Zespół Renault opublikował raport finansowy za 2016 rok. Dzięki zmianom właścicielskim sytuacja finansowa tej stajni bardzo się poprawiła, jednak w porównaniu do czołowych zespołów Formuły 1, Renault ma o połowę mniejszy budżet.
Przypominam, że od 2016 roku zespół Formuły 1 z siedzibą w Enstone bierze udział w mistrzostwach świata pod nazwą Renault. Wcześniej przez kilka lat występował jako Lotus. Zespół Lotus pod koniec swojej obecności w F1 notował coraz to gorsze wyniki finansowe, oraz przynosił duże straty. Dlatego został on sprzedany przez poprzedniego właściciela i ponownie trafił w ręce Renault. Poniższe wyniki finansowe obejmują tylko zespół F1, bo fabryka silnikowa to osobne przedsiębiorstwo.
W 2016 roku zespół Renault zanotował 119,7 mln funtów przychodów. To zdecydowana poprawa w stosunku do 78,3 mln funtów w 2015 roku (wzrost o 52%). Te liczby pokazują w jak ciężkiej sytuacji był Lotus w sezonie 2015 i przejęcie zespołu przez Renault było najlepszym wyjściem. Zespół zanotował w 2016 roku stratę w wysokości 3,2 mln funtów, co jest ogromną poprawą w stosunku do 56 mln funtów straty w 2015 roku. Renault zwiększyło o 12 mln funtów wydatki na zespół F1 w 2016 roku w porównaniu do sezonu 2015. Wyniki w 2015 roku zostały obciążone jednorazowymi wydatkami, stąd tak wysoka strata finansowa.
Renault w 2016 roku zatrudniało średnio 511 pracowników, co jest wzrostem w porównaniu do 475 pracowników w 2015 roku. Te liczby są bardzo ciekawe, bo przedstawiciele zespołu kilkukrotnie mówili o dużym wzrośnie zatrudnienia, w 2016 roku Renault miało pozyskać ponad 100 nowych pracowników. W powyższych liczbach tego nie widać. Więc być może więcej osób odeszło z pracy szczególnie pod koniec 2015 i na początku 2016 roku. Liczba pracowników w raporcie finansowym jest średnią dla całego roku, dlatego nie twierdzę, że słowa szefów zespołu nie są prawdą. Wzrost liczby pracowników powinien być bardziej widoczny w bieżącym roku.
Renault ma z roku na rok dysponować większym budżetem, a celem jest walka o tytuł mistrzowski w 2019 roku. Historycznie zespół z Enstone nigdy nie należał do najbogatszych stajni, mimo tego udało im się dwukrotnie sięgnąć po oba tytuły mistrzowskie w 2005 i 2006 roku. Renault zajęło dopiero dziewiąte miejsce w zeszłorocznej klasyfikacji generalnej konstruktorów co przełoży się na niższe wpływy z tytułu podziału zysków w tym roku (szczegóły). Tym samym muszą liczyć na wyższe wpływy od sponsorów, oraz większe bezpośrednie dotacje od koncernu Renault, aby zwiększyć budżet.
Renault w 2016 miało do dyspozycji bardzo podobne pieniądze do Williamsa, który kilka tygodni temu opublikował swoje wyniki finansowe za miniony rok. Williams w 2016 roku zanotował 116,7 mln funtów przychodów oraz 12,4 mln funtów zysku EBITDA. Widać na tym porównaniu, że Williams wypracował o 3 mln funtów mniejsze przychody niż Renault, ale ich wydatki na Formułę 1 były mniejsze od zespołu z Enstone (szczegóły na temat wyników finansowych Williamsa), stąd osiągnięty zysk. W 2015 roku fabryczny zespół Mercedesa wydał aż 239,6 miliona funtów, więc budżet Renault jest o połowę mniejszy od tej stajni.
Informacje o innych wynikach finansowych zespołów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: