Studenci Politechniki Poznańskiej z zespołu PUT Motosport zakończyli fazę projektową trzeciego w historii bolidu na zawody Formula Student. Przed nimi jeszcze faza wykonawcza i udział w zawodach m.in. na znanym z zawodów Formuły 1 torze Silverstone. – Mam nadzieję, że sprostamy wyzwaniu i w sezonie 2017 pokażemy światu, jak zdolnych inżynierów mamy w naszym kraju – podkreśla Michał Cichy Technical Project Manager.
Formuła Student jest międzynarodową klasą bolidów wyścigowych, projektowanych i budowanych przez studentów uczelni technicznych. Na świecie istnieje ponad 500 studenckich zespołów wyścigowych. Zawody Formuły Student mają już ponad 30-letnią historię, a studenci podczas rund oceniani są w szeregu konkurencji statycznych i dynamicznych. W trakcie konkurencji statycznych sędziowie biorą pod uwagę stan techniczny bolidu, jego design i zastosowane rozwiązania inżynierskie przyrównane z kosztami budowy konstrukcji. Ważnym elementem jest również prezentacja biznesowa, w której drużyny mają za zadanie przedstawić sędziom plan na założenie własnego przedsiębiorstwa produkcyjnego oraz masową produkcję swojego bolidu. Konkurencje dynamiczne wymagają od uczestników przejazdu bolidem podczas 4 rund – Skid Pad, Acceleration, Autocross oraz Endurance. Najbardziej wymagająca oraz najwyżej punktowana jest ta ostatnia, czyli jazda wytrzymałościowa na 22 kilometry. Podczas każdej z międzynarodowych rund zawodów Endurance kończy jedynie 50% bolidów.
Bogatsi o nową wiedzę i doświadczenia z poprzednich sezonów studencie Politechniki Poznańskiej już snują plany na nadchodzący sezon wyścigowy. Wiedzą, że wykorzystując bagaż doświadczeń zgromadzony w poprzednich latach są w stanie rywalizować z najlepszymi drużynami świata. Jaka będzie trzecia konstrukcja studentów z Poznania? Konstrukcja pojazdu została zoptymalizowana ze względu na szersze wykorzystanie MES oraz CFD, co pozwoliło na zredukowanie masy pojazdu do 200 kg oraz poprawę wydajności pakietu aerodynamicznego (współczynnik cl/cd na poziomie 3.2).
– Tegoroczny bolid będzie nosił nawę „Cybina”. Kontynuujemy tradycję nadawania naszym konstrukcjom nazw związanych z Poznaniem oraz Wielkopolską (wcześniejsze nazwy bolidów to Warta i Wilda – dop. redaktor) – powiedział Michał Cichy Technical Project Manager. – W tym sezonie wdrożyliśmy wiele zmian organizacyjnych, które przyczyniły się do szybszego zakończenia prac projektowych. W tej chwili zespół znajduje się w końcowej fazie etapu wykonawstwa części. Testy planujemy rozpocząć już na początku czerwca – dodaje Michał Cichy.
Pierwsze tegoroczne zawody Formula Student, na których zobaczymy bolid studentów Politechniki już 20 lipca na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Poza nimi, w tym sezonie swoje siły sprawdzą na torach w Czechach i na Węgrzech. Nadchodzi czas, aby zespół PUT Motorsport pokazał, jak wielki potencjał drzemie w studentach Politechniki Poznańskiej.
– W tym roku zależy nam na jak najdokładniejszej dokumentacji wszystkich kroków zespołu, zarówno organizacyjnych, jak i technicznych. Takie działanie powinno przełożyć się na poprawę wyników osiąganych przez zespół w konkurencjach statycznych. Mamy nadzieję, że ponownie uda nam się zagościć na podium. – zapowiada Michał Cichy – Celujemy w ukończenie wszystkich konkurencji dynamicznych w czołowej 10. najlepszych zespołów. Jest to cel bardzo ambitny, który będzie możliwy do osiągnięcia tylko dzięki odpowiednio zorganizowanej fazie testów nowego pojazdu – zakończył Technical Project Manager PUT Motosport.
Źródło: Informacja prasowa PUT Motosport
Blog CyrkF1 kibicuje wszystkim polskim ekipom budującym bolidy i startującym w zawodach Formuły Student. To świetny sposób na nabieranie doświadczenia w czasie studiów, które potem procentuje podczas kariery zawodowej. Cieszę się, że w Polsce takie zespoły funkcjonują na kilku uczelniach i oby odnosiły sukcesy w międzynarodowych zawodach. Starsze doniesienia z polskich zespołów znajdziecie pod tagiem Formuła Student.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: