Indonezyjski kierowca serii GP2, Rio Haryanto jest bardzo bliski zdobycia posady w zespole Manor w 2016 roku. Dostał wsparcie rządowe w wysokości 15 mln euro. Potwierdziły się tym samym doniesienia z sierpnia tego roku.
Pisałem w sierpniu o tym młodym kierowcy (szczegóły). Haryanto miał wtedy wsparcie firm z Indonezji, ale na zbyt małe kwoty aby myśleć o awansie do F1. Nadzieję budziło spotkanie z Prezydentem Indonezji, jakie odbył w tej sprawie. Cztery miesiące później okazuje się, że te spotkania i starania jego menadżera przyniosły skutek.
Imam Nahrawi – Minister do spraw młodzieży i sportu Indonezji wystosował list do właściciela zespołu Manor – Stephena Fitzpatricka w którym gwarantuje wsparcie Haryanto kwotą 15 mln euro, gdy ten otrzyma posadę kierowcy zespołu Manor w 2016 roku. Pieniądze te mają być przekazywane w ratach w zamian za reklamy na bolidach, kombinezonach kierowców oraz oraz organizację imprez, mających na celu promowanie Indonezji oraz stowarzyszonych podmiotów. Bardzo rzadko takie dokumenty są udostępniane publicznie. Przypominam, że bolid Manora w 2015 był w barwach biało-czerwonych czyli takich jak flaga Indonezji.
Ini Surat Garansi Menpora untuk Rio Haryanto kepada Tim Manorhttps://t.co/vHa6BOHiFx pic.twitter.com/3ody37KV8T
— BolaSport.com (@BolaSportcom) December 11, 2015
Rio Haryanto wziął udział w testach opon Pirelli w zespole Manora po sezonie na torze Yas Marina w Abu Zabi, co sugerowało że jest blisko posady w tym zespole. Haryanto zajął czwarte miejsce w minionym sezonie GP2. Był to dla niego już czwarty pełny sezon w tej serii, więc biorąc pod uwagę duże doświadczenie, to nie był rewelacyjny wynik.
Rio Haryanto ma zbyt mało punktów aby uzyskać super licencję, która jest niezbędna aby jeździć w F1. Indonezyjczyk ma ich na swoim koncie 20, aby zdobyć super licencję potrzeba minimum 40 punktów. Ale Haryanto testował już w bolidach Formuły 1 w barwach zespołu Virgin w 2010 roku, potem w Marussi w 2012 roku (poprzednicy Manora). W 2012 roku przejechał 300 km, co według obowiązujących wtedy zasad dawało możliwość uzyskania super licencji. Obecne zasady mówią o tym, że kierowcy którzy w czasie poprzednich trzech lat mieli super licencję, to mogą się o nią poprzednio strać. Więc Haryanto uda się dopełnić tej formalności.
Manor jest bardzo atrakcyjnym zespołem dla wielu kierowców na 2016 rok i licytacja o dwa wolne miejsca była pewna. Teraz widać, że będzie potrzeba na to nawet 20 mln euro. Haryanto ma także wsparcie innych firm z Indonezji, w tym firmy Pertamina która przekrywała w minionym sezonie 1,7 mln euro jego zespołowi w GP2. Dlatego ma duże szanse uzbierać 20 mln euro. A to czyni go głównym faworytem. Również Alexander Rossi i Will Stevens starają się o miejsce w tym zespole, ale raczej nie uda im się znaleźć takich pieniędzy.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: