Formuła 1 zawita do Baku, stolicy Azerbejdżanu z wyścigiem o GP Europy (mimo, że Azerbejdżan leży w Azji), prawdopodobnie już jesienią 2015 roku. Tak wynika z zapowiedzi organizatorów, chociaż ten termin wydaje się być dla mnie zbyt optymistyczny. I możliwy do wykonania tylko w przypadku ulicznego wyścigu. Spodziewam się raczej 2016 roku (KLIK). Inne serie wyścigowe ścigały się już po ulicach Baku, ale żadna z tych tras nie nadaje się do F1. Trzeba wytyczyć nowy tor i wybudować dla niego zaplecze. A to to potrzeba czasu. Pojawiła się również propozycja stałego toru wyścigowego.
Biuro architektoniczne „Chiza Architectural Bureau” przygotowało projekt stałego toru wyścigowego na przedmieściach Baku (KLIK). Jest to tylko propozycja i mało prawdopodobne, aby została wybrana, bo władze kraju chcą wykorzystać uliczny wyścig do promocji miasta i kraju na świecie. Układ proponowanego toru może być pokazywany za wzór obiektu, który nie nadaje się dla bolidów Formuły 1. Zresztą sami zobaczcie na szkice koncepcyjne (kierunek jazdy miałby być przeciwnie do ruchu wskazówek zegara).
Ten tor wygląda mi jak obiekt dla kartingu. Mnóstwo zakrętów, w tym w większości długich i ciasnych, co wyklucza jakąkolwiek walkę na torze. Jest tylko jedno miejsce, gdzie można by wyprzedzać. Prosta startowa jest bardzo krótka. Nitka toru ma długość 5 160 metrów. A wyścig liczyłby 60 okrążeń (309 km). Byłby to prawdopodobnie najbardziej wymagający tor da opon w kalendarzu, które przy tej liczbie długich zakrętów i braku prostych byłyby cały czas narażone na przeciążenia. Długie i wolne zakręty spowodowałyby, że średnia prędkość przejazdu byłaby niska. Przez co długość wyścigu zbliżałaby się do limitu dwóch godzin. Tory Hermanna Tilke często są krytykowane, ale takiego obiektu na pewno jego biuro by nigdy nie zaprojektowało.
Baku to duże, dwumilionowe miasto. Tor uliczny w jego centrum oznaczałby paraliż komunikacyjny. W przypadku Singapuru, czy Walencji tory uliczne wytyczono nad morzem i nie zakłócały one w dużym stopniu komunikacji w mieście. W Baku tor miałby być zlokalizowany w centrum. I z tego co wyczytałem nie ma tam wystarczającej ilości alternatywnych liczby dróg. A przygotowanie toru musi potrwać kilka tygodni. Stąd biuro architektoniczne przygotowało projekt stałego toru pod miastem. Czy zostanie on wybrany do realizacji – mało prawdopodobne.
Była to tylko propozycja toru. F1 będzie się ścigać na obiekcie ulicznym. Szczegóły pod tagiem Baku.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: