Działalność Formuły 1 w Internecie nie tylko daje całemu sportowi bardzo dużą promocję, ale jednocześnie zapewnia spore zyski Liberty Media. Wyniki finansowe F1 z działalności internetowej w 2024 roku były rekordowe, głównym motorem wzrostu była rosnąca liczba abonentów usługi streamingowej F1 TV.
Liberty Media rozlicza swoje przychody z Internetu poprzez brytyjską spółkę Formula One Digital Media Limited. Pod koniec września 2025 roku złożyła ona swój raport finansowy za 2024 rok w jednym z urzędów i z niego można wyciągnąć sporo ciekawych liczb. Ta spółka zajmuje się sprzedażą i eksploatacją praw cyfrowych oraz usług związanych z zawodami F1. Na mocy umowy z głównymi spółkami zarządzającymi Formułą 1, posiada prawa do wykorzystywania mediów społecznościowych, strony internetowej, aplikacji, a także innych produktów i platform w celach zarobkowych. Ta spółka zajmuje się także obsługą stron internetowych, mediów społecznościowych, aplikacji, usługi streamingowej F1 TV, a także czerpie zyski z prowizji od internetowej sprzedaży biletów oraz towarów licencjonowanych przez F1 (np. ubrania i gadżety). Liberty Media jako spółka giełdowa publikuje swoje wyniki finansowe za każdy kwartał, ale z nich nie da się wyciągnąć szczegółowych informacji o działalności w Internecie. Dlatego dane dotyczące tej specjalnej spółki są tak ciekawe, ale media rzadko zajmują się jej analizą.
Rekordowe wyniki finansowe F1 z działalności internetowej w 2024 roku
Formuła 1 zanotowała 212,6 mln $ przychodów z działalności internetowej w 2024 roku, jest to poprawa o 20% w stosunku do 2023 roku, gdy wygenerowali 177,1 mln $ przychodów. Przychody rosną dynamicznie od kilku lat, w kolejnej części artykułu znajdziecie zestawienie to potwierdzające. Koszty podstawowej działalności wyniosły 144,4 mln $ (w tym opłata licencyjna na rzecz spółki FOWC – Formula One World Championship Limited w wysokości 71,3 mln $). Po uwzględnieniu wszystkich wydatków administracyjnych i podatków wypracowano 33,9 mln $ zysku w 2024 roku, jest to wynik nieznacznie lepszy niż 32,0 mln $ zysku w 2023 roku.
Spółka prowadząca działalność w Internecie co roku płaci wewnętrzną opłatę licencyjną do innej spółki zarządzającej F1, która w 2024 roku wyniosła 71,3 mln $. To jest główny koszt funkcjonowania „spółki internetowej”, który co oczywiste nie jest realnym kosztem, tylko pieniędzmi transferowanymi do głównej spółki. Dlatego realne zyski z działalności internetowej są więc wyższe niż 33,9 mln $ zysku wspomniane w poprzednim akapicie.
Z ogólnego raportu finansowego Liberty Media wiemy, że łączne przychody z całej działalności Formuły 1 w 2024 roku wyniosły 3 411 mln $, więc wpływy z Internetu w wysokości 212,6 mln $ stanowiły 6,23% ogółu. To może się wydawać małym udziałem, ale on rośnie z roku na rok, a Internet odgrywa coraz większą rolę w biznesie w wokół Formuły 1. Dla porównania 2019 roku Internet stanowił tylko 2% ogólnych przychodów F1.
Wzrost przychodów Formuły 1 z Internetu w ostatnich latach
2018 rok – 22 mln $
2019 rok – 35,4 mln $
2020 rok – 44,3 mln $
2021 rok – 95,5 mln $
2022 rok – 138,3 mln $
2023 rok – 177,1 mln $
2024 rok – 212,6 mln $
Skala wzrostu jest bardzo dynamiczna i co ważne nie widać jeszcze oznak stabilizacji.
Wpływy z rozbiciem na różne obszary działalności w Internecie w 2024 roku
W raporcie znajduje się podział przychodów na cztery różne kategorie i z tego zestawienia możemy się dowiedzieć najwięcej na temat tego jak funkcjonuje obecnie F1 w Internecie.
Model subskrypcyjny – 152,8 mln $ przychodów w 2024 roku – 123,6 mln $ przychodów w 2023 roku
Licencje – 24,7 mln $ przychodów w 2024 roku – 25,9 mln $ przychodów w 2023 roku
Sprzedaż reklam w Internecie – 17,4 mln $ przychodów w 2024 roku – 17,5 mln $ przychodów w 2023 roku
Pozostałe przychody – 17,7 mln $ przychodów w 2024 roku – 10,1 mln $ przychodów w 2023 roku
Zdecydowanie najważniejsze w działalności w Formuły 1 w Internecie są przychody z subskrypcji, a więc z usługi streamingowej F1 TV. W 2024 roku wpływy z tego tytułu wyniosły 152,8 mln $, wzrosły o 24% czyli o 29,2 mln $ w porównaniu do 2023 roku. Wpływy w tej kategorii rosną bardzo dynamicznie od 2018 roku, gdy usługa F1 TV zadebiutowała na rynku. Liberty Media nigdy nie podała konkretnej liczby abonentów na świecie. Zakładając, że średni abonament na roczny pakiet kosztuje 60 $, to mogli mieć 2,5 mln abonentów na świecie w 2024 roku. Realnie jest ich znacznie więcej, bo niektórzy kupują tylko pakiety miesięczne, są kraje gdzie ceny są niższe, niektórzy kupują pakiety bez transmisji na żywo, które są znacznie tańsze. Nie jest to jeszcze w skali globalnej konkurencja dla telewizji i dużych serwisów streamingowych, które transmitują F1, ale stała się realną alternatywą dla wielu kibiców. Wzrost jest bardzo dynamiczny i jeśli wierzyć medialnym doniesieniom o kosztach praw do transmisji, to wpływy z F1 TV zajmują aktualnie drugie miejsce po brytyjskiej telewizji Sky Sports, która płaci ponad 200 mln $ rocznie za wyłączne prawa na swoim terenie.
Od 2022 roku spadają wpływy z kategorii udzielanych licencji. Jeszcze w 2022 roku przekraczały 30 mln $, a w 2024 roku było to 24,7 mln $. Te przychody obejmują gry video, zarówno chodzi o oficjalną grę od Codemasters, a także F1 Manager i pozostałe gry mobilne w których jest licencjonowana zawartość F1. Mieszczą się w tej kategorii również wpływy z licencji na eSport i sprzedaż internetowych gadżetów. W teorii jeżeli Liberty Media zarabia pewien procent od każdego sprzedanego egzemplarza gier, a nie otrzymują z góry konkretnej sumy za licencję, to mamy powód spadku. Zainteresowanie grami F1 w ostatnich latach spadło.
Wpływy z reklam w Internecie minimalnie spadły. Chodzi tutaj o reklamy na głównej stronie internetowej F1, w aplikacji oraz inne wpływy wygenerowane z materiałów zamieszczanych w Internecie (np. o reklamy przy filmikach na YouTube).
Pozostałe przychody wzrosły aż o 75% do 11,7 mln $. W komentarzu podali, że głównym powodem były wzrosty z prowizji za sprzedaż biletów na zawody w Internecie raz licencji na dystrybucję F1 TV (w niektórych krajach lokali nadawcy F1 oferują swoim abonentów również dostęp do pakietów F1 TV).
Zyski Formuły 1 z Internetu powinny dalej wyraźnie rosnąć
W 2025 roku został uruchomiony pakiet F1 TV Premium w wyższej cenie z dodatkowymi opcjami, co na pewno przełoży się na większe przychody od abonentów. F1 cały czas mocno działa w Internecie, więc możemy spodziewać się kolejnych inicjatyw i rosnących wpływów finansowych. Zagadką jest to co się będzie działo od 2026 roku, gdy serwis F1 TV przestanie być dostępny niezależnie w USA (to podobno dla nich najważniejszy rynek), a dostęp do niego zyskają za darmo abonenty Apple TV. W zależności od tego jak to będzie rozliczane, to wpływy spółki Internetowej mogą spaść.
Liberty Media pełne wyniki finansowe na 2024 rok podała podczas konferencji na początku marca tego roku. Wyniki były rekordowe, można przeczytać podsumowanie pod tym linkiem. W swoim komunikacie prezentowali dane inaczej, nie wyszczególniali ile wyniosły wpływy z Internetu.



Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: