Średnia oglądalność wyścigów Formuły 1 w telewizji Eleven Sports 1 w 2022 roku wyniosła 289 000 widzów. Jest to najlepszy wynik w trakcie siedmioletnich transmisji F1 w Eleven Sports. Jak szczegółowo wygląda ten rezultat na tle poprzednich kilkunastu lat?
Sezon 2022 był ostatnim, gdy Formuła 1 była transmitowana w całości w Eleven Sports w Polsce. Dodatkowo cztery wyścigi na żywo transmitował otwarty Polsat, a skróty wszystkich wyścigów były emitowane w Polsacie Sport. W Internecie transmisje były również dostępne w serwisie streamingowym F1 TV.
Oglądalność telewizyjna: co to jest i jacy widzowie są zliczani?
W temacie badania oglądalności telewizyjnej pojawiają się często różne niejasności, więc w dużym skrócie wyjaśnię na czym to polega. Wszelkie dane dotyczące oglądalności w tym tekście dotyczą jedynie średniej oglądalności telewizyjnej monitorowanej przez Nielsen Audience Measurement poprzez telemetry w kilku tysiącach gospodarstw domowych. Zliczani są ludzie, który oglądali transmisje poprzez sygnał telewizyjny. Ludzie oglądający przez Internet nie są uwzględniani w tym badaniu nawet jeśli korzystają z legalnych źródeł. Wszelkie dane w tym tekście, to średnia oglądalność danej transmisji, czyli najbardziej powszechny sposób publikowania danych o oglądalności. Dane dotyczą osób powyżej czwartego roku życia.
Legalna oglądalność przez Internet nie jest monitorowana w Polsce przez niezależne firmy, a dostawcy takich transmisji sami nie publikują danych. Jeżeli to robią, to przedstawiają wyniki inaczej niż dzieje się, to dla oglądalności telewizyjnej. Trudno szacować ilu takich widzów może być. Na pewno oglądalność w ten sposób z roku na rok rośnie w związku z coraz większą popularnością takiego sposobu dostępu. W 2022 roku poza płatnym dostępem do kanałów Eleven Sports w kilku serwisach były jeszcze płatne transmisje w F1 TV Pro.
Rekord oglądalności F1 w Eleven Sports w 2022 roku
Jak wynika z raportu serwisu Wirtualnemedia.pl średnia oglądalność wyścigów F1 w sezonie 2022 w Eleven Sports 1 wyniosła 289 000 widzów, co przełożyło się na 3,21 proc. udziału w rynku telewizyjnym w grupie 4+ oraz 4,12 proc. w grupie 16-49. Trzy najchętniej oglądane wyścigi w minionym sezonie to w kolejności GP Węgier, GP Arabii Saudyjskiej i GP Sao Paulo. W rok wcześniej w TOP3 były wyścigi o GP Abu Zabi, GP Sao Paulo i GP Arabii Saudyjskiej, a więc dwa się pokrywają. Dla porównania w sezonie 2021 średnia oglądalność wyścigów mierzona w ten sam sposób wyniosła 230 000 osób, co przełożyło się na 2,18 proc. udziału w 4+ i 2,84 proc. w 16-49. Oglądalność wyścigów wzrosła o 59 000 kibiców, co jest bardzo dobrym wynikiem. Jeszcze lepiej prezentują się wzrosty w udziałach w rynku, które były bardzo wyraźne. Udział w rynku transmisji Formuły 1 wielokrotnie przewyższał średnio-miesięczne udziały kanału Eleven Sports 1 w 2022 roku, które wynoszą zwykle około 0,2% – 0,3% w grupie widzów powyżej czwartego roku życia.
Średnia oglądalność wybranych wyścigów F1 w Eleven Sports 1 w 2022 roku
Jak wynika z danych przedstawionych przez Wirtualnemedia, najwięcej widzów w Eleven Sports 1 w 2022 roku miał wyścig o GP Węgier – 371 113, na drugim miejscu było GP Sao Paulo – 360 871 widzów, a na trzecim miejscu GP Arabii Saudyjskiej – 354 828 widzów. W każdym przypadku podana jest średnia oglądalność całej transmisji wyścigu w telewizji, a więc od intro aż do pożegnania się komentatorów. Średnia oglądalność nie obejmuje studia wokół transmisji. Dwa z trzech najchętniej oglądanych wyścigów rozpoczynały się w godzinach wieczornych polskiego czasu, co zawsze pozytywnie wpływa na oglądalność. Najwięcej widzów przyciągnęło GP Węgier, czyli wyścig rozgrywany w środku wakacji o standardowej porze. W Polsce często wyścigi na Węgrzech mają wielu widzów, widać to w danych z poprzednich lat. Otwierające sezon GP Bahrajnu oglądało 280 000 widzów (wynik podał Patryk Mirosławski na Twitterze), a GP Holandii – 194 000 widzów (wynik podał Mariusz Wójcicki na Twitterze).
Wynik oglądalności GP Węgier 2022 (371 113 widzów) jest prawdopodobnie rekordowy dla pojedynczego wyścigu Formuły 1 w Eleven Sports. Do tej pory rekordem były dwa wyścigi z 2020 roku, które oglądało po 368 000 widzów.
Oglądalność Formuły 1 w Polsacie w 2021 roku
Główny Polsat pokazał w 2022 roku cztery wyścigi: GP Azerbejdżanu, GP Wielkiej Brytanii i GP Węgier i GP Abu Zabi. Portal Wirtualnemedia.pl podał, że finałowy wyścig sezonu oglądało w Polsacie średnio 381 000 widzów, co przełożyło się na 3,53 proc. udziału w rynku telewizyjnym w grupie 4+ i 4,50 proc. w grupie 16-49. Oficjalnie wyniki oglądalności pozostałych zawodów nie były publicznie podane. W poprzednich latach mieściły się w granicach 0,3 – 0,5 mln, możemy założyć że podobnie było w 2022 roku. Oglądalność F1 w Polsacie w porównaniu do innych propozycji programowych na tym kanale jest przeciętna. Z drugiej strony są to wyniki lepsze niż w Eleven Sports, a wyścigi transmitowane równolegle przez obie telewizje miały ponad dwa razy więcej widzów niż te pokazywane tylko w Eleven. Polsat to niekodowany kanał telewizyjny, więc wyścigi mogli tam oglądać ludzie, którzy na co dzień nie mają dostępu do płatnych kanałów z rodziny Eleven.
Liberty Media podpisując nowe umowy z kodowanymi telewizjami czy serwisami streamingowymi wymaga od nich pokazania wybranych wyścigów lub skrótów w niekodowanym paśmie. Podobnie będzie w Polsce w latach 2023 – 2025, gdy wyłączne prawa do transmisji będzie mieć Viaplay, ale cztery wyścigi na żywo oraz skróty wszystkich wyścigów będą musiały być pokazane za darmo. Nie wiadomo czy Viaplay udzieli komuś sublicencji, czy odkodują sygnał u siebie.
Omówienie oglądalności F1 w telewizji w Polsce w latach 2007 – 2022
W latach 2007 – 2013 wyścigi F1 były dostępne w otwartym Polsacie, a także równolegle w kodowanych kanałach tego nadawcy. W sezonach 2007 – 2010 w F1 jeździł Robert Kubica, co generowało bardzo duże zainteresowanie. W sezonie 2007 średnia oglądalność kwalifikacji i wyścigów w Polsacie wyniosła 1,94 mln widzów, a w 2008 roku – 1,98 mln widzów. Najchętniej oglądanym wyścigiem F1 w Polsce w historii było GP Bahrajnu 2008 – 4,11 mln widzów. W głównym Polsacie ten wyścig oglądało średnio 3,94 mln widzów, a w Polsacie Sport Extra 0,17 mln. Był to jedyny wyścig do którego Robert Kubica ruszał z Pole Position – stąd bardzo duże zainteresowanie. W 2009 roku, czyli w sezonie w którym Robert Kubica notował słabsze rezultaty, kwalifikacje i wyścigi oglądało w głównym Polsacie średnio 1,74 mln widzów. W 2010 roku Robert Kubica przeszedł do zespołu Renault i ponownie zaczął notować lepsze wyniki co przełożyło się na poprawę oglądalności telewizyjnej do 1,8 mln widzów w głównym Polsacie. Od 2011 roku, gdy Kubica przestał jeździć w F1, to oglądalność wyraźnie spadła. Średnia oglądalność pierwszej polowy tamtego sezonu wyniosła 1,06 mln widzów. W kolejnych latach dalej oglądalność systematycznie topniała i w 2013 roku w głównym Polsacie Formułę 1 śledziło średnio 0,71 mln widzów. Realna oglądalność F1 w omawianym okresie była większa, bo w publikowanych zestawieniach nie zawsze uwzględniano wyniki z kodowanych kanałów sportowych Polsatu.
W latach 2014 i 2015 transmisje F1 w Polsce były dostępne tylko w kodowanym Polsacie Sport, do którego dostęp miało wtedy niecałe 50% mieszkańców Polski (w przypadku Eleven jest to obecnie 20%, a w ich początkach w Polsce jeszcze mniej). W 2014 roku średnia oglądalności wyścigów wyniosła 383 000 widzów, a w 2015 roku 302 300 widzów.
W latach 2016 – 2022 transmisje F1 przeniosły się do Eleven Sports. Oglądalność po zmianie nadawcy z uwagi na znacznie słabszy dostęp do nowych kanałów sportowych wyraźnie spadła, ale dla sezonów 2016 i 2017 nie publikowano pełnych zestawień, a nadawca nie chwalił się wynikami. Nie mogę podać więc żadnych konkretnych i wiarygodnych liczb. Wiemy jedynie, że w latach 2016 – 2019 następował z roku na rok systematyczny wzrost widowni F1. W 2018 roku w Eleven Sports wyścigi oglądało średnio 152 480 widzów, więc w dwóch poprzednich sezonach wyniki były gorsze. W 2019 roku, gdy w stawce był Robert Kubica oglądalność zanotowała bardzo duży wzrost do 264 000 widzów średnio dla każdego wyścigu. W 2020 roku skrócony sezon F1 oglądało średnio 258 000 widzów, a w sezonie 2021 średnia widownia wyścigów spadła do 230 000 widzów. W 2022 roku nastąpił znaczny wzrost do najlepszego wyniku w historii relacji w Eleven Sports – 289 000 widzów.
W 2019 roku wyścigi F1 od 45. minuty były transmitowane w TVP Sport, a ich średnia oglądalność wynosiła niecałe 300 000 widzów. W latach 2020 – 2022 po cztery lub pięć wyścigów w sezonie było dostępnych w całości w głównym Polsacie, a ich średnia widownia mieściła się w przedziale 0,3 do 0,5 miliona. Te wyniki pokazują, że gdyby transmisje F1 stale były dostępne w niekodowanej telewizji, to ich oglądalność byłaby znacznie większa.
Podsumowanie oglądalności F1 w 2022 roku i prognoza na 2023 rok
Wynik oglądalności F1 w 2022 roku w Eleven Sports jest znakomity i zdecydowanie przekroczył oczekiwania. Miniony sezon pod względem poziomu emocji był mniej ekscytujący niż sezon 2021, a mimo tego faktu liczba widzów przed telewizorami była znacznie większa. Pomógł w tym szeroki zasięg kanałów Eleven Sports oraz panujący ogólny, wzrost zainteresowania Formułą 1.
W 2023 roku transmisje przechodzą do serwisu streamingowego Viaplay, co oznacza dwie rzeczy. Po pierwsze nie poznamy wyników oglądalności. Serwisy streamingowe ich nie udostępniają, a jeśli to robią, to dane są przedstawiane zupełnie inaczej niż dane dla oglądalności telewizyjnej. Po drugie liczba widzów na pewno wyraźnie spadnie, bo Viaplay to usługa internetowa, co z automatu oznacza utratę części dotychczasowych widzów. Koszt zakupu abonamentu będzie dużo droższy, a to oznacza utratę kolejnej części dotychczasowych widzów. Może dojść do spadku oglądalności F1 w porównywalnej skali do tych w sezonach 2014 i 2016, gdy relacje przechodziły do mniej dostępnych kanałów telewizyjnych.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: