Zespół Mercedes-AMG Petronas F1 Team ujawnił swój bolid W12 E Performance na kilku komputerowych grafikach. Zorganizowali także prezentację na żywo ze swojej fabryki. Malowanie uległo pewnym zmianom, a z samochodem byli bardzo tajemniczy.
Mercedes w ostatnich latach organizował prezentacje nowych samochodów, a jego kierowcy jednocześnie wykonywali przejazdy w ramach dnia filmowego. Dzięki temu zespół publikował przez cały dzień dużo zdjęć i filmów prezentujących prawdziwy bolid. W 2021 roku zupełnie zmienili podejście i zachowali się bardzo tajemniczo, co w tym sezonie staje się powszechną praktyką. Zespół opublikował cztery komputerowe grafiki, natomiast nowy samochód pojawił się podczas prezentacji w fabryce zespołu. Zapis tej transmisji można obejrzeć pod tym linkiem.
Zespół Mercedes znany jest z tego, że z roku na rok zmienia coś w swojej pełnej nazwie lub bolidu. W 2021 roku jest podobnie, bo pełna nazwa tegorocznego bolidu Mercedesa to “Mercedes-AMG F1 W12 E Performance”. Rok temu stosowano człon “EQ Performance”, a w tym roku został on zastąpiony nowym „E Performance”. Ten człon jest związany z AMG i ma symbolizować transfer technologi z F1 do aut drogowych AMG. Wszyscy i tak będą nazywać ten bolid W12, więc wiele to nie zmienia. Pełna nazwa zespołu nie uległa zmianie – Mercedes-AMG Petronas F1 Team.
Zmodyfikowane malowanie i sytuacja ze sponsorami
Mercedes w 2021 roku drugi raz wykorzystuje schemat malowania z dominującym czarnym kolorem, ale jest w nim kilka drobnych zmian. Kluczową modyfikacją jest rezygnacja z licznych gwiazdek na pokrywie silnika (czerwona gwiazdka upamiętniająca Nikiego Laudę została przeniesiona w okolicę kokpitu), a w ich miejscu pojawiły się liczne logotypy marki AMG. Daimler zapowiadał kilka miesięcy temu, że chce mocniej promować markę AMG w Formule 1, ale chyba nikt nie spodziewał się, że zrobią to w takiej formie. Jest to unikalny sposób promocji, ale moim zdaniem lepszym rozwiązaniem byłoby jedno, duże logo.
Z uwagi na swoich sponsorów zespół znajduje się w dość trudnej sytuacji, bo aby wszystkich zadowolić muszą wykorzystać różne kolory. Ich sponsorem tytularnym jest Petronas, który wymaga na samochodzie elementów z zielonym kolorem. Od 2020 roku ich głównym sponsorem, a teraz także udziałowcem jest Ineos, który wymaga obecności czerwonego koloru. Dla samego Mercedesa głównym kolorem jest srebrny, który również pojawia się na samochodzie. Wykorzystują klasyczną, błyszczącą farbę, a za cały projekt odpowiada Gorden Wagener z Daimlera.
Zespół utrzymał wszystkich swoich sponsorów na sezon 2021. Mercedes nie ma licznego grona partnerów, ale za to są to partnerzy płacący duże pieniądze. Przed sezonem 2021 doszło w tym zespole do ważnych zmian właścicielskich (szczegóły) i teraz jednym z głównych udziałowców jest Ineos, który wcześniej był zwykłym sponsorem.
Galeria komputerowych grafik – Mercedes-AMG F1 W12 E Performance
Cztery pierwsze elementy w galerii to komputerowe grafiki, a piąty to prawdziwe zdjęcie bolidu z prezentacji w fabryce.
Źródło: Mercedes-AMG Petronas F1 Team
Informacje od dyrektora technicznego Mercedesa
James Allison szeroko wypowiedział się na temat nowego samochodu i sezonu. Największym wyzwaniem było dostosowanie się do zmienionych regulacji aerodynamicznych. Te modyfikacje miały na celu spowolnienie bolidów i zmniejszenie docisku aerodynamicznego, a w Mercedesie pracowali nad tym aby je zneutralizować zyskami w innych obszarach. Wyzwaniem dla Mercedesa są nowe zasady dotyczące czasu pracy w tunelu aerodynamicznym, bo jako mistrz świata z 2020 roku mają go najmniej, więc muszą być bardziej efektywni. Dużym wyzwaniem są nowe opony Pirelli, które również wpłyną na pogorszenie czasów okrążeń. Zespoły miały z nimi bardzo mały kontakt, a tego typu zmiany w konstrukcji ogumienia zawsze wpływają na układ sił.
Zespół z powodu zamrożenia rozwoju wielu elementów konstrukcyjnych jest zmuszony do korzystania z nich w takiej samej specyfikacji jak w minionym sezonie. Allison nie powiedział na co przeznaczyli dwa tokeny, co ma się okazać później. Dyrektor techniczny zapowiada, że największe zmiany wprowadzili w jednostce napędowej, układzie chłodzenia i zawieszeniu oraz co oczywiste aerodynamice. W tych obszarach mamy spodziewać się największej poprawy.
Podczas prezentacji James Allison powiedział, że celowo nie pokazują pewnych elementów aerodynamicznych, aby konkurenci nie mogli ich szybko skopiować. Biorąc pod uwagę to jak przebiegła prezentacja, to możemy oczekiwać, że zespół na testy przywiezie sporo zmian. Postępowanie Mercedesa i wypowiedzi Allisona sugerują, że są bardzo pewni w stosunku do osiągów tego samochodu.
Informacje od szefa działu silnikowego
Jednostka napędowa na sezon 2021 nazywa się „Mercedes-AMG F1 M12 E Performance”. Od zeszłego roku szefem działu silnikowego Mercedesa jest Hywel Thomas, więc to jest pierwszy silnik, który powstał pod jego kierownictwem.
W jednostce napędowej przygotowanej na sezon 2021 zastosowano zupełnie nowe technologie, które do tej pory nie były używane przez Mercedesa. Wprowadzili zmiany w silniku spalinowym, bo tam wciąż jest największy margines na zwiększenie mocy. Zmiany w turbosprężarce mają zminimalizować problemy z odprowadzeniem ciepła. Wprowadzili szereg zmian, aby zwiększyć niezawodność całości, bo to w tym roku będzie bardzo ważne (limity części są takie same, a weekendów wyścigowych o sześć więcej). Zastosowali nowy stop metali do konstrukcji bloku silnika, bo używane do tej pory rozwiązanie z aluminium nie było w pełni niezawodne. Poprawili żywotność układu hybrydowego, spore zmiany dotknęły także MGU-K, aby wyeliminować zeszłoroczne problemy.
Mercedes pracuje już nad silnikiem na 2022 rok, który będzie wymagał pewnych zmian, bo zostanie zwiększona domieszka biopaliw do 10%. W tym roku mają dodatkowego klienta (McLaren), więc musieli zwiększyć moce przerobowe w fabryce. Ich tegoroczny silnik ma być mocniejszy, bardziej niezawodny, a także mający mniejsze problemy z przegrzewaniem.
Kilka słów o elementach aerodynamicznych w Mercedesie W12
Mercedes W12 – co oczywiste w sezonie 2021 – jest ewolucją poprzednika. Na pierwszy rzut oka największe zmiany są na pokrywie silnika, gdzie pojawiły się wybrzuszenia. To potwierdza plotki o znacznej przebudowie instalacji jednostki napędowej, jej chłodzenia i układu dolotowego. Pokrywa silnika jest ciaśniejsza, co pozytywnie wpłynie na aerodynamikę.
Nos samochodu jest taki sam jak w minionym roku, podobnie jak przednie skrzydło i inne elementy wokół. Zmienione są przednie wloty do chłodzenia hamulców. Nieznaczne zmiany są w obszarze elementów aerodynamicznych przed bocznymi wlotami do chłodnic. Tylna część podłogi została zasłonięta, trudno także przeanalizować obszar tylnej osi. Zespół celowo nie pokazał pewnych elementów samochodu, a na prezentacji tylna część podłogi była przykryta. Najlepiej wstrzymać się z szerszymi ocenami bolidu do testów.
Podsumowanie prezentacji Mercedesa
Mercedes był bardzo tajemniczy z prezentacją samochodu w tym roku. Nie ma przypadku w takim działaniu, bo prawdopodobnie mają ciekawe innowacje, które ukrywają. Możemy oczekiwać wielu widocznych zmian, gdy ten bolid wyjedzie na tor na testach. W 2020 roku dominowali w F1 i bardzo szybko skoncentrowali się na samochodzie na sezon 2021. Jeżeli nie popełnili jakiegoś błędu, to będą ponownie faworytem. Moim zdaniem ich piętą achillesową mogą być zmienione opony, bo to jest coś na co nie mieli wpływu. Zmodyfikowany wzór malowania niezbyt mi się podoba, zeszłoroczne rozwiązanie z gwiazdkami zdecydowanie bardziej mi pasowało.
Bolid po raz pierwszy na tor wyjedzie na testach w Bahrajnie. Jeden z dni filmowych zorganizują na wtorek po testach również w Bahrajnie. Fakt organizacji dnia filmowego po testach potwierdza ich pewność co do samochodu.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2021 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ.