Firma CaDA przygotowała składający się z 2500 klocków zestaw przedstawiający bolid zespołu Kick Sauber C44 z 2024 roku. Zapraszam na recenzję, w której omawiam zestaw KICK Sauber F1 Team C44 2024 C64010W, jego zalety i wady oraz porównuję z innymi.
W cieniu szerokiej umowy firmy LEGO z Formułą 1, która wkrótce zaleje rynek wieloma zestawami klocków przedstawiających bolidy wszystkich zespołów F1, firma CaDA regularnie przygotowuje własne zestawy we współpracy z Sauber Motorsport (zespoły Alfa Romeo i Kick Sauber). Umowa licencyjna prawdopodobnie została podpisana z uwagi na jazdę dla tej ekipy Zhou Guanyu, bo to firma z Chin. CaDA to już znana marka, która w swojej ofercie ma bardzo wiele zestawów klocków konstrukcyjnych. Często są to duże i skomplikowane zestawy, mają także sporo związanych z motoryzacją. Na mocy umowy z Sauberem w 2023 roku wprowadzili do sprzedaży dwa zestawy pozwalające zbudować bolid F1 zespołu Alfa Romeo z 2022 roku. Był to zestaw mały w skali 1:24 oraz duży w skali 1:8. Miałem okazję składać oba z nich, a swoje wrażenia z dużego spisałem w recenzji.
Pod koniec 2024 roku do swojej oferty dodali bolid ekipy Kick Sauber C44 w skali 1:24, który miałem już okazję składać i również opisałem wrażenia w recenzji. Na początku 2025 wprowadzili za to do sprzedaży swój zdecydowanie najważniejszy zestaw związany z Formułą 1, przedstawiający bolid Kick Sauber C44 z 2024 roku w skali 1:8. Zestaw składa się z ponad 2500 klocków i jest bardzo szczegółowy. Można go śmiało nazwać flagowym zestawem tej firmy.
Recenzja zestawu klocków CaDA KICK Sauber F1 Team C44 2024 C64010W
Model przedstawiający bolid ekipy Kick Sauber C44 z 2024 roku jest bardzo rozbudowany, firma CaDA przygotowała skomplikowany i szczegółowy projekt. Na zestaw składają się aż 2553 klocki, czyli kilkaset a nawet tysiąc więcej niż w porównywalnych zestawach u konkurencji. Zestaw zapakowany jest w bardzo ładne i wytrzymałe pudełko z wypukłym nadrukiem, w środku są dwa kolejne pudełka, bardzo gruba instrukcja (360 stron) i mnóstwo woreczków z klockami. Złożony bolid ma 70,5 cm długości, 26 cm szerokości i 14,5 cm wysokości. Jest nieco dłuższy i zauważalnie cięższy niż inne podobne zestawy jakie miałem okazję składać. W zestawie nie ma żadnych naklejek – wszystkie napisy i logotypy są nadrukowane na klockach, co wygląda bardzo dobrze. Zestaw można składać w dwóch wersjach, może to być bolid Valtteriego Bottasa lub Zhou Guanyu, są różne klocki ich wyróżniające.
Jeżeli ktoś nie miał okazji wcześniej składać takich zestawów, to szybkie wyjaśnienie jak to wygląda. Klocki były zapakowane w ponad 40 woreczków z numerami od 1 do 4. Model składa się w czterech etapach, które w instrukcji są oznaczone literami od A do D. Trzeba wziąć woreczki z jednym numerem i wysypać je na stole, a potem składać dany etap. Klocki w woreczkach są pomieszane, nie jest tak, że np. całe przednie skrzydło jest w jednym z nich. Najlepiej to sobie wszystko porozdzielać rozmiarami i kolorami, żeby można było szybciej znajdywać potrzebne części (wierzcie mi można na tym stracić dużo czasu). Cały model składałem bardzo długo, bo ponad 20 godzin. Każdy etap to było minimum 5 godzin roboty dla mnie. Najdłużej składałem etapy 1 i 3, bo były tam pewne skomplikowane rzeczy, które bardzo trudno było moimi dużymi dłońmi połączyć. Popełniłem także dwa lub trzy błędy, musiałem się cofać, co wydłużało czas. Wydaje mi się również, że bocznych sidepodów nie mam złożonych idealnie, był to dla mnie najtrudniejszy etap. Podobny zestaw z Alfą Romeo składałem 14 godzin, a zestaw LEGO z McLarenem mniej. W przypadku Kick Saubera problemem nie jest trudność samego zestawu, a liczba elementów, jest znacznie więcej rzeczy do złożenia.
Złożony zestaw jest bardzo imponujący jeśli chodzi o szczegółowość, co już widać w trakcie pracy. Jestem pod wrażeniem tego co przygotowano, model bolidu jest pod każdym względem lepszy od Alfy Romeo sprzed dwóch lat. Po pierwsze wszystkie logotypy są wydrukowane, co wygląda bardzo dobrze, nie ma problemu z naklejkami. Odwzorowanie kształtów bolidu jest bardzo dobre, niektóre elementy aż mnie zaskoczyły jak pomysłowo je zrobiono (np. podział wlotu do silnika na głową kierowcy. Opony na przedniej i tylnej osi są różnej wielkości, ale to akurat było już w poprzednim zestawie. Opony są najbardziej widoczne i robią największe wrażenie. Wydaje mi się również, że zawieszenie jest bardziej miękkie, można go bardziej powyginać. Bolid ma ruchomy system DRS poprzez pomarańczowy drążek w kokpicie. Przednimi kołami można ruszać kierownicą oraz specjalnym pokrętłem na szczycie bolidu. Pokrywa silnika jest w całości zdejmowana (niczym nie łączy się z resztą bolidu), a przednie skrzydło można łatwo zdemontować. Ciekawie odwzorowano sekcje boczne i kanały pod podłogą, jest rozbudowany dyfuzor. CaDA specjalnie na potrzeby tego modelu przygotowała kilka nowych typów klocków. Złożony bolid jest odczuwalnie cięższy od innych podobnych, które mam.
Cały zestaw ma dwie wady. Instrukcja nie jest idealna, w niektórych miejscach nie pozwala poprawnie i szybko ocenić pozycji niektórych klocków, trzeba na to poświęcić więcej czasu. Z drugiej strony jest wiele bardzo prostych kroków, które spokojnie dałoby się połączyć z innymi i skrócić całą instrukcję. Drugą wadą jest delikatność złożonego zestawu. Chcąc go przenieść w inne miejsce trzeba wiedzieć, w których miejscach złapać. Sekcje boczne i przednie skrzydło są bardzo delikatne. Jeśli stanie się coś złego przy przenoszeniu czy pokazywaniu, to bardzo łatwo je uszkodzić, a potem ponowne złożenie nie będzie takie proste.
Zestaw klocków KICK Sauber F1 Team C44 2024 C64010W – galeria zdjęć
W galerii zdjęć możecie zobaczyć złożony zestaw i zbliżenie na jego najważniejsze elementy. Dla porównania wielkości dałem blogową podkładkę pod kubek, a na końcu galerii również porównanie wielkości z małym bolidem w skali 1:24. Wkrótce w mediach społecznościowych udostępnię również film pokazujący ten bolid.
Porównanie modeli bolidów F1 z klocków CaDA i LEGO w skali 1:8
Miałem okazję przez ostatnie 12 miesięcy składać trzy duże zestawy klocków konstrukcyjnych przedstawiające bolidy Formuły 1, były to dwa zestawy od CaDA i jeden od LEGO (McLaren). Mam więc dobre porównanie w stosunku do wykonania, jakości, składania itp. Na pewno zestaw LEGO był łatwiejszy w składaniu, powodem jest nieco czytelniejsza instrukcja, ale również więcej standardowych klocków (łatwiej znajdywać potrzebne). Zestaw LEGO jest za to znacznie mniej skomplikowany, wygląda dużo prościej, jakby był innej, niższej klasy. Zestaw LEGO z bolidem McLarena był ich pierwszym takim zestawem, kolejny z Mercedesem jest podobno lepszy, ale nie miałem okazji go składać.
Zestawy od CaDA są bardziej skomplikowane, a gotowe modele mają więcej szczegółów. Najnowszy zestaw z bolidem Kick Sauber pod każdym względem jest lepszy od tego z Alfą Romeo. Znacznie się poprawili, wszystkie obszary bolidu są dokładniejsze, ciekawiej zaprojektowane. Problemem zestawów CaDA jest wyższy poziom trudności składania. Instrukcje w paru miejscach nie są idealnie czytelne, robiłem z tego powodu błędy i potem musiałem się cofać. Mają także wiele rodzajów podobnych klocków, które łatwo pomylić. To jest też kwestia doświadczenia, gdybym miał składać kolejny zestaw od nich, to poradziłbym sobie lepiej. Ostatnia sprawa to stabilność. Bolid LEGO jest zrobiony z bardziej standardowych klocków, więc jest bardzo wytrzymały, nie ma zagrożenia, że ktoś weźmie go do ręki i popsuje. Bolidy od CaDA są bardziej wiotkie, trzeba uważać jak się je podnosi.
Mini galeria – porównanie trzech modeli bolidów w skali 1:8
Podsumowanie recenzji zestawu klocków CaDA KICK Sauber F1 Team C44 2024 C64010W
Spędziłem ponad 20 godzin na składaniu, w kilku momentach szło mi opornie z powodu skomplikowanych łączeń i niejasnej instrukcji. Jednak cały zestaw po złożeniu robi bardzo dobre wrażenie. Jest zdecydowanie bardziej szczegółowy od poprzednich bolidów F1 jakie miałem okazje składać. CaDA poprawiła niemal wszystko w porównaniu do zestawu z Alfą Romeo. Szkoda tylko, że zespół Kick Sauber w 2024 miał tak proste, dwukolorowe barwy. To jest jedyna wada złożonego modelu – za dużo czarnego koloru.
Recenzowany zestaw aktualnie jest dostępny w sprzedaży w głównym sklepie internetowym CaDA za niecałe 760 zł (cena to 189,99 dolarów amerykańskich). Osobiście czekałem na dostawę równy tydzień (była darmowa). Uprzedzam, że teoretycznie przy jego zakupie może być naliczone w Polsce cło, nie wiem jak konkretnie to funkcjonuje, u mnie cła nie było, ale przesyłka była na takiej kontroli. Dostałem potwierdzenie, że zestaw pojawi się w sprzedaży w polskich sklepach, ale nie mam informacji kiedy konkretnie. Wcześniejsze zestawy CaDA są szeroko dostępne w Polsce we wszystkich sklepach.
Aktualizacja 8.04.2025 r. Zestaw pojawił się w Polskich sklepach za około 750 złotych.
Jeżeli ktoś jest ogólnie zainteresowany tematem modeli bolidów Formuły 1, to zapraszam do obszernego poradnika na ten temat, który jest dostępny pod tym linkiem. Wcześniejsze zapowiedzi i recenzje zestawów klocków CaDA i LEGO dotyczących Formuły 1 znajdziecie klikając TUTAJ.