Zapraszam na recenzję książki pt. „F1 Racing Confidential. Zakulisowe historie ze świata Formuły 1”, którą napisał Giles Richards. Jest to książka opowiadająca w większości o zwykłych pracownikach zespołów F1, dostarcza mnóstwa wiedzy o kulisach pracy w tym sporcie.
Recenzja książki „F1 Racing Confidential. Zakulisowe historie ze świata Formuły 1”
Giles Richards napisał swoją książkę na podstawie kilkunastu rozmów z pracownikami różnych zespołów F1 oraz firmy Pirelli. Książka ukazała się w oryginale jako „F1 Racing Confidential: Inside Stories from the World of Formula One” w lutym 2024 roku, a dwa miesiące później była premiera jej polskiego tłumaczenia. Giles Richards jest dziennikarzem pracującym w Formule 1 od bardzo dawna, ale to dopiero jego pierwsze książka i oby nie ostatnia.
Recenzowana książka w zdecydowanej większości jest poświęcona zwykłym ludziom pracującym w Formule 1. Autor przeprowadził rozmowy z dwudziestoma osobami, co składa się na 19 rozdziałów (w jednym jest na temat dwóch osób). W tym gronie są osoby ze świata F1, które wszyscy znajdą np. Lando Norris, Christian Horner czy Toto Wolff, ale większość rozdziałów jest poświęcona anonimowym pracownikom zespół F1. Autor wpadł na bardzo prosty i zarazem genialny pomysł. Większość książek o F1 jest poświęcona kierowcom czy szefom zespołów, ale nie było do tej pory żadnej na temat szeregowych pracowników, a przynajmniej ja o takiej nigdy nie słyszałem. Richards porozmawiał z każdym, opisał jego doświadczenie zawodowe, dowiadywał się kiedy zaczął interesować się F1, jak trafił do F1, a także jak wyglądają jego codzienne obowiązki w zespołach. Z książki można się dowiedzieć naprawdę wielu informacji o tym jak wygląda praca w Formule 1 na zwykłych stanowiskach. W zespołach F1 pracuje przecież łącznie kilka tysięcy ludzi, zdecydowana większość ma zwykłe obowiązki, słynni są jedyni szefowie ekip, inżynierowie kierowców – bardzo wąskie grono.
Z książki można dowiedzieć się wielu szczegółów o tym jak wygląda praca w F1 od kulis. Technik garażu w Astonie Martinie opowiada o tym jak co weekend przygotowuje sprzęt, czym zajmują się inni ludzie z jego ekipy, w trakcie wyścigu jego dodatkowym obowiązkiem jest zmiana jednego z kół przy pit stopach, a tuż po wyścigu wszystko pakują w kilka godzin. Dyrektor finansowy Mercedesa mówi o tym, że obecnie trzeba bardzo pilnować wydatków i odmawia finansowania wielu projektom / zakupom, a gdy nie było limitów budżetowych, to wszystko akceptował. Koordynatorka logistyki w McLarenie opowiada jak wygląda zarządzanie częściami zapasowymi na torze, jak są przechowywane, zamawiane i dostarczane na tor. Wśród osób opisanych w tej książce są osoby, które od dzieciństwa chciały pracować w F1 i tak kierowały swoją edukacją, aby trafić do jednego z zespołów, a inni trafili do F1 przypadkiem nie mając żadnego kierunkowego wykształcenia. Najczęściej decydowało o tym jedno spotkanie, rozmowa z kimś kto już w F1 pracuje. Ta książka pokazuje, że w zespołach F1 pracują ludzie na bardzo zróżnicowanych stanowiskach, na niektóre z nich jest wymagane odpowiednie doświadczenie i wykształcenie, a na inne można się dostać, jeśli po prostu jest się dobrym w danym fachu.
Najbardziej lubię takie książki o F1, z których dowiaduję się nowych rzeczy oraz które przyjemnie się czyta, bo są napisane przystępnym językiem. Tak właśnie jest tutaj. Autor dowiedział się wielu ciekawostek o ludziach pracujących w F1 i przedstawił je w bardzo przystępnej formie. Jeśli np. ktoś jest młody i chciałby pracować w F1, to z tej książki dowie się, jak się do niej dostać, jakie wykształcenie i drogi zawodowe podejmowali ludzie pracujący w zespołach.
Książka nie ma z mojej perspektywy prawdziwych wad. Na siłę mogę tylko wspomnieć o tym, że zamiast rozdziałów o najbardziej znanych ludziach autor mógł zamieścić rozmowy z innymi zwykłymi pracownikami, ale w pełni rozumiem dlaczego tak nie zrobił. Trzeba było opisać również te znane osoby, aby mieć kontrast do reszty pracowników. Poza tym każdy rozdział książki jest poświęcony ludziom na innych stanowiskach, dlatego opisanie również np. szefów zespołów ma sens. Dlatego realnych minusów tej książki nie widzę.
Polskie wydanie i tłumaczenie książki „F1 Racing Confidential. Zakulisowe historie ze świata Formuły 1”
Książka ukazała się w Polsce nakładem wydawnictwo SQN. Oficjalna premiera miała miejsce 24 kwietnia 2024. Książka liczy 304 strony, ma wkładkę ze zdjęciami (8 stron) i została wydana w miękkiej oprawie ze skrzydełkami. Książka jest również dostępna w formie e-booka. Polskie tłumaczenie jest bardzo dobre, zostało przygotowane przez Bartosza Sałbuta, który regularnie tłumaczy książki dotyczące Formuły 1. Nie zauważyłem żadnych błędów, a sama książka jest napisana bardzo przystępnym językiem.
Podsumowanie recenzji książki „F1 Racing Confidential. Zakulisowe historie ze świata Formuły 1”
Jest to jedna z najlepszych książek o F1 jakie miałem okazję czytać w języku polskim. Dołączy do wąskiego grona, które zawsze polecam osobom, które chcą coś poczytać w tym temacie. Autor skupił się w większości na mało znanych osobach pracujących w Formule 1, przedstawił ich historie i obowiązki. Są to w zdecydowanej większości bardzo ciekawe rozdziały, bo o takich osobach i ich funkcjach nie mówi się powszechnie w temacie F1. Osobiście dowiedziałem się z tej książki więcej niż z typowych biografii kierowców. Dodatkowo książka jest bardzo fajnie napisana i przetłumaczona, rozdziały są dość krótkie i szybko się czyta.
Szczegółowe informacje na temat książek o Formule 1 i sportach motorowych wydanych w Polsce znajdziecie w dwóch zestawieniach. Podsumowanie książek wydanych w latach 2012 – 2019 można sprawdzić pod tym linkiem, a zestawienie książek wydanych od 2020 roku jest dostępne po kliknięciu tutaj.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: