Spółki zarządzające zespołem Red Bull w F1 zanotowały rekordowe wyniki finansowe w 2021 roku. Budżet uległ zwiększeniu, a zyski wzrosły dzięki wprowadzenia limitu wydatków. Wraz z działem silnikowym są to zdecydowanie rekordowe kwoty.
Dwie spółki zarządzające zespołem F1 należącym do koncernu Red Bull złożyły swoje raporty finansowe za 2021 roku z ponad dwumiesięcznym opóźnieniem. W brytyjskim urzędzie jest na to czas do końca września, ale tym razem zrobili to na początku grudnia. Dostaną niewielkie grzywny, a opóźnienie wynika prawdopodobnie z tego, że przez długi czas zajmowali się rozliczeniem zeszłorocznego budżetu z FIA, za co ostatecznie zostali ukarani grzywną w wysokości 7 milionów dolarów oraz ograniczeniem czasu pracy nad aerodynamiką przez 12 miesięcy – pełne szczegóły.
W jaki sposób Red Bull funkcjonuje w Formule 1?
Sposób funkcjonowania Red Bulla w Formule 1 jest dość specyficzny, bo odbywa się od 2021 roku poprzez trzy spółki. W przypadku większości zespołów jest to jedna spółka. Główną spółką jest Red Bull Technology, która zajmuje się projektowaniem oraz budową samochodów F1. Jej działalnością poboczną jest dział Advanced Technologies, który m.in. współpracował z Aston Martinem przy super-samochodzie Valkyrie, prowadzi także różne inne prace inżynierskie wykraczające poza Formułę 1. Spółką córką jest Red Bull Racing Limited, której zadaniem jest bezpośrednie zarządzanie zespołem F1. Spółka Red Bull Technology powstała w 2005 roku, a Red Bull Racing Limited to spółka działająca od 1995 roku (Red Bull wchodząc do F1 wykupił zespół Jaguara), to ona posiada licencję na starty w F1. Obie te spółki są zarejestrowane w Wielkiej Brytanii i mają swoje siedziby w sąsiednich budynkach w Milton Keynes w Wielkiej Brytanii, więc są zobowiązane co roku publikować raporty finansowe, na podstawie których powstało to opracowanie.
Red Bull Racing Limited w 100% należy do Red Bull Technology, a Red Bull Technology w całości należy do koncernu Red Bull GmbH. W dalszej części wpisu podam podstawowe informacje finansowe osobno o obu tych spółkach. Wydatki i budżet Red Bull Racing Limited dotyczą tylko bezpośredniej działalności związanej z Formułą 1, ta spółka zajmuje się zarządzaniem zespołem. Jednak faktyczne koszty programu F1 są nieco większe i zawierają się także w części dodatkowych środków, którymi dysponuje Red Bull Technology, ale tutaj nie jesteśmy w stanie ustalić ile faktycznie to jest. Red Bull Technology wykonuje również pewne usługi na rzecz zespołu AlphaTauri i prowadzi usługi inżynierskie zupełnie niezwiązane z F1. Dlatego na podstawie opublikowanych danych nie da się w 100% określić tego ile dokładnie środków zostało przeznaczonych na zespół Red Bull w F1.
Od 2021 roku do rodziny Red Bulla w F1 dołączyła również spółka Red Bull Powertrains, która zajmuje się ich programem silnikowym. Funkcjonuje niezależnie od spółek zarządzających zespołem. Jej wyniki finansowe za 2021 roku omówiłem tydzień temu. Red Bull ma jeszcze zespół AlphaTauri, ale on działa we Włoszech i dane finansowe nie są publicznie dostępne. AlphaTauri to znacznie mniejszy zespół, ale ma też niewielu sponsorów i dostaje znacznie mniejsze premie od Liberty Media, dlatego koncern Red Bull musi do niego dopłacać więcej niż do mającego ponad dwa razy większy budżet głównego zespołu. Od 2021 roku prawdopodobnie najbardziej kosztowny dla koncernu jest dział silnikowy, który muszą samodzielnie utrzymywać.
Wyniki finansowe Red Bull Technology w 2021 roku
Przychody spółki Red Bull Technology w 2021 roku wyniosły 341,3 mln funtów, co oznacza poprawę o ponad 30 mln w porównaniu do 310,8 mln w 2021 roku. Wynik z 2021 roku jest rekordowy w historii tej spółki, poprzednim rekordem było 337,6 mln funtów w 2019 roku. W komentarzu w raporcie czytamy, że za wzrost przychodów o 9,8% odpowiadają sukcesy na torze, wieloletnie umowy sponsorskie, a także rozwój działu inżynierskiego. Firma zwiększyła bezpośrednie koszty prowadzonej działalności do 274,9 mln funtów z 255,6 mln w 2020 roku. Wydali jednak nieco mniej niż w rekordowym 2019 roku – 278,3 mln funtów. Spadły wydatki na badania i rozwój ze 110,5 mln funtów w 2020 roku do 10,1 mln funtów w 2021 roku. To są efekty limitu budżetowego. Spółka po uwzględnieniu wszystkich opłat i podatków zarobiła na czysto 13,7 mln funtów, co jest najlepszym wynikiem w historii. Dla porównania w 2021 roku zarobili 8,6 mln funtów. W komentarzu do raportu czytamy, że koszty w 2021 roku wzrosły głównie z powodu dłuższego kalendarza F1 i związanych z tym wydatków. Jednocześnie wprowadzenie limitów budżetowych wymusiło wprowadzenie działań, aby ograniczyć wydatki. Z tego powodu udało się uzyskać wyższy zysk, bo podstawowe wydatki zostały ograniczone.
Bardzo wyraźnie spadły przychody spółki od koncernu Red Bull z 44,5 mln funtów w 2020 roku do 25,5 mln funtów w 2021 roku. To w zdecydowanej większości są pieniądze jakie koncern Red Bull dopłaca do budżetu całej firmy. Jeszcze dwa lata temu koncern dopłacał ponad 60 milionów rocznie. Od 2022 roku prawdopodobnie takie dopłaty nie będą konieczne, bo wpływy od sponsorów i Liberty Media zrównoważą wydatki. Koncern zwykle dopłacał tyle pieniędzy, aby zrównoważyć budżet i aby firma osiągnęła zysk.
Średnia liczba pracowników w Red Bull Technology (w tych wartościach są wszyscy etatowi pracownicy również ze spółki podległej) w 2021 roku bardzo spadła, bo wyniosła 773 osoby. W 2020 roku średnia liczba pracowników wynosiła 934 osoby. Prawdopodobnie część pracowników została przeniesiona do nowo-utworzonej spółki silnikowej. Wśród pracowników w 2021 roku był następujący podział: 246 projektantów, 356 osób w dziale wyścigowym i produkcji oraz 171 w administracji. Łączne wydatki na pensje nieznacznie spadły (o 0,4 mln funtów) ze 101,8 mln funtów w 2020 roku do 101,3 mln funtów w 2021 roku. Najlepiej zarabiający dyrektor (Christian Horner) otrzymał 5,0 mln funtów, o 0,2 mln mniej niż rok wcześniej.
Wyniki finansowe Red Bull Racing w 2021 roku
Spółka Red Bull Racing w 2021 roku zanotowała 238,3 mln funtów przychodów, czyli o 8,5 mln funtów więcej niż rok wcześniej. Bezpośrednie koszty prowadzonej działalności wzrosły o niecałe 10 milionów funtów do 230,3 mln funtów. Zespół w komentarzu tłumaczy wzrost tych kosztów przyznanymi premiami za sukcesy na torze. W zespołach F1 zwykle tak jest, że gdy zdobywa się mistrzowski tytuł, to wysoką premię dostaje kierowca, a także wszyscy pracownicy. Spółka przyniosła niewielki zysk na poziomie 1,3 mln funtów, co oznacza poprawę w stosunku do 0,7 mln funtów zysku w 2020 roku.
Zatrudnienie w tej spółce zmieniło się po raz pierwszy od 2018 roku (w latach 2019-2020 było takie same). W 2021 roku zatrudniali średnio 52 osoby, czyli o siedem mniej niż w poprzednich latach. Na pensje pracowników przeznaczyli 13,7 mln funtów, czyli 1 mln więcej niż rok wcześniej. Tu widać efekt premii, pracowników jest mniej, a wydatki na ich pensje są większe.
Perspektywy finansowe dla Red Bulla na 2022 rok i kolejne
Wyniki finansowe w 2021 roku były świetne, a w kolejnych będą jeszcze lepsze. Na początku 2022 roku Red Bull ogłosił dwie ogromne umowy sponsorskie z Oracle i Bybit, które według niektórych doniesień mają być warte 150 mln dolarów rocznie łącznie. Ta kwota jest na pewno przesadzona, ale są to kontrakty bardzo duże. Red Bull pozyskał tez kilku mniejszych sponsorów i będzie dostawał wyższe premie od Liberty Media dzięki dobrym wynikom na torze. Stracili wsparcie finansowe Hondy w 2022 roku, musieli płacić za silniki, ale to uda im się z nawiązką odzyskać dzięki sponsorom i wyższym premiom. Większe wydatki na licencję i grzywnę dla FIA również istotnie nie wpłyną na finanse. To oznacza, że wyniki finansowe w 2022 roku i kolejnych powinny być rekordowe, prawdopodobnie koncern przestanie dokładać do utrzymania zespołu F1. Środki finansowe zostaną przekierowane na utrzymanie działu silnikowego.
Red Bull w połowie 2022 roku rozpoczął projektowanie sportowego supersamochodu RB17, co na pewno będzie kosztować dziesiątki milionów przez kolejne lata, ale wszystkie egzemplarze są już zamówione, więc zarobią na tym projekcie gdy rozpoczną produkcję (planują to na 2025 rok). Ogółem ich dział inżynierski ma mieć więcej zleceń, przenieśli tam część pracowników z uwagi na limity budżetowe w F1. Red Bull wstępnie planuje w kolejnych latach budowę nowego tunelu aerodynamicznego, to byłby wydatek rzędu kilkudziesięciu milionów funtów, ale będą mieli środki na taką inwestycję.
Więcej artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: