Renault DP World F1 Team – tak w 2020 roku będzie nazywał się zespół Renault po zawarciu umowy z firmą DP World. W Australii zaprezentowano docelowe malowanie – czarno-żółte barwy.
Specyficzne podejście Renault do prezentacji w 2020 roku
Zespół Renault w sposób wyjątkowy by nie powiedzieć dziwny przed sezonem 2020 prezentował nowy samochód i malowanie. Przypominam chronologicznie: 12 lutego w Paryżu mieli imprezę na start sezonu (szczegóły), ale podczas niej nie pokazali nowego samochodu. Zobaczyliśmy wtedy jedynie kilka komputerowych renderów pokazujących fragmenty nowego bolidu. Na nich było widać, że malowanie jest czarne. Następnie zespół miał dzień filmowy na torze Barcelona-Catalunya w dniu 17 lutego. Podczas tego dnia filmowego jeździli nowym samochodem pomalowanym w docelowe barwy: czarno-żółte (wzór praktycznie taki sam jak w 2019 roku). Zespół po tym dniu filmowym opublikował film pokazujący samochód w takich barwach. Pierwszego dnia testów przedsezonowych w dniu 19 lutego 2020 roku na tor wyjechał samochód pomalowany w całości na czarno. Jak zapowiedzieli, było to malowanie tymczasowe – jedynie na testy. Z takiego samochodu korzystali podczas całych testów przed sezonem 2020.
11 marca w w pobliżu toru Albert Park w Melbourne odbyła się prezentacja „nowego” malowania oraz sponsora tytularnego. Okazało się, że malowanie jest identyczne z tym, które zaprezentowano na filmie nagranym przed testami. Podczas imprezy w Melbourne kierowcy odsłoni samochód, który okazał się zeszłoroczną maszyną w barwach na sezon 2020. W ogóle nie było więc w tym roku klasycznej prezentacji związanej z odsłonięciem aktualnego samochodu.
Renault R.S.20 to samochód, który bardzo wyróżnia się na tle innych maszyn w tym roku z uwagi na zastosowanie ciekawych rozwiązań aerodynamicznych, szczególnie w przedniej sekcji. Ich podsumowanie wraz z galerią zdjęć z testów znajdziecie w osobnym podsumowaniu tutaj.
Nowy sponsor tytularny Renault
Renault podczas imprezy w Melbourne poinformowało, że firma DP World została ich globalnym partnerem logistycznym oraz sponsorem tytularnym. Oficjalna nazwa zespołu od teraz brzmi „Renault DP World F1 Team”. Firma DP World dodatkowo będzie współpracować z zespołem Renault jak i całym koncernem samochodowym, aby wykorzystać udział w F1 jako globalną platformę marketingową dla swoich usług oraz szukać możliwości do usprawnienia łańcucha dostaw. Nie podano długości ani wartości umowy.
DP World z siedzibą w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich to największa na świecie firma logistyczna specjalizująca się w transporcie dużych ładunków, obsłudze terminali portowych, usługach morskich i strefach wolnego handlu. Jej nazwa nie będzie na pewno powszechnie znana wśród czytelników bloga, bo ona swoje usługi kieruje głównie do dużych firm, a nie zwykłych ludzi. Mogę tutaj spekulować, że DP World zajmuje się lub zajmie się transportem podzespołów i całych samochodów Renault – stąd porozumienie z zespołem F1.
W komunikacie prasowym ważne są słowa Jérôme Stolla z Renault, który mówi o tym, że współpraca z DP World pomoże w wydajności i złagodzi wpływ zespołu na środowisko w sytuacji gdy Formuła 1 ma być neutralna węglowo do 2030 roku. To sugeruje, że Renault ma długoletnie plany do swojej obecności w F1.
Renault R.S. 20 – galeria grafik i zdjęć z prezentacji malowania
Źródło: Renault DP World F1 Team
Malowanie na sezon 2020 i nikła obecność reklam DP World
Schemat malowanie bolidu Renault R.S.20 jest praktycznie identyczny jak w przypadku R.S19 z poprzedniego sezonu. Być może nieznacznie zmieniono odcień żółtego koloru, ale jeśli tak to tylko w niewielkim stopniu. Samochód został pomalowany na czarno z akcentami żółtymi. W porównaniu do minionego roku zniknął żółty pasek w dolnej części sidepodów, a w zamian na żółto pomalowano górną część elementów aerodynamicznych nad bocznymi wlotami do chłodnic. Różnice są więc minimalne. Nowością jest niebieski element, bo w dolnej części pokrywy silnika Renault promuje swoje samochody hybrydowe.
DP World zostało sponsorem tytularnym zespołu. W F1 oznacza to zawsze dużo reklam na samochodzie oraz wpływ na malowanie samochodów. Wystarczy sobie pomyśleć jak to wygląda w przypadku innych sponsorów tytularnych w tym roku. W Renault jest inaczej. Malowanie nie uległo żadnej zmianie po wejściu nowego sponsora. Na samochodzie reklamy nowego partnera są tylko na płatach przedniego skrzydła, nosie oraz tylnym skrzydle – bardzo niewidoczne, bo na dolnym płacie. Bardziej widoczni są sponsorzy mający swoje reklamy na bokach samochodu niż sponsor tytularny. Coś tutaj więc nie pasuje. Możemy spekulować, że jest to bardzo umiarkowana pod względem finansowym współpraca. Branżowy serwis Sportbusiness szacuje wartość umowy na kwotę ośmiocyfrową (ponad 10 milionów $), więc jak na sponsoring tytularny, to nie jest znacząca suma. Tego typu umowy w F1 zwykle dla małych zespołów oznaczają ponad 15 mln, a dla dużych nawet ponad 50 mln $.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2020 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ.