Max Verstappen był zdecydowanie najszybszy pierwszego dnia przedsezonowych testów F1 w Bahrajnie w 2024 roku. Zespoły bardzo intensywnie pracowały, było bardzo mało przerw i problemów technicznych.
Przed sezonem 2024 testy Formuły 1 odbywają się na torze Bahrain International Circuit i trwają trzy dni. Pierwszy dzień testów w Bahrajnie upłynął przy słonecznych i ciepłych warunkach. Warunki były wiec idealne do testowania. W czasie całego dnia nie było żadnej przerwy, blisko czerwonej flagi było pod koniec sesji porannej, ale udało się przepchać bolid Williamsa za bariery.
Wyniki pierwszego dnia testów przed sezonem 2024 w Bahrajnie
Na testach w użyciu jest pięć mieszanek opon oznaczanych literą C i cyfrą. Im niższa cyfra, tym twardsza mieszanka, a więc opona oznaczona jako C1 jest najtwardsza, a C5 najbardziej miękka. Jeżeli na grafice od Pirelli oznaczenie opony jest w nawiasie, to znaczy, że były one wcześniej użyte. Brak nawiasu oznacza zupełnie nowy komplet. Opony prototypowe to mieszanka C3 wyprodukowana w innej fabryce. W trakcie weekendu wyścigowego na tym torze będą wykorzystywane opony C1, C2 i C3. Czasy na nich osiągane są najbardziej reprezentatywne.
Dla porównania podaję najlepszy czas jednego okrążenia z testów przed sezonem 2023 w Bahrajnie: 1:30,305, który wykręcił Sergio Perez na oponach z mieszanki C4. Najlepszy czas z zeszłorocznych kwalifikacji w Bahrajnie to natomiast 1:29,708 Maxa Verstappena na oponach z mieszanki C3. Rok temu na testach jeżdżono wolniej niż w kwalifikacjach mimo dostępności bardziej miękkich opon. To potwierdzenie, że najlepsze zespoły nie pokazują pełnego potencjału na testach, zawsze tak jest, ale nie wiemy ile tym zespołom pozostaje w zapasie.
Garść informacji o pierwszym dniu testów w Bahrajnie
Pierwszy dzień testów upłynął pod znakiem dominacji Maxa Verstappena i Red Bulla. Na początku były pewne problemy z ustawieniami, ale po ich poprawieniu Verstappen regularnie jeździł najszybciej na jednym okrążeniu, a dodatkowo popisywał się mocnymi dłuższymi przejazdami. Miał najlepszy czas dnia – 1:31,344 ustanowiony na mieszance C3 w końcowej fazie testów, gdy warunki były najlepsze (rok temu pierwszego dnia najszybszy był też Verstappen ze znacznie gorszym wynikiem – 1:32,837). To było pierwsze okrążenie długiego przejazdu (pokonał później 15 okrążeń w różnym tempie), więc w baku miał minimum 30 kilogramów paliwa. Za wcześnie na porównywanie tempa, bo kierowcy będą każdego dnia jeździć szybciej, ale bolid Red Bulla spisuje się znakomicie, podobnie jak rok temu. RB20 to bardzo ciekawa konstrukcja, szerzej opisałem kilka innowacji tutaj.
Bolidy zespołów, jakie pojawiły się na testach niewiele różniły się od tych z dni filmowych / prezentacji. Spodziewam się wprowadzania poprawek pod koniec testów lub nawet dopiero za tydzień w czasie weekendu Grand Prix. Prędkości maksymalne są nieco niższe niż rok temu, bo jest skrócona strefa DRS (rok temu na testach była dłuższa, ale w trakcie weekendu wyścigowego krótsza – taka jak teraz). Nie widać problemów z porpoisingiem, bolidy podskakują na końcu długiej prostej, ale tam jest nierówny asfalt.
Nie wspominam nic o czasach okrążeń, bo zespoły miały bardzo zróżnicowane programy. Trudno również porównywać długie przejazdy, bo nikt nie robił prawdziwej symulacji wyścigu, więc nie wiadomo ile mieli paliwa. Moje wrażenia po pierwszym dniu są takie, że poprawa tempa w całej stawce będzie większa niż między sezonami 2022 i 2023, a układ sił nie ulegnie większym zmianom, ta sama grupa zespołów powinna między sobą walczyć za plecami Red Bulla, ale kolejne dni nam rozjaśnią sytuację.
Liczba okrążeń przejechanych przez zespoły podczas pierwszego dnia testów
1. Haas – 148
2. Red Bull – 143
3. Ferrari – 133
4. Kick Sauber – 131
5. Aston Martin – 131
6. McLaren – 130
7. Mercedes – 122
8. Alpine – 121
9. RB – 116
10. Williams – 61
Debiut nowych bolidów na torze
Wszystkie nowe bolidy zadebiutowały na torze i mam różne opinie na temat tego jak się prezentują pod względem kolorystycznym. Red Bull pod tym względem wygląda tak jak rok temu, więc nic się nie zmieniło. Mercedes moim zdaniem wygląda ładniej, łatwo go będzie rozpoznać na torze. Ferrari jest bardzo ładne, nawet bardziej niż rok temu. McLaren fajnie wygląda od przodu, bo wtedy dominuje pomarańczowy kolor. Od boku jest średnio, a z kamery nad głową kierowcy widać niemal tylko czerń. Aston Martin jest bardzo ładny – poziom z zeszłego roku. Alpine przesadziło z ograniczeniem farby, podobnie jak w McLarenie widać niemal samą czerń z kamery nad głową kierowcy. Williams wygląda fajnie, lepiej niż rok temu. Zespół RB jest trochę zbyt pstrokaty, ale bardzo łatwy do rozpoznania pod każdym kątem. Moim zdaniem ich tegoroczna kolorystyka jest lepsza niż rok temu. Zielony kolor na bolidach Kick Sauber wygląda dla mnie świetnie, ale szkoda, że wzór malowania bolidu nie jest lepszy. Najlepiej ten bolid wygląda od przodu. Haas ma bardzo eleganckie malowanie, lepsze niż rok temu. Podsumowując moim zdaniem osiem bolidów wygląda dobrze, dwa mnie rozczarowały (McLaren i Alpine). Każdy bolid można zobaczyć z różnych kątów na filmie przygotowanym przez Formułę 1 na YouTube.
Pierwszy dzień testów przyniósł nam również rozstrzygnięcie odnośnie nazewnictwa zespołów w grafikach telewizyjnych. Jest dokładnie tak jak zapowiadałem w mediach społecznościowych w styczniu (KLIK). Pomijani są dodatkowi sponsorzy tytularni, zespoły są rozpoznawane na podstawie nazwy podwozia (bolidu), jakie widnieje na liście zgłoszeń do sezonu, tak to wygląda w całej stawce:
Red Bull Racing
Mercedes
Ferrari
McLaren
Aston Martin Aramco
Alpine
Williams
RB
Kick Sauber
Haas
W grafikach ekranowych dodawana jest również nazwa silnika (najczęściej robią tak w głównych tabelach wyników po sesjach), dla ekip u których nazywa się on inaczej niż podwozie. W 2024 roku będzie to wyglądać tak:
Red Bull Racing Honda RBPT
Mercedes
Ferrari
McLaren Mercedes
Aston Martin Aramco Mercedes
Alpine Renault
Williams Mercedes
RB Honda RBPT
Kick Sauber Ferrari
Haas Ferrari
W grafikach ekranowych nie ma więc np. nowych sponsorów tytularnych siostrzanej ekipy Red Bulla, ani kontrowersyjnego sponsora Stake od zespołu Sauber. Wszystko jest uporządkowane tak jak w latach ubiegłych.
Tylko do 25 lutego można kupić roczny pakiet F1 TV Pro o 15% taniej – Szczegóły. Najważniejsze informacje o sezonie 2024 Formuły 1 można sprawdzić pod tym linkiem. Podsumowanie informacji o prezentacjach wszystkich bolidów w tym roku jest tutaj.