko zmodyfikował swoje barwy oraz wprowadził drobne zmiany konstrukcyjne w bolidzie.
Haas od wielu lat stara się być pierwszym zespołem F1 organizującym prezentacje. W 2024 roku ubiegł ich McLaren, który w styczniu z zaskoczenia pokazał zmodyfikowany schemat malowania. Haas nie przewidział, że ktoś może tak szybko coś ujawnić (zwykle czekają aż inne zespoły podadzą daty swoich prezentacji i wtedy zapowiadają swoją), więc musieli bardziej postarać się z tym co pokażą. Od kilku lat po najczęściej publikowali komputerowe grafiki prezentujące zmodyfikowane malowanie. W 2024 roku również opublikowali grafiki, ale tym razem według zapewnień na bolidzie VF-24 z sezonu 2024. Oczywiście to na pewno nie jest finalna wersja bolidu, który zadebiutuje w trakcie dnia filmowego na Silverstone 11 lutego. Wtedy powinni opublikować jego zdjęcia.
Drobne zmiany w malowaniu i sytuacja ze sponsorami w Haasie w 2024 roku
Amerykański zespół w 2023 roku mocno zmodyfikował swój wzór malowania z powodu nawiązania współpracy z firmą MoneyGram. W 2024 roku będą stosować taką samą kolorystykę, ale lekko zmodyfikowaną. Moim zdaniem w 2024 roku bolid wygląda naprawdę fajnie. Jedyne co mi się nie podoba to duże połacie gołego włókna węglowego. Liczyłem po cichu, że od 2024 roku zespoły nie będą już miały problemów z wagą bolidów, więc wrócą do malowania całej górnej części poszycia samochodu. Gdyby te czarne połacie na Haasie były pomalowanie błyszczącą farbą, to całość wyglądałaby lepiej. W 2024 roku jest mniej białego koloru kosztem czarnego, ale moim zdaniem całość wygląda lepiej niż w 2023 roku. Nazwałbym to eleganckim malowaniem.
W 2024 roku zespół ponownie ma skromną liczbę sponsorów. Wraz z końcem 2023 roku pożegnali się z trzema niewielkimi partnerami: Haktec Markets, Open Sea i Safety Culture. Firma Play’n Go awansowała do grona głównych sponsorów po podpisaniu nowej, większej umowy, a ich logotypy są bardziej widoczne. Poza tym Haas utrzymał swoich dotychczasowych partnerów. Największe logotypy ma oczywiście sponsor tytularny – MoneyGram, a także właściciel – Haas Automation. Mają również mniejsze reklamy firm: Haas Tooling, Palm Angels, Chipotle, OAKBERRY, Tricorp, TravisMathew, Alpinestars i Pirelli. Ogółem lista sponsorów jest bardzo niewielka.
Bolid Haas VF-24 na sezon 2024 – galeria komputerowych grafik
Źródło: MoneyGram Haas F1 Team
Przegląd technicznych rozwiązań w bolidzie Haas VF-24
Bolid VF-24 ma być oparty na rozwiniętym koncepcie wprowadzonym na GP USA 2023. Przypominam, że wprowadzili wtedy wielki pakiet zmian, które nie dały zauważalnych efektów na torze, a później jeden z kierowców jeździł z nowym pakietem a drugi ze starym. Twierdzą, że rok temu elementy konstrukcyjne bolidu nie pozwoliły im wprowadzić wszystkich zmian, które chcieli i to pojawi się w 2024 roku. Ayao Komatsu spodziewa się jednak, że zaczną sezon na końcu stawki. Rozwój bolidu na 2024 roku wstrzymali na dwa miesiące, żeby przygotować wspomniany pakiet na GP USA 2023. Komatsu spodziewa się, że bolid w 2024 roku będzie lepszy bo widzą poprawę np. w tunelu aerodynamicznym. Liczą potem skuteczne poprawki w trakcie tego sezonu.
Pokazano podobno prawdziwy bolid na komputerowych grafikach, ale spodziewam się, że to jego wstępna wersja. Dlatego nie warto omawiać szczegółów. Widać wiele elementów, które dominowały w F1 w 2023 roku. Sekcje boczne mocno obniżają się do tyłu i mają tzw. zjeżdżalnię wodną, jak wiele ekip rok temu. Przemodelowali boczne wloty do chłodnic, których instalacja jest podobno zmieniona. Górny wlot powietrza ma okrągły kształt, a rok temu był trójkątny. Ferrari prawdopodobnie wprowadzi podobną zmianę u siebie. Drobne zmiany są również na nosie i lusterkach, jest także mniej grilli chłodzących. Z drugiej strony nie widać istotnych zmian w zawieszeniu czy skrzydłach.
Szersze omówienie technicznych zagadnień związanych z bolidem Haas VF-24 można znaleźć w formie wideo na kanale Echa Padoku na YouTube.
Komputerowa animacja – bolid Haas VF-24 na sezon 2024
Podsumowanie prezentacji Haasa przed sezonem 2024
Haas ma bardzo niskie oczekiwania na ten sezon, otwarcie spodziewają się słabego bolidu na początku roku. Z zespołu odeszli na przełomie roku szef – Guenther Steiner oraz dyrektor techniczny – Simone Resta. Nowy szefem jest Ayao Komatsu, a dyrektorem technicznym Andrea De Zordo. W obu przypadkach są to wewnętrzne awanse. Kierowcami pozostają Nico Hulkenberg i Kevin Magnussen, ale ich umowy kończą się po tym sezonie. Haas mocno stawia na juniora Ferrari, bo Olivier Bearman będzie ich zawodnikiem rezerwowym i pojedzie w sześciu treningach. To wygląda na przetarcie przed debiutem w F1 w 2025 roku.
Prezentacja Haasa w 2024 roku była skromna, ale pokazali to co było trzeba. Zmodyfikowany wzór malowania jest ładny, ale problemem będzie sam bolid, bo nie zapowiada się, że będzie szybki. Jest w nim kilka drobnych zmian, ale również jest duże ryzyko, że Haas rozpocznie sezon na końcu stawki.
Samochód VF-24 po raz pierwszy wyjedzie na tor 11 lutego podczas zaplanowanego dnia filmowego na torze Silverstone, za kierownicą zasiądzie Nico Hulkenberg. W tym roku są zmienione zasady, podczas takiego dnia można zrobić 200 km, a nie 100 km jak w poprzednich latach. Możemy spodziewać się, że pokażą zdjęcia i nagrania przygotowane podczas jazd na tym torze. Trzydniowe testy w Bahrajnie ruszają 21 lutego.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2024 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ.