Jenson Button startował w Formule 1 przez 18 lat. Mistrz świata z 2009 roku podsumował swoją karierę w autobiografii pt. „Życie na maksa”, której polska premiera zaplanowana jest na 4 kwietnia 2018 roku. Zapraszam na przedpremierową recenzję.
Jenson Button przygotował swoją autobiografię na zakończenie kariery w Formule 1. Książka obejmuje również jego ostatni wyścig w Monaco w 2017 roku, gdy zastępował Fernando Alonso. Button bardzo obszernie opisał całe swoje życie zaczynając opowieść od najmłodszych lat, przez pierwszy kontakt z kartingiem, rozwój kariery, starty w seriach bolidów jednomiejscowych aż do debiutu i całej kariery w Formule 1.
Czytając książki związane z Formułą 1 zawsze zwracam uwagę na to czy dowiaduję się z nich czegoś zupełnie nowego. Kariera Jensona Buttona w F1 jest mi bardzo dobrze znana, ale mimo to lektura autobiografii sprawiła, że poznałem wiele nowych szczegółów o jej przebiegu. Zupełną nowością była dla mnie historia jego drogi do F1 o której wcześniej wiedziałem tylko kilka ogólnych faktów. Button bardzo obszernie opisał swoją karierę, dużo miejsca poświęcając zakulisowym wydarzeniom.
Najciekawszym elementem autobiografii Jensona Buttona są jego opinie na temat kierowców i szefów zespołów. Button reprezentował zespoły Williams, Benetton, Renault, BAR, Honda, Brawn GP i McLaren. Miał więc wielu zespołowych partnerów, a w książce każdy z nich został przez Brytyjczyka szczerze opisany. Możemy na przykład dowiedzieć się, że Jaques Villeneuve początkowo traktował go jak powietrze, Ralf Schumacher zachowywał się jak diva, a stosunki z Lewisem Hamiltonem dalekie były od tego, jaki obraz na zewnątrz kreował zespół. Pomiędzy Buttonem, a Hamiltonem nigdy nie było wrogości, ale nie byli też przyjaciółmi i rzadko spędzali ze sobą czas poza torem. Gdy przebywali razem, to zwykle panowała niezręczna cisza. Bardzo niecodzienna sytuacja była związana samym z debiutem Buttona w F1. Brytyjczyk został ogłoszony nowym zawodnikiem Williamsa dopiero podczas prezentacji nowego samochodu na sezon 2000, a sam dowiedział się o tym dosłownie chwilę przed udaniem się na konferencję prasową. Do końca nie było wiadomo, czy Frank Williams wybierze Buttona czy Bruno Junqueirę.
Button nie był kontrowersyjnym zawodnikiem. Próżno szukać mocno takich sytuacji z jego udziałem w Formule 1. Największa z nich miała miejsce przed sezonem 2005, gdy Button podpisał dwuletni kontrakt z zespołem Williams, mimo że jego ówczesny zespół BAR miał opcję aby zatrzymać go na kolejny sezon. Doszło do dużego sporu z finałem w sądzie, a Button ostatecznie pozostał w dotychczasowym zespole. Sytuacja ta jest dość obszernie opisana w książce, ale nie wyczerpująco.
Jenson Button wiele miejsca w autobiografii poświęcił swojej rodzinie. Zdecydowanie największy nacisk położył na swojego ojca – Johna – który odegrał kluczową rolę w jego drodze do Formuły 1. Każdy kto oglądał F1 w telewizji, na pewno kojarzy Johna Buttona, który regularnie był pokazywany przez realizatora, często będąc ubranym w różową koszulę. John Button umarł nagle w 2014 roku, co bardzo wstrząsnęło jego synem. Button opisuje w autobiografii także swoje związki z kobietami, starając przy okazji wytłumaczyć się z łatki „playboya”, jaką przypiął mu Flavio Briatore za czasów jazdy w Benettonie.
Button skupia się na najważniejszych dla siebie wydarzeniach w F1. Dlatego opisy kilku wyścigów np. GP Węgier 2006, GP Brazylii 2009 czy GP Kanady 2011 są bardzo wyczerpujące. Button pokazuje przy okazji perspektywę kierowcy wyścigowego do sytuacji mających miejsce na torze. W książce pojawia się także polski wątek, bo przez pewien czas ojciec Jensona Buttona handlował produkowanymi przez FSO polonezami. Nie był to dobry interes, ale po szczegóły zapraszam do książki.
Podsumowanie
Autobiografię Jensona Buttona pt. „Życie na maksa. Autobiografia” mogę szczerze polecić wszystkim kibicom F1, bo każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Fani Buttona przypomną sobie jego karierę i dowiedzą się o niej nowych rzeczy. Osoby, które dopiero w ostatnich latach zaczęły interesować się F1 po przeczytaniu bardzo poszerzą swoja wiedzę. Sama książka jest dobrze napisana, szybko się czyta i nie ma w niej niepotrzebnych dłużyzn.
Autobiografia Jensona Buttona została wydana w oryginale w języku angielskim pod koniec 2017 roku. Premiera polskiego wydania nakładem wydawnictwa Insignis jest zaplanowana na dzień 4 kwietnia 2018 roku. Książka liczy 450 stron, znajdzie się w niej także wkładka z kolorowymi zdjęciami. Książkę można zakupić m.in. korzystając z poniższej porównywarki ofert.
P.S. Blog Cyrk F1 jest patronem medialnym polskiego wydania autobiografii Jensona Buttona. Dziękuję wydawnictwu Insignis za udostępnienie książki przed premierą na potrzeby recenzji.
Szczegółowe informacje na temat książek o Formule 1 i sportach motorowych wydanych w Polsce znajdziecie w trzech zestawieniach z powodu ich dużej liczby. Podsumowanie książek wydanych w latach 2012 – 2019 można sprawdzić pod tym linkiem, zestawienie książek wydanych w latach 2020 – 2024 jest dostępne po kliknięciu tutaj, a zestawienie najnowszych książek o F1 wydanych od 2025 roku można sprawdzić w tym miejscu.