FIA opublikowała zaktualizowany regulamin sportowy F1 na sezon 2016. Tym samym zmiany w formacie kwalifikacji zostały oficjalnie potwierdzone i będą obowiązywać od wyścigu w Australii.
Nowe zasady kwalifikacji
Q1 będzie trwać 16 minut. Po siedmiu minutach kierowca, który jest najwolniejszy odpada. Co 90 sekund podobny los spotyka kolejnych kierowców aż wyeliminowanych zostanie siedmiu z nich.
Q2 będzie trwać 15 minut i bierze w nim udział 15 kierowców. Po sześciu minutach odpada najwolniejszy z nich, a potem co 90 sekund kolejni kierowcy. Wyeliminowanych zostaje w sumie siedmiu kierowców.
Q3 będzie trwać 14 minut i rozpoczyna je ósemka kierowców. Po 5 minutach odpada najwolniejszy z nich, a potem co 90 sekund kolejni. Aż zostaje najszybsza dwójka na ostatnie 90 sekund.
Nie ma resetowania czasów podczas danego segmentu. Więc faworyci mogą osiągnąć dobry czas na początku i resztę czasu spędzić w garażu. Mimo, że tory mają różną długość i czasy okrążeń, to wyżej wymienione momenty odpadnięć będą stałe. Co wprowadzi dodatkowe utrudnienie na długich torach.
Opublikowany regulamin sportowy rozwiązał jedną kwestię, jaka nie była do końca jasna z wcześniejszych informacji o nowych kwalifikacjach. Po upływie wyznaczonego czasu w trakcie danej części kwalifikacji najwolniejszy kierowca automatycznie odpada. Czas okrążenia na którym w tym momencie jest, nie będzie liczony- musi zjechać do boksów. Jedynie po upływie całkowitego czasu danej części sesji kwalifikacyjnej, kierowcy będą mogli dokończyć pomiarowe okrążenia, jakie rozpoczęli przed upływem tego czasu – czyli to pozostaje bez zmian w stosunku do zasad z poprzednich sezonów. Dlatego mogą zdążyć się takie sytuacje, że kierowca będzie na bardzo dobrym okrążeniu, które mogłoby go uratować przed odpadnięciem, ale nie zdąży przejechać linii mety przed upływem czasu.
Powyższe kwalifikacje są przygotowane pod 22 bolidy w nich uczestniczące. Gdy będą to 24 samochody, to w Q1 i Q2 odpadnie po ośmiu kierowców, a gdy będzie 26 bolidów to w Q1 i Q2 odpada po dziewięć kierowców. FIA będzie w przypadku zmiany liczby bolidów mogło również dostosować długość Q1 i Q2. Wszystko po to, aby długość i zasady Q3 pozostały bez zmian.
Obawiam się, że te zmiany przyniosą odwrotny do zamierzonego skutek jeśli chodzi o Q3. Które zapowiada się na o wiele nudniejszą część kwalifikacji niż obecnie – Szczegóły.
P.S. Tegoroczne zasady kwalifikacji zajmują około dwa razy więcej miejsca w regulaminie sportowym niż poprzednie. To kolejny przykład na „upraszczanie zasad” w Formule 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: