Red Bull ani myśli oszczędzać i 2018 roku wyraźnie zwiększył budżet obu kontrolujących ich główny zespół Formuły 1 spółek. Bezpośrednie wydatki koncernu Red Bull na program F1 również wzrosły w minionym roku.
Jak funkcjonuje zespół Red Bull w Formule 1?
Na początek wyjaśnienie. Kontrolę nad zespołem Formuły 1 Red Bulla stanowią dwie spółki. Główną jest Red Bull Technology, która zajmuje się projektowaniem oraz budową samochodów F1. Jej działalnością poboczną jest dział Advanced Technologies, który m.in. współpracował z Aston Martinem przy super-samochodzie Valkyrie, prowadzi także różne inne prace inżynierskie wykraczające poza Formułę 1. Spółką córką jest Red Bull Racing Limited, której zadaniem jest bezpośrednie zarządzanie zespołem F1. Spółka Red Bull Technology powstała w 2005 roku, a Red Bull Racing Limited to spółka działająca od 1995 roku (Red Bull wchodząc do F1 wykupił zespół Jaguara), to ona posiada licencję na starty w F1. Obie te spółki są zarejestrowane w Wielkiej Brytanii, więc są zobowiązane co roku publikować raporty finansowe, na podstawie których powstało to opracowanie.
Red Bull Racing Limited w 100% należy do Red Bull Technology, a Red Bull Technology w całości należy do koncernu Red Bull GmbH. W dalszej części wpisu podam podstawowe informacje finansowe osobno o obu tych spółkach. Wydatki i budżet Red Bull Racing Limited dotyczą tylko bezpośredniej działalności związanej z Formułą 1. Jednak faktyczne koszty programu F1 są nieco większe i zawierają się także w części dodatkowych środków, którymi dysponuje Red Bull Technology, ale tutaj nie jesteśmy w stanie ustalić ile faktycznie to jest. Red Bull Technology wykonuje również pewne usługi na rzecz zespołu Scuderia Toro Rosso, prowadzi także usługi inżynierskie zupełnie niezwiązane z F1. Dlatego na podstawie opublikowanych danych nie da się w 100% określić tego ile dokładnie środków zostało przeznaczonych na zespół Red Bull.
Wyniki finansowe Red Bull Technology w 2018 roku
Przychody spółki Red Bull Technology w 2018 roku wyniosły 314 mln funtów, co jest wyraźnym wzrostem z poziomu 291,4 mln funtów w 2017 roku. Skalę tego jak bardzo ta spółka rośnie pokazują przychody z 2016 roku – 247,8 mln funtów. Firma w 2018 roku zanotowała czysty zysk w wysokości 10,1 mln funtów, co jest nieznacznym pogorszeniem sytuacji finansowej w porównaniu do 11,3 mln funtów zysku w 2017 roku. Bezpośrednie koszty prowadzonej działalności wzrosły o 21,7 mln funtów do 265,9 mln funtów.
Spółka Red Bull Technology w 2018 roku zatrudniała średnio 809 osób, o 16 więcej niż w 2017 roku. Łączne wydatki na pensje wyniosły 84,3 mln funtów. Najlepiej zarabiający dyrektor otrzymał 3,4 mln funtów (Christian Horner).
Do rekordowego poziomu urosły obroty z firmą matką Red Bull GmbH. Red Bull Technology w 2018 roku otrzymał w ramach sponsoringu / innych przychodów od koncernu Red Bull GmbH aż 104,1 mln funtów, jest to wzrost z poziomu 94,2 mln funtów w 2017 roku, a w 2016 roku było to tylko 78,2 mln funtów. Dodatkowo aż od 12,7 mln do 19,7 mln funtów wzrosła sprzedaż dóbr i usług innym spółkom zależnym, prawdopodobnie chodzi tutaj o Toro Rosso. To jest bardzo znaczący wzrost, prawdopodobnie ma związek z wejściem Hondy do Toro Rosso i rozpoczęciem większej kooperacji również z Red Bullem.
W komentarzu do raportu czytamy, że spółka zwiększyła zakres wymiany technicznej z innymi zespołami (Toro Rosso), rośnie także dział Advanced Technologies, który zajmuje się działalnościami poza Formułą 1.
Wyniki finansowe Red Bull Racing w 2018 roku
Spółka Red Bull Racing w 2018 roku zanotowała 245,1 mln funtów przychodów. Dla porównania w 2017 roku było to 231,6 mln funtów, a w 2016 roku 198 mln funtów. Spółka jak zawsze wypracowała niewielki zysk na poziomie 0,9 mln funtów, jest to nieznaczna poprawa w stosunku do 0,6 mln funtów w 2017 roku. Red Bull Racing co roku odnotowuje niewielki zysk na podobnym poziomie. Koncern Red Bull GmbH przelewa tyle pieniędzy w ramach sponsoringu, tak aby pokryć dziurę budżetową i aby wynik finansowy był dodatni. Bezpośrednie koszty prowadzonej działalności wyniosły 239,6 mln funtów co oznacza wzrost o 12,9 mln funtów.
W większości za wzrost przychodów zespołu F1 odpowiada większa doplata od koncernu matki, która w 2018 roku wyniosła 68,6 mln funtów. Red Bull dynamicznie zwiększa swoje wydatki na utrzymanie zespołu Formuły 1, bo jeszcze w 2015 roku ich wpłata do spółki Red Bull Racing w ramach sponsoringu wyniosła zaledwie 10,1 mln funtów. Red Bull spokojnie mógłby mieć zespół F1 „za darmo” utrzymując go tylko z wpłat od FOM i sponsorów. Jednak nie chcą być w Formule 1 niskim kosztem, a walczą o dobry wynik. Serwis Racefans wyliczył, że Red Bull otrzymał w 2018 roku od FOM 110 mln funtów w ramach premii i bonusów. Po doliczeniu 68,6 mln funtów od koncernu matki wychodzi, że wpływy zespołu od sponsorów (oraz inne wpływy) wyniosły 67 mln funtów. Chcąc utrzymać konkurencyjność i rywalizację ze zdecydowanie najbogatszymi stajniami Ferrari i Mercedesa zespół Red Bulla musi otrzymywać coraz wyższe wsparcie od swojej firmy matki.
Zatrudnienie w tej spółce wyniosło 53 osoby w 2018 roku – spadek o pięciu pracowników. Zdecydowana większość osób pracujących na rzecz zespołu F1 jest zatrudniona w Red Bull Technology, wiec do tej liczby nie należy się przywiązywać. Porównując wyniki Red Bull Racing z Red Bull Technology widzimy, że zespół F1 odpowiada za niecałe 80% przychodów głównej firmy.
Spółka w komentarzu do raportu wspomina, że plany Liberty Media dotyczące wykorzystania F1 jako platformy marketingowej są zgodne z planami Red Bulla. Dodali również, że przyszłe regulacje komercyjne i techniczne na sezon 2021 muszą być atrakcyjne, aby Red Bull utrzymał swoje wsparcie.
Sytuacja Red Bulla w Formule 1 w 2019 roku
Sytuacja finansowa Red Bulla powinna ulec znaczącej poprawie w 2019 roku dzięki umowie z Hondą. Japoński producent od tego roku daje im darmowe silniki oraz nieujawnioną kwotę w ramach wsparcia technicznego i sponsoringu. To będzie dla zespołu duże odciążenie, bo wcześniej musieli kupować silniki od Renault po wysokiej cenie. Kwestią otwartą jest to, czy w związku z tym koncern Red Bull ograniczy swoje wydatki na utrzymanie zespołu, czy też dzięki Hondzie ogólny budżet wzrośnie. W 2019 roku zespół utrzymał premie od FOM na niezmiennym poziomie, nie doszło także do istotnych zmian wśród sponsorów. W 2019 roku roku rozszerzono kooperację z zespołem Toro Rosso, więc po stronie Red Bull Technology pojawią się większe obroty.
P.S. W ramach ciekawostki przypominam mój wpis z lutego, a szczególnie znajdujący się w nim wykres w którym przedstawiłem budżet Red Bull Racing od początku ich startów w Formule 1. Ten budżet w czasie pasma sukcesów w latach 2010 – 2013 był wyraźnie niższy niż obecnie. To pokazuje, jak zmieniła się Formuła 1 i teraz mimo większych wydatków nie ma gwarancji sukcesów. To dotyczy wszystkich zespołów i z tego powodu są takie różnice w stawce. Wspomniany tekst z wykres można zobaczyć pod tym linkiem.
Więcej artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: