Formuła 3 zaprezentowała nowy bolid, który będzie stosowany od 2025 roku. Samochód dla F3 opracowano według filozofii zgodnej z bolidami wykorzystywanymi w F1 i F2. Szczegóły dotyczące nowego bolidu Formuły 3, zdjęcia i specyfikacja techniczna.
Prezentacja bolidu serii Formuła 3 na 2025 rok odbyła się podczas finałowego weekendu tej serii na torze Monza. Bolid odsłonięto przy udziale szefów FIA, Liberty Media, Pirelli, serii juniorskich oraz przedstawiciela Aramco. Rok wcześniej w tym samym miejscu zaprezentowano bolid dla Formuły 2, który jest wykorzystywany od 2024 roku. Terminy są nieprzypadkowe, bo serie F2 i F3 są kontrolowane przez Liberty Media i stanowią bezpośrednie zaplecze dla F1. Co kilka lat są do nich wprowadzane nowe bolidy, robi się to w konkretnych sezonach, aby zgrać ze sobą terminy i obniżyć koszty. Według zapowiedzi bolidy Formuły 3 drugiej generacji mają być wykorzystywane w sezonach 2025 – 2027. Prawdopodobnie będą z nich korzystać dłużej, bo poprzednie wykorzystywano w sześciu sezonach 2019 – 2024.
Nowy bolid dla Formuły 3 został opracowany przez tych samych dostawców co poprzedni, filozofia jego konstrukcji jest zgodna z bolidami stosowanymi szczebel wyżej w Formule 2, a także częściowo z Formułą 1. W projektowaniu nowego bolidu dla F3 postarano się o zmiany ergonomiczne w kokpicie, co pozwoli na bardziej komfortową jazdę zawodników i zawodniczek (chodzi o umożliwienie jazdy zawodnikom bardzo niskim i bardzo wysokim od 150 do 198 cm wzrostu). Nowe bolidy mają także poprawić możliwości wyprzedzania, będą mieć wszystkie aktualnie stosowane systemy bezpieczeństwa, a według zapewnień koszty ich zakupu i obsługi mają być przystępne. Od 2025 roku w Formule 3 będą wykorzystywane jedynie paliwa zrównoważane (w F1 będą od 2026 roku) opracowane przez Aramco we współpracy z FIA. Bolid ponownie został przygotowany przez firmę Dallara. Opony jak zawsze będzie dostarczało Pirelli, ale zmieni się ich rozmiar, bo przechodzą na 16-calowe felgi (aby zbliżyć się do F1). Silnik ponownie przygotowuje firma Mecachrome.
Prezentacja bolidu Formuły 3 na sezon 2025 – galeria zdjęć
Ostatnie zdjęcie w galerii przedstawia dla porównania tegoroczny bolid serii F3.
Źródło: FIA Formula 3
Nowy bolid nie jest żadną rewolucją, widać kontynuację większości rozwiązań. Po prostu dostosowali konstrukcję do nowych wymogów dotyczących bezpieczeństwa, zmodyfikowali silnik pod kątem nowego paliwa, a Pirelli przygotuje opony, których wymiary będą bardziej zbliżone do tych z F1. Wprowadzenie bolidu serii F2 w 2024 roku było znacznie większą rewolucją niż to co planują dla F3 na sezon 2025.
Specyfikacja techniczna bolidu serii F3 od 2025 roku
Technologia
Nadwozie wykonane przez firmę Dallara w strukturze plastra miodu z użyciem włókna węglowego i kevlaru
Sekwencyjna skrzynia biegów
Elektrohydrauliczny system zmiany biegów
Wszystko w jednym ECU- GCU – sprzęt do rejestrowania danych od Marelli
Szybki system pozyskiwania danych, ale bez telemetrii
System DRS
System VSC i Marshalling typu F1
Podwozie i nadwozie
Podwozie zaprojektowane przez Dallara Automobili.=
Monokok z włókna węglowego zgodny z normami bezpieczeństwa FIA F3 2025
Przednie i tylne skrzydło wykonane z kompozytu węglowego
Silnik
Specjalny 6-cylindrowy silnik Mecachrome o pojemności 3,4 litra, wolnossący, 380 KM przy 8000 obr./min
System przepustnicy Fly by Wire
Zrównoważony rozwój
Zaawansowane paliwo spełniające normę FIA dotyczącą 100% zrównoważonego paliwa
Włókno węglowe z recyklingu: elementy przedniego skrzydła, kokpit kierowcy, pokrywa silnika
Skrzynia biegów
Specjalna sześciobiegowa skrzynia biegów zaprojektowana przez 3Mo
Elektrohydrauliczne sterowanie Marelli za pomocą łopatek zmiany biegów z kierownicy
Opony
16-calowe opony Pirelli
Trzy mieszanki opon typu slick opracowane aby odpowiadały wszystkim torom z kalendarza
Osiągi
Prędkość maksymalna 300 km/h
Przeciążenie boczne do +/- 2,6 G
Maksymalne opóźnienie hamowania -1,9 G
Przyspieszenie 0–100 km/h: 3,0 sekundy
Przyspieszenie 0–200 km/h: 7,7 sekundy
Podsumowanie
Bolid ma już za sobą pierwsze kilometry na torze wyścigowym. Jako pierwsza na torze w Varano jeździła nim Tatiana Calderon. Od tego momentu w trakcie kilku testów przejechano nim ponad 2 000 kilometrów. Do końca 2024 roku planowane są kolejne testy. Zespoły F3 dostaną po jednej sztuce nowego bolidu do końca grudnia 2024 roku, a dwa kolejne w połowie stycznia 2025. Wszyscy kierowcy i zespoły F3 po raz pierwszy będą mieli okazję z nich skorzystać w trakcie oficjalnych testów przed sezonem 2025.
W seriach juniorskich nowe bolidy wprowadza się co kilka lat i zawsze taki ruch oznacza duże zmiany w danej serii. Idealnym przykładem jest seria F2 w 2024 roku, gdy układ sił wśród zespołów bardzo się zmienił, a rywalizacja jest bardziej wyrównana i jednocześnie chaotyczna – wyścigi wygrywało wielu kierowców z różnych zespołów. Nowe bolidy działają niekorzystnie dla zawodników, którzy w takich seriach się „zasiedzieli” tzn. jeżdżą bo mają pieniądze, a dzięki doświadczeniu udaje im się notować przyzwoite wyniki. Zmiana bolidu sprawia, że tacy kierowcy tracą swoją przewagę nad debiutantami, więc więcej kierowców będzie celowało w przejście z F3 do F2 po sezonie 2024, ale tam znacznie trudniej o miejsce, więc uda się tylko kilku z nich.
P.S. Otwartą kwestią pozostaje udział polskich zawodników w sezonie 2025 Formuły 3. Są na to szanse w przypadku trzech, a nawet czterech zawodników, ale sprawa wyjaśni się prawdopodobnie dopiero za kilka miesięcy. W F3 jest długa przerwa między sezonami, więc decyzje odnośnie składów zapadają później. Najwięcej zależy od potencjału sponsorskiego zawodników, a ten jest niepewny.