Zespół Stake F1 Team Kick Sauber ujawnił swój nowy bolid C45 na sezon 2025 w Internecie w trakcie imprezy F1 75 Live. Ponownie bolid jest czarno-zielony, ale zmodyfikowano sposób wykorzystania tych barw. Pod względem technicznym nie widać za to rewolucji.
Fakt, że zespół Kick Sauber ujawnił swój bolid 18 lutego a ja opisuję go na blogu 23 lutego najlepiej świadczy o tym, że nie była to informacja priorytetowa, a pokazany samochód nie wymagał pilnej analizy. Zespół Stake F1 Team Kick Sauber ujawnił swój nowy bolid C45 udostępniając mnóstwo (około setki) komputerowych grafik w Internecie w trakcie trwania grupowej imprezy F1 Live 75. W Londynie na scenie tak jak wszyscy pokazali stary bolid w tegorocznym malowaniu, ale mediom udostępnili już na grafikach nową konstrukcję.
Odświeżona kolorystyka i znacznie mniej sponsorów w 2025 roku
Zespół z siedzibą w Hinwil drugi rok z rzędu funkcjonuje pod nazwą Stake F1 Team Kick Sauber. To ostatnia taka sytuacja, bo od 2026 roku staną się ekipą fabryczną Audi. W 2025 roku ponownie w trakcie części wyścigów będą występować jako „Stake F1 Team Kick Sauber” z dużymi logotypami firmy Stake, a w trakcie niektórych wyścigów (w krajach gdzie zakazana jest reklama hazardu) jako „Kick Sauber F1 Team”. To w dużym stopniu wpływa na rozmieszczenie logotypów dwóch sponsorów tytularnych.
W 2025 roku zmodyfikowano schemat malowania bolidów zespołu. Ponownie są one czarno-zielone, ale zmieniono układ kolorów, który jest bardziej przemyślany, nie tak chaotyczny jak rok temu. Większość przodu bolidu jest zielona, a tyłu czarna. Podoba mi się (podobnie jak rok temu) wykorzystany jasnozielony kolor, ale jestem bardzo rozczarowany, że jest go tak mało. Nie rozumiem co im szkodziło pomalować cały bolid na taki kolor i zostawić tylko wybrane czarne elementy. Nie powinni mieć już problemu z nadmierną wagą. Wtedy przynajmniej ich bolidy byłyby naprawdę wyróżniające się na tle rywali.
Ekipa straciła po sezonie 2024 aż 11 sponsorów, a pozyskali w to miejsce pięciu nowych. Odejście ze składu Zhou i Bottasa spowodowało kilka strat, a słabe wyniki również musiały zniechęcić kilku partnerów. Zespół pod koniec lutego ma łącznie 32. różnych sponsorów i partnerów technicznych, jest to dobra liczba. Problemem jest fakt, że poza dwoma sponsorami tytularnymi, reszta partnerów jest bardzo mała. Za rok na tej liście dojdzie prawdopodobnie do rewolucji, pojawi się wiele marek związanych z Audi, mają już np. umowę z koncernem BP/Castrol.
Galeria komputerowych grafik przedstawiających bolid Kick Sauber C45
W galerii znajdują się komputerowe grafiki udostępnione przez zespół. Bolid C45 wyjechał na tor pod Barceloną w ramach dnia filmowego 21 lutego, ale nie udostępnili jeszcze jego zdjęć.
Źródło: Stake F1 Team Kick Sauber
Ogólne omówienie rozwiązań technicznych w bolidzie Kick Sauber C45
Kick Sauber miał w 2024 roku najsłabszy bolid, z którym mieli wiele różnych problemów. Dopiero pod sam koniec sezonu pojawiła się nadzieja, bo udało im się go poprawić na tyle, że w przedostatni weekend zdobyli swoje jedyne cztery punkty. Zespół zapowiada, że tegoroczny bolid jest poprawiony pod każdym względem, niektóre jego elementy to rewolucje, a inne to ewolucje. Pakiet aerodynamiczny jest przygotowany od nowa, poprawiono chłodzenie i zmodyfikowano układ zawieszenia na przedniej osi. Odchudzono bolid, który w 2025 roku ma nie mieć żadnych problemów z nadwagą. Zmiany są dość duże, ale Sauber nie miał wyboru, bo zeszłoroczny bolid był bardzo nieudaną konstrukcją. Dobrze weszli w nowe regulacje w 2022 roku, ale od tego momentu byli z roku na rok coraz słabsi. Tylko ryzyko i duże zmiany w bolidzie pozwolą im liczyć na to, że opuszczą w 2025 roku ostatnie miejsce w klasyfikacji. Nie należy się też spodziewać intensywnego rozwoju w trakcie sezonu, w końcu powinni skupiać się na kolejnym roku, bo zmiana regulacji to dla nich szansa.
Bolid C45 ma zawieszenie typu pull-rod na przedniej osi i push-rod na tylnej, podobnie jak najlepszy ostatnio McLaren. Nos jest długi i płaski, łączy się z dolnym płatem przedniego skrzydła. Zespół kontynuuje rozwiązanie z bocznymi wlotami do chłodnic, które poprzedza skrzydło nad wlotem. Zaskoczeniem na komputerowej grafice jest podwójne wsparcie tylnego skrzydła, bo większość stawki przeszła na pojedyncze, ale to może być skrzydło np. z pełnym dociskiem. Na komputerowych grafikach boczne krawędzie podłogi są bardzo proste, na pewno nie tak będą wyglądać w realu. Pokrywa silnika i sidepody są ładnie wyprofilowane oraz podcięte od dołu.
Jeżeli po opublikowaniu zdjęć prawdziwego bolidu będą w nim ciekawe rozwiązania techniczne, to szerzej to skomentuję.
Nagranie od kulis prezentacji malowania na sezon 2025
Podsumowanie prezentacji bolidu Kick Sauber C45
Dla tej ekipy sezon 2025 jest ostatnim przejściowym, bo od 2026 roku staną się fabryczną ekipą Audi. Zmieni się nazwa, cały wizerunek, kolorystyka itd. Dlatego nie spodziewajmy się istotnych inwestycji w tym roku, ani mocnej promocji obecnego wcielenia. Jeśli wyniki sportowe będą słabe, to też nikt tam nie będzie robił z tego tragedii, bo zespół odbudowuje się pod kątem kolejnych lat. Zobaczymy czy sponsorzy tytularni Stake i Kick pozostaną z tą ekipą od 2026 roku. Płacą bardzo dobre pieniądze, ale marka Stake jest z kontrowersyjnej branży bukmacherskiej, więc Audi może nie być skłonne do dalszej współpracy, a przynajmniej nie w takiej skali.
Samochód C45 po raz pierwszy wyjechał na tor 21 lutego w ramach dnia filmowego na torze pod Barceloną. Zespół nie zapowiadał tych jazd, ani nie udostępnił z nich zdjęć. Prawdopodobnie zrobią to w trakcie przedsezonowych testów. Bolid zaprezentowany na komputerowych grafikach niczym szczególnym się nie wyróżnia pod względem technicznym. Schemat kolorystyczny jest nieco lepszy niż rok temu, ale moim zdaniem dalej jest to duży niewykorzystany potencjał.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2025 znajduje się w specjalnym podsumowaniu tutaj. Znajdziecie tam daty, szczegóły, zdjęcia i odnośniki do omówień wszystkich prezentacji.






