Producenci zegarków od wielu bardzo chętnie promują się w Formule 1. Jest to jedna z grup sponsorów, która najwcześniej pojawiła się w tym sporcie. W 2020 roku osiem zespołów promuje zegarki, zwykle bardzo luksusowe.
Zegarki, okulary przeciwsłoneczne i napoje, to są trzy kategorie produktów których właściciele bardzo chętnie reklamują się w Formule 1. Ta promocja zwykle związana jest z korzystaniem przez kierowców z konkretnych produktów podczas weekendów F1. W 2020 roku producenci zegarków sponsorują osiem zespołów. Jedynie Williams i Racing Point nie mają partnera z tej branży. Dodatkowo Rolex jest jednym z głównych sponsorów całej Formuły 1.
Kierowcy F1 pokazują się w zegarkach sponsorów przy każdej możliwej okazji. Nikt nie ma założonego zegarka podczas jazdy samochodem, ale poza nim już tak. Warto zauważyć, że gdy kończą się kwalifikacje lub wyścig, a czołowa trójka wychodzi z samochodów i szykuje się do wywiadów, to asystent zawsze podaje obowiązkową czapeczkę oraz zegarek do założenia. Kierowcy noszą zegarki niemal cały czas jak są w padoku lub na spotkaniach z mediami.
Producenci zegarków podpisując umowy z zespołami poza pieniędzmi i zwyczajową współpracą przy produkcji nowych modeli przekazują kilka zegarków dla kierowców i szefostwa. Tutaj wszystko zależy od podpisanej umowy, ale są to zarówno zegarki przekazane na stałe, a także wypożyczone, które trzeba będzie zwrócić. Nie tylko kierowcy korzystają z zegarków sponsora podczas weekendów wyścigowych, często noszą je również szefowie zespołów.
W przypadku kilku umów sponsorskich powstały specjalne modele zegarków we współpracy z zespołami lub kierowcami. Zwykle są to limitowane edycje zegarków w bardzo wysokich cenach. Jeżeli takie modele powstały, to oczywiście kierowcy tego zespołu dostają takie egzemplarze i z nich korzystają. Jeśli jest to umowa typowo sponsorska, to zawodnicy mogą dostawać w trakcie sezonu różne modele do promocji.
W poniższym podsumowaniu zamieszczam zdjęcia samochodów zespołów F1 z 2020 roku na których widoczne są logotypy producentów zegarków. Zdjęcia samych zegarków i wiele innych informacji o nich jest na linkach które podaję w treści artykułu.
Rolex – Formuła 1
Szwajcarski producent zegarków Rolex od kilku lat jest jednym z głównych sponsorów Formuły 1 (obecnie jest sześć takich firm). Umowa została zwarta pod koniec 2012 roku przez Berniego Ecclestone’a na okres dziesięciu sezonów. Rolex płaci Formule 1 rocznie ponad 30 mln $, a zamian ich logotypy pojawiają się na bandach reklamowych na większości torów, są sponsorem tytularnym kilku wyścigów w sezonie oraz oficjalnym sponsorem pomiaru czasu. Na każdym torze w alei serwisowej jest duży zegar wraz z logotypem Rolexa.
Rolex dodatkowo od 1968 roku jest osobistym sponsorem Jackiego Stewarta, który jest ambasadorem całej marki. Stewart pojawia się na kilku wyścigach F1 każdego roku, zwykle są to te gdzie tytularnym sponsorem jest Rolex lub Heineken, bo Szkot jest również ambasadorem tego producenta piwa. Nico Rosberg podpisał trzyletnią umowę z Rolexem w 2018 roku i również jest ich ambasadorem.
International Watch Company (IWC) – Mercedes
Szwajcarski producent zegarków IWC jest sponsorem Mercedesa od 2004. Początkowo pokazywali się np. w serii DTM gdzie Mercedes miał swoje zespoły, a także promowali się wśród klientów aut AMG. Od 2013 roku są również partnerem Mercedesa w F1, a charakter współpracy został nieco zmodyfikowany bo IWC jest „oficjalnym partnerem inżynierskim”. Regularnie podpisują kilkuletnie umowy sponsorskie, których wartość jest niewielka. Według doniesień medialnych wartość obecnej umowy to około 2 mln $ rocznie.
Logotypy IWC można zobaczyć na przednim skrzydle samochodu Mercedesa, a także kombinezonach kierowców. Tutaj warto dodać, że od wielu lat kierowcy Mercedesa mają nadrukowany wizerunek zegarka na jednej z rękawic, a na drugiej logo IWC. Dawniej powstawały limitowane edycje zegarków sygnowane nazwiskami kierowców, ale nie doszukałem się takich modeli obecnie. Modele zegarków IWC kosztują od kilku do kilkudziesięciu tysięcy euro.
Hublot – Ferrari
Od sezonu 2012 jednym ze sponsorów zespołu Ferrari jest szwajcarski producent zegarków Hublot. Logotypy są obecne na samochodach (po bokach, obok głowy kierowcy), jak również na kombinezonach zawodników. Hublot na stronie internetowej Ferrari jest wymieniony w gronie większych sponsorów, a wartość tej umowy można szacować na 5 mln $. Kontrakt z Ferrari został w 2018 roku przedłużony o kilka lat.
Umowa marki Hublot z Ferrari nie polega na zwykłej promocji poprzez sport. Hublot w kooperacji z Ferrari przygotował kolekcję luksusowych zegarków. Najtańszy z nich kosztuje 25 900 euro, a najdroższy 177 000 euro.
Tag Heuer – Red Bull
Szwajcarski producent zegarków jest partnerem Red Bulla od 2016 roku. Przez pierwsze trzy lata Tag Heuer był sponsorem silników Renault. Zespół kupował silniki Renault, ale korzystał z nich pod nazwą Tag Heuer. Umowa została przedłużona pod koniec 2018 roku o trzy kolejne sezony i nie obejmuje już kwestii silnikowych. Tag Heuer jest jednym z głównych sponsorów zespołu, ich logotypy są dobrze widoczne na samochodach (między numerem kierowcy, a system Halo) oraz kombinezonach kierowców. Wartość tej umowy można szacować na 5 mln $.
Na mocy tej umowy od 2016 roku co sezon pojawia się limitowany zegarek sygnowany nazwiskiem Maxa Verstappena. Edycja w 2019 roku kosztowała 31 000 euro, a wyprodukowano tylko 333 sztuk. Ten zegarek można zobaczyć pod tym linkiem.
Bell & Ross – Renault
Szwajcarsko-francuski producent zegarków Bell & Ross jest sponsorem zespołu Renault od początku sezonu 2016, czyli od pierwszego sezonu po powrocie francuskiego zespołu do F1. Logotypy Bell & Ross są obecne na bolidzie nad bocznymi wlotami do chłodnic (są widoczne tylko patrząc na samochód od góry) oraz na kombinezonach kierowców. W obu wypadach są to małe i dość słabo widoczne logotypy, dlatego wartość tej umowy będzie niska, prawdopodobnie w okolicy 1,5 – 2 mln $.
Bell & Ross dodatkowo we współpracy z Renault co roku przygotowuje limitowane edycje specjalnych zegarków. W 2019 roku były to cztery modele: trzy z nich powstały w ilości 999 egzemplarzy, a jeden tylko w 20 sztukach. Ich ceny są bardzo zróżnicowane: od 4 300 euro do aż 169 000 euro.
Casio Edifice – AlphaTauri
Japoński producent zegarków od 2016 roku jest sponsorem zespołu Toro Rosso. Ta współpraca trwa nadal w 2020 roku, gdy zespól zmienił nazwę na AplhaTauri, bo umowa została przedłużona do końca sezonu 2021. Logotypy Casio Edifice są dobrze widoczne zarówno na samochodach (nos) jak i na kombinezonach kierowców. Podobnie jak w Mercedesie wizerunek zegarka jest nadrukowany na jedną z rękawic zawodników. Wartość tej umowy powinna wynosić około 1 mln $.
Casio Edifice przygotowuje także co roku specjalne modele zegarków z wizerunkiem zespołu (najnowsze są modele z 2019 roku z Toro Rosso), a także Hondy. Łącznie są to cztery zegarki z 2019 roku, które można obejrzeć pod tym linkiem. Te zegarki są z nieporównywalnie niższej półki cenowej niż inne powstałe we współpracy z zespołami F1. Modele powstałe z Toro Rosso można kupić w polskich sklepach za kilkaset złotych, a najdroższe z nich za około 2500 zł.
Richard Mille – McLaren, Haas i Alfa Romeo
Richard Mille to szwajcarski producent zegarków, który bardzo intensywnie promuje się w sportach motorowych. To bardzo młoda marka, bo powstała w 2001 roku, a początki większości szwajcarskich producentów sięgają XIX wieku. Richard Mille bardzo ekspansywnie promuje się w sportach motorowych. Obecnie są sponsorami zespołów McLaren, Haas, Alfa Romeo. W każdym przypadku reklamy są na boku bolidów oraz na kombinezonach kierowców. Richard Mille jest również partnerem McLaren Automotive (producent samochodów), torów wyścigowych Yas Marina i Paul Ricard, dwóch zespołów w Formule E, mnóstwa byłych i obecnych kierowców F1 oraz innych sportów motorowych oraz Jeana Todta.
Richard Mille produkuje limitowane zegarki sygnowane nazwiskami swoich ambasadorów i innych partnerów. Nie będę dawał linków do tych związanych z F1, bo jest ich za dużo. Swoje zegarki ma nie tylko McLaren, ale również np. Alain Prost, Romain Grosjean i Felipe Massa. Zainteresowani znajdą je w wyszukiwarce na stronie internetowej tej firmy pod tym linkiem.
Galeria zdjęć: Richard Mille na bolidach F1 w 2020 roku
Trzeba kliknąć jedno zdjęcie, aby powiększyć widok w galerii. W każdym zespole logotyp Richard Mille jest w tym samym miejscu: poszycie samochodu za przednimi kołami.
Najdroższy zegarek w F1
Najdroższy zegarek w Formule 1 ma Kimi Raikkonen. To model Richard Mille RM50-04, którego powstało jedynie 30 sztuk, a jedna z nich kosztuje 918 500 euro. Fin dostał jeden z tych egzemplarzy dla siebie, więc w sprzedaży było 29 sztuk. Na każdym z tych zegarków jest widoczne imię „Kimi”. Premiera tego modelu zegarka miała miejsce podczas GP Singapuru 2019. Model RM50-04 można obejrzeć na zdjęciu tytułowanym tego artykułu, a więcej szczegółów o nim jest dostępnych pod tym linkiem.
Podsumowanie
Wśród sponsorów z branży producentów zegarków dominują szwajcarskie firmy produkujące luksusowe produkty. Wpisuje się to w obraz Formuły 1, jako elitarnego sportu. Wartość umów nie jest duża, ale obie strony na tym zyskują przy niewielkich nakładach pracy. Najwięcej na obecności w F1 zyskuje Rolex, który jest sponsorem całego sportu, a wartość tej umowy jest porównywalna z sumowanymi kontraktami ośmiu zespołów.
Zapraszam na bardzo podobny tekst poświęcony producentom okularów przeciwsłonecznych, którzy sponsorują wiele zespołów F1. Jest on dostępny pod tym linkiem.