Nico Rosberg wygrał kwalifikacje przed GP Rosji 2015. Jutro wszystko wskazuje na rywalizację obu kierowców Mercedesa o zwycięstwo miedzy sobą. Rywale są zbyt daleko. Chociaż przy ograniczonej ilości okrążeń podczas treningów, forma w wyścigu nie jest pewna.
Kierowcy Mercedes mieli dużą przewagę w kwalifikacjach. Rosberg pokazał się z lepszej strony i zgarnął 18 w swojej karierze Pole Position. Hamilton popsuł swoje ostatnie okrążenie, ale i tak nie wyprzedziłby Rosberga. Bardzo mała ilość jazd na treningach powoduje, że kierowcy i zespoły nie są optymalnie przygotowani. Dlatego trudno powiedzieć, który z kierowców Mercedesa pojedzie jutro lepiej. Drobne różnice w ustawieniach mogą mieć kluczowe znaczenie.
O podium powalczy Valtteri Bottas z Sebastianem Vettelem. Bottas startuje z trzeciego pola po wyprzedzeniu obu kierowców Ferrari w kwalifikacjach. Raikkonen znowu odstaje od Vettela. Mercedes musiałby mieć jutro duże problemy, aby ta trójka mogła im zagrozić. Więc pozostanie im walka o najniższy stopień podium.
Z dobrej strony w kwalifikacjach pokazali się również kierowcy Force India. Za to Red Bulle zgodnie z oczekiwaniami są zbyt wolne, tor im wyraźnie nie pasuje. Kwalifikacje zawalił Felipe Massa, który wystartuje z 15 pola. On miał tu tempo na ścisłą czołówkę. Dlatego jutro powinien odrobić wiele miejsc.
Pełną charakterystykę toru w Soczi wraz z blogowym schematem można sprawdzić pod tym linkiem.
Pogoda
W niedzielę w Soczi ma być o kilka stopni cieplej niż w sobotę. Wyścig zacznie się o godzinę wcześniej niż kwalifikacje co też będzie miało wpływ na warunki pogodowe. Szanse na deszcz są minimalne.
Strategia
Wszystko wskazuje na tylko jeden pit-stop. Ale jeśli warunki na torze się bardzo poprawią, oraz będzie cieplej to strategia dwóch zmian opon będzie wchodzić w grę. Kierowcy jeździli bardzo mało podczas treningów, nie ma danych odnośnie długich przejazdów. Ale wszystkie dostępne informacje mówią o tym, że tor jest słabo przyczepny, oraz występuje niska degradacja opon. Fakt, że kierowcy na super-miękkich oponach podczas kwalifikacji potrafili wyjeżdżać na cztery pomiarowe okrążenia dobitnie pokazuje, że zużycie opon nie jest tu problemem.
Pirelli przywiozło dwie najbardziej miękkie mieszanki, a rok temu były to opony miękkie i pośrednie. Ale nawet to nie da nam większej zmienności jeśli chodzi o strategie. Asfalt na torze Sochi Autodrom jest bardzo specyficzny i nie powoduje dużej degradacji. Poza tym jest dość chłodno – poniżej 20 stopni Celsjusza, oraz przez deszcz w piątek tor nie jest nagumowany.
Start
Start do GP Rosji 2015 będzie kluczowy. Bardzo długa prosta startowa zakończona ciasnym zakrętem numer dwa – to będzie najlepsza okazja do zmiany pozycji. Rok temu Rosberg przegrał przez to wyścig niszcząc na tym hamowaniu opony. Tor jest słabo nagumowany więc przewaga startu na miejscach nieparzystych będzie nieznaczna. A długość prostej powoduje, że kilku kierowców z dalszych miejsc powinno zyskać dzięki tunelowi aerodynamicznemu.
Wyprzedzanie
Mimo dwóch długich prostych wyprzedzanie nie jest łatwe. Niska przyczepność powoduje, że trudno otrzymać się za rywalem w zakrętach przed prostymi. Ale, gdy różnica między bolidami jest wyraźna, to nie ma możliwości blokowania szybszego rywala.
Mam nadzieję, że będziemy jutro świadkami ciekawego wyścigu. Nie będzie powtórki z premiery w 2014 roku. Mało przyczepny asfalt zwiększa ryzyko błędów. To może być klucz do jutrzejszej rywalizacji.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: