W wynikach finansowych za 2020 roku spółek zarządzających zespołem Formuły 1 należącym do koncernu Red Bull nie widać istotnego pogorszenia z powodu skróconego kalendarza. Budżet pozostał na bardzo wysokim poziomie.
Jak Red Bull funkcjonuje w Formule 1?
Sposób funkcjonowania Red Bulla w Formule 1 jest dość specyficzny, bo odbywa się poprzez dwie spółki, a nie tak jak w przypadku większości innych zespołów przez jedną. Główną jest Red Bull Technology, która zajmuje się projektowaniem oraz budową samochodów F1. Jej działalnością poboczną jest dział Advanced Technologies, który m.in. współpracował z Aston Martinem przy super-samochodzie Valkyrie, prowadzi także różne inne prace inżynierskie wykraczające poza Formułę 1. Spółką córką jest Red Bull Racing Limited, której zadaniem jest bezpośrednie zarządzanie zespołem F1. Spółka Red Bull Technology powstała w 2005 roku, a Red Bull Racing Limited to spółka działająca od 1995 roku (Red Bull wchodząc do F1 wykupił zespół Jaguara), to ona posiada licencję na starty w F1. Obie te spółki są zarejestrowane w Wielkiej Brytanii i mają swoje siedziby w sąsiednich budynkach w Milton Keynes w Wielkiej Brytanii, więc są zobowiązane co roku publikować raporty finansowe, na podstawie których powstało to opracowanie.
Red Bull Racing Limited w 100% należy do Red Bull Technology, a Red Bull Technology w całości należy do koncernu Red Bull GmbH. W dalszej części wpisu podam podstawowe informacje finansowe osobno o obu tych spółkach. Wydatki i budżet Red Bull Racing Limited dotyczą tylko bezpośredniej działalności związanej z Formułą 1. Jednak faktyczne koszty programu F1 są nieco większe i zawierają się także w części dodatkowych środków, którymi dysponuje Red Bull Technology, ale tutaj nie jesteśmy w stanie ustalić ile faktycznie to jest. Red Bull Technology wykonuje również pewne usługi na rzecz zespołu AlphaTauri, prowadzi także usługi inżynierskie zupełnie niezwiązane z F1. Dlatego na podstawie opublikowanych danych nie da się w 100% określić tego ile dokładnie środków zostało przeznaczonych na zespół Red Bull w F1.
Wyniki finansowe Red Bull Technology w 2020 roku
Przychody spółki Red Bull Technology w 2020 roku wyniosły 310,8 mln funtów, co oznacza spadek o 7,5% z rekordowego poziomu 337,6 mln funtów w 2019 roku. W komentarzu w raporcie czytamy, że w 2020 roku urósł ich dział Advanced Technologies. W Formule 1 utrzymali liczne grono partnerów i był to ostatni rok gdy ich sponsorem tytularnym był Aston Martin. Za spadek odpowiada głównie skrócenie kalendarza F1 i idące za tym znacznie niższe wpływy od Liberty Media w ramach premii oraz wypłaty od sponsorów. Zamknięcie fabryki w okresie wiosennym, a także zmiany regulaminowe pozwoliły znacząco obniżyć bezpośrednie koszty prowadzonej działalności z 278,3 mln funtów w 2019 do 255,6 mln funtów w 2020 roku. Bardzo spadły wydatki na badania i rozwój ze 129,7 mln funtów w 2019 roku do 110,5 mln funtów w 2020 roku. Przyczyną jest wspomniane dłuższe zamkniecie fabryki, a także stabilizacja regulaminu technicznego na sezon 2021. Spółka po uwzględnieniu wszystkich opłat i podatków zarobiła na czysto 8,6 mln funtów, czyli nieznacznie poprawiła swoją kondycję, bo rok wcześniej zysk wyniósł 8 mln funtów.
Średnia liczba pracowników w Red Bull Technology (w tych wartościach są wszyscy etatowi pracownicy również ze spółki podległej) w 2020 roku wyniosła 934 osoby po wzroście z poziomu 866 pracowników w 2019 roku. Wśród pracowników w 2020 roku był następujący podział: 342 projektantów, 417 w dziale wyścigowym i produkcji oraz 175 w administracji. Łączne wydatki na pensje wzrosły o 11,6 mln do 101,8 mln funtów. Najlepiej zarabiający dyrektor (Christian Horner) zarobił 5,2 mln funtów, o 0,5 mln więcej niż rok wcześniej.
Bardzo wyraźnie spadły przychody od koncernu Red Bull z 63 mln funtów w 2019 roku do 44,5 mln funtów w 2020 roku. To w zdecydowanej większości są pieniądze jakie koncern Red Bull dopłaca do budżetu całej firmy.
Chwalą się rosnącym znaczeniem działu Advanced Technologies, który pozyskuje nowe projekty – nie podano konkretów. Mimo wygaśnięcia współpracy sponsoringowej z Astonem Martinem, to współpraca technologiczna w związku z projektowaniem i budową hiper-samochodu Aston Martin Valkyrie jest kontynuowana. Pod koniec 2021 roku pierwsi klienci mają dostać swoje egzemplarze.
Wyniki finansowe Red Bull Racing w 2020 roku
Spółka Red Bull Racing w 2020 roku zanotowała 229,8 mln funtów przychodów, czyli o 15,7 mln funtów mniej niż rok wcześniej. Nieco bardziej spadły bezpośrednie koszty prowadzonej działalności, bo o 16,8 mln funtów. Spółka przyniosła niewielki zysk na poziomie 0,7 mln funtów, co oznaczało minimalną poprawę w stosunku do 0,6 mln funtów zysku w 2019 roku.
Zatrudnienie w tej spółce nie zmienia się od 2019 roku. Zarówno w 2019 jak i 2020 roku wyniosło 59 osób. Na pensje pracowników przeznaczyli 12,6 mln funtów, czyli 1,7 mln więcej niż rok wcześniej.
Sytuacja w 2021 roku i perspektywa na kolejne lata
W 2021 roku kondycja finansowa Red Bulla powinna być bardzo dobra. Zespół stracił wsparcie Astona Martina, ale w zamian pozyskał kilku sponsorów, a Honda zwiększyła swoje zaangażowanie. Dodatkowo wpływy od Liberty Media będą znacznie większe z powodu organizacji pełnego sezonu. W 2021 roku obowiązuje już limit budżetowy, a Red Bull musiał znacząco obciąć wydatki, aby się w nim zmieścić. To powinno oznaczać pojawienie się znacznie większych zysków, ale to nie musi być reguła, bo bezpośrednie wpłaty od koncernu matki na pewno spadną, bo nie będą potrzebne.
Od 2022 roku zespół straci finansowe wsparcie Hondy, ale utrzyma jeszcze przez jakiś czas wsparcie technologiczne. Jednocześnie budują fabrykę silnikową oraz zatrudniają do niej pracowników. Fabryka silnikowa będzie osobna spółką z własnym budżetem. Bardzo możliwe, że koncern Red Bull zaoszczędzone pieniądze na utrzymaniu obu swoich zespołów F1 (dzięki limitom budżetowym) przeznaczy na fabrykę silnikową, którą będą musieli bezpośrednio utrzymywać.
Osobiście spodziewam się, że w 2022 roku Red Bull pozyska dużego sponsora tytularnego. Po odejściu Astona Martina zwolniło się miejsce dla takiego partnera, a po odejściu Hondy zwolni się dużo miejsca na reklamy na samochodzie. Red Bull nie ma problemów z pozyskiwaniem sponsorów, są bardzo popularnym i dobrze funkcjonującym zespołem, który notuje dobre wyniki sportowe. Dlatego znalezienie takiego sponsora nie powinno być wielkim wyzwaniem. Kluczowe będą oczywiście wymagania finansowe. Ewentualny sponsor tytularny miałby wpływ na malowanie bolidów.
Więcej artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: