Lewis Hamilton po raz czwarty wystartuje do wyścigu o GP Kanady z Pole Position. Historia wyścigów na tym torze nie gwarantują zwycięzcy kwalifikacji zwycięstwa. Czy Nico Rosberg i Kimi Raikkonen włączą się do gry o wygraną? Jak poradzą sobie kierowcy Lotusa? Jak dużo uda się ugrać Sebastianowi Vettelowi startującemu z tyłu stawki? Szykujmy się na emocjonujący wyścig z wieloma zwrotami akcji.
Za nami zaskakujące i emocjonujące kwalifikacje. W czołówce nie było zaskoczeń. Ale problemy techniczne Sebastiana Vettela i Felipe Massy powodują, że dwójka faworytów startuje z końca stawki. Podobnie, jak Max Verstappen i Jenson Button którzy zostali dotknięci karami za wymianę elementów silnika, a siedemnastolatek również za kolizję w Monaco.
Hamilton wydaje się być głównym faworytem. W Kanadzie w zawsze dobrze się spisuje. Chociaż jego wyniki przypominają sinusoidę po zwycięstwie przychodzi wpadka. Rok temu przez awarię nie ukończył wyścigu, więc tym razem powinno być zwycięstwo. Hamilton wygrał kwalifikacje dzięki bardzo agresywnemu przejechaniu finałowej szykany. Po dwóch sektorach tempo Nico Rosberga było prawie identyczne. A to zapowiada wyrównany pojedynek między nimi. Radzę zwrócić szczególną uwagę na Kimiego Raikkonena. Podczas piątkowych dłuższych przejazdów to Ferrari było najszybsze. Mercedes na pewno nie pokazał wszystkiego, ale wyścigowe tempo Ferrari powinno być tu bardzo bliskie Mercedesom. Na pewno bliższe niż w dwóch ostatnich wyścigach.
Największym zaskoczeniem są świetne pozycje kierowców Lotusa – 5 i 6 miejsce. Wydaje się, że ich bolid ma podobne właściwości co zeszłoroczna konstrukcja Williamsa: generuje niski opór. Lotus notował tu największe prędkości maksymalne. A to sugeruje, że na kolejnych torach w tym sezonie, wymagających niskiego docisku będą bardzo mocni. Liczę, że zdobędą dobre punkty, szczególnie potrzebne jest to Pastorowi Maldonado.
Sebastian Vettel powinien osiągnąć na mecie bardzo dobre miejsce. Na tym torze wyprzedzanie jest łatwe, Ferrari jest szybkie na prostych i ma dobre tempo wyścigowe. Jeśli dodatkowo wydarzenia na torze zadziałają na jego korzyść to może się nawet zakręcić koło podium.
McLaren bardzo rozczarował. Kolejna seria awarii plus słabe tempo. Są bardzo wolni na prostych, gdzie tracą mnóstwo czasu – aż 1 sekundę w trzecim sektorze. Z drugiej strony Alonso zanotował szósty czas pierwszego sektora – tam silnik nie jest najważniejszy. To pokazuje, że ten bolid ma duży potencjał, ale strata mocy jest zbyt duża. Ale ich prędkości maksymalne uniemożliwią walkę z rywalami an torze.
Czas Hamiltona jest o około 2 sekundy wolniejszy od najszybszego okrążenia na tym torze z 2004 roku (Ralf Schumacher w kwalifikacjach w Williamsie). Obecne bolidy są o 97 kg cięższe niż wtedy, co odpowiada około 3 sekundom straty na jednym okrążeniu. Co pokazuje, że te konstrukcje są bardzo szybkie na tego typu torach, również dzięki silnikowi V6 Turbo. Ale przez zbyt dużą wagę nie da się walczyć o rekordowe czasy.
Start
Na torze w Kanadzie mamy bardzo krótki dojazd do pierwszego zakrętu. Z uwagi na niską przyczepność toru, to przewagę będą mieć kierowcy startujący z nieparzystych pól, tam jest naniesione najwięcej gumy. Zmiany pozycji na starcie są możliwe, a szerokie asfaltowe pobocze często było miejscem wyjazdów i strat wielu pozycji już na samym początku wyścigu.
Strategia
Zużycie opon jest bardzo niskie na torze w Montrealu. Pirelli prognozuje, że strategia jednego pit-stopu jest możliwa, podobnie jak dwie zmiany opon. Wydaje mi się, że większość kierowców pojedzie na dwa pit-stopy – na pewno ci startujący na oponach super miękkich. Zyski z nowych opon w końcówce przeważą, poza tym przejazd przez aleję serwisową jest na tym torze bardzo krótki. Wyjazd SC również wpłynie na strategie.
Safety Car
Szanse na wyjazd samochodu bezpieczeństwa na tym torze są bardzo duże. Betonowe bariery powodują, że wiele błędów kończy się uderzeniem w mur, co natychmiast spowoduje wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Nie jeden raz wyjazd SC popsuł kierowców misternie rozgrywany wyścig, a innym pomógł. Na pewno Vettel i Massa startujący z tyłu będą liczyć na wyjazd SC w odpowiednim dla nich momencie.
Pogoda
Prognozy pogody mówią o słonecznym i najcieplejszym dniu weekendu. Wyższe temperatury powinny rozwiązać problem rozgrzewania opon. Ale też mogą niekorzystnie wpływać na ich degradację. Co doprowadzi do strategii dwóch zmian ogumienia.
Moim zdaniem
Spodziewam się emocjonującego wyścigu z wieloma wyprzedzeniami, gdzie wiele się będzie działo zarówno w czołówce jak i na dalszych pozycjach. Walka o zwycięstwo powinna trwać do ostatnich okrążeń, jeśli potwierdzi się dobre tempo wyścigowe Ferrari. Dwóch faworytów musi przebijać się z tyłu stawki, co na pewno nie pozwoli nam się nudzić. Pytaniem jak spiszą się Lotusy, które zanotowały najlepsze kwalifikacje w sezonie.
Pełną charakterystykę Circuit Gilles Villeneuve wraz z blogowym schematem można sprawdzić pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: