Podczas dnia filmowego zespołu Mercedes, Valtteri Bottas przejechał jedno okrążenie toru Silverstone mając założone specjalne okulary z kamerą. W ten sposób powstało nagranie z oczu kierowcy pokazują wpływ systemu Halo na pole widzenia zawodnika.
Mercedes w miniony czwartek odsłonił nowy bolid F1 W09 EQ Power+ na torze Silverstone. Poza klasyczną prezentacją nowej maszyny, zespół odbył wtedy także dzień filmowy. Etatowi kierowcy zespołu jeździli po krótkiej pętli toru Silverstone. Valtteri Bottas podczas jednego z okrążeń miał założone specjalne okulary z kamerą, które zarejestrowały obraz niemal z takiej samej perspektywy jak z oczu kierowcy. W ten sposób każdy może zobaczyć jak system osłony kokpitu typu halo wpływa na widoczność. Zdjęcie ilustrujące ten wpis pokazuje kokpit nowego Mercedesa F1 W09 EQ Power+ z perspektywy oczu kierowcy, ale nie oddaje ono tego tak dobrze jak poniższe nagranie.
Nie można powiedzieć, że ten pałąk nie wpływa na pole widzenia zawodnika. Górne elementy nie są jednak problemem. Początkowo może to dla kierowcy być pewien dyskomfort, ale szybko się przyzwyczai do tych elementów, a wzrok i tak zawsze skupiony jest do przodu lub na boki. Przednie mocowanie moim zdaniem może w pewnym sytuacjach mieć negatywny wpływ na zawodnika, bo na ułamek sekundy może zasłonić mu widok. Zespoły będą musiały zmodyfikować swoje pit-stopy i w innym miejscu ustawiać światła pokazujące kierowcy czy może już ruszyć czy nie, bo góra tego pałąka zasłoni zawodnikowi widok. Z tym zespoły szybko sobie poradzą, ale ciekawiej robi się ze startem do wyścigu. W zależności od tego, które pole startowe zajmie dany kierowca, to może mieć kłopot z dostrzeżeniem świateł nad linią startu. Prawdopodobnie będą musiały pojawić się światła po bokach.
Halo to bardzo kontrowersyjny system wprowadzony do FIA. Jego celem jest osłona kierowcy i wieloletnie badania FIA wykazały, że jego instalacja na samochodzie bardzo minimalizuje ryzyko poważnych urazów. Z drugiej strony ten pałąk w negatywny sposób wpływa na wygląd samochodu. Został wprowadzony akurat w momencie, gdy samochody F1 po zmianach regulaminowych stały się wyraźnie ładniejsze. Kibice na pewno po pewnym czasie się przyzwyczają, nie takie zmiany w kształcie samochodów F1 były wprowadzane przez minione lata. FIA nie może jednak na tym poprzestać i prowadzić dalsze prace badawcze nad osłonami kokpitu i starać się znaleźć rozwiązanie, które będzie również estetyczne. Postęp w F1 jest bardzo duży i samochody cały czas ewoluują, to samo będzie się działo z systemem Halo.
Pełne podsumowanie prezentacji nowego Mercedesa F1 W09 EQ Power+ znajdziecie pod tym linkiem. Tam poza opisem nowego samochodu oraz omówieniu sytuacji tego zespołu na starcie sezonu 2018 znajduje się również galeria zdjęć oraz nagranie wideo z prezentacji.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2018 znajduje się pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: