W tym roku mamy prawdziwy wysyp remontów torów Formuły 1. Kilka obiektów przechodzi mniejsze i większe zmiany. Oto podsumowanie.
Bernie Ecclestone przedłużając umowy z poszczególnymi torami wymaga remontów, jeśli standard danego obiektu odbiega od najwyższego poziomu najnowocześniejszych obiektów. Dlatego tyle torów się teraz modernizuje. Każdy z nich w ostatnim czasie przedłużył swoją umowę z Formułą 1.
Remont toru Hungaroring na Węgrzech niedawno się zakończył, wspominałem o tym TUTAJ. W kolejnych latach powinny mieć miejsce kolejne prace na tym obiekcie, tym razem dotyczące budynków w alei serwisowej i trybun. Pozostaje tylko kwestia zatwierdzenia pieniędzy na te prace przez rząd Węgier. Ale po tym jak udało się przedłużyć umowę z F1 aż do 2026 roku, to nie powinno to być problemem.
Na początku maja zakończy się remont toru Sepang w Malezji. Prace obejmują wymianę całego asfaltu na torze i drogach serwisowych. A także modernizację odwodnienia, krawężników i stref bezpieczeństwa w wybranych miejscach na torze. Zmianie ma ulec profil ostatniego zakrętu na torze. Pojawiają się na ten temat opinie osób odpowiedzialnych za modernizację, że ma być bardziej wymagający i ekscytujący. Ale niestety nigdzie nie trafiłem na dokładne zdjęcie lub plan tego, jak wygląda on po zmianach. Z tych zdjęć na jakie natrafiłem (nie było widać całego zakrętu po wymianie asfaltu), to zmiany nie będą duże. Musimy poczekać jeszcze kilka dni / tygodni aż opublikowane zostaną zdjęcia po przebudowie. To pierwszy tak duży remont tego roku od otwarcia w 1999 roku.
W tym roku trwa trzeci i ostatni etap modernizacji toru Interlagos. Obiekt w Brazylii w ostatnich dwóch latach został gruntownie odnowiony. Obecnie prace koncentrują się w alei serwisowej. Kończone są prace nad nowymi budynkami. W tym roku powstanie także zadaszenie obszaru między budynkiem boksów, a budynkami gościnnymi zespołów. I w ten sposób powstanie kryty padok.
Jeszcze w tym roku zacznie się duży remont toru w Montrealu w Kanadzie. W tym przypadku pojawiają się problemy (szczegóły). Najnowsze informacje z kanadyjskich mediów sugerują, że Ecclestone szuka drugiego promotora dla tego wyścigu. Obecny promotor – Francois Dumontier, powiedział że nie ma nic przeciwko takiemu scenariuszowi. Mógłby pracować z drugim partnerem. Wydaje mi się, że remont opóźni się o rok.
Prawdopodobnie, jeśli organizatorzy wyścigu o GP Chin przedłużą wygasający w przyszłym roku kontrakt, to również będą musieli przeprowadzić prace remontowe na torze. Mówi się szczególnie o zmianach na padoku. Tor Monza również będzie musiał się zmodernizować, gdy podpisany zostanie nowy kontrakt. Co wydaje się być kwestią czasu (szczegóły).
Powoli dobiega końca gruntowna modernizacja legendarnego toru Kyalami w Republice Południowej Afryki. Wspominam o tym fakcie, bo ostatnio również Bernie Ecclestone mówił o tym torze. Wymienił go obok Las Vegas, jako jedno z dwóch miejsc gdzie chciałby mieć nowy wyścig F1. Tor Kyalami przechodzi obecnie całkowitą metamorfozę, szerzej opisałem ją TUTAJ. Będzie on mógł gościć rywalizację wszystkich serii motosportu łącznie z testami F1. Ale nie będzie to najwyższa kategoria umożliwiająca organizację wyścigów F1. Natomiast ostatnie wypowiedzi właścicieli toru sugerują, że ewentualna modernizacja pod standardy F1 nie byłaby droga ani skomplikowana. Natomiast trzeba znaleźć fundusze na organizację tego wyścigu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: