W 2022 roku blog CyrkF1 zanotował najwięcej odsłon w historii, bardzo szybko rosły również profile w social mediach. Podsumowuję miniony rok, podaję szczegółowe liczby oraz TOP20 najpopularniejszych tekstów z 2022 roku.
Podsumowanie 2022 roku na blogu CyrkF1
W świecie Formuły 1 rok 2022 upłynął pod znakiem rewolucji technicznej. Zupełnie nowe samochody oznaczały spore zainteresowanie przed i na samym początku sezonu. Rywalizacja o tytuły mistrzowskie była ciekawa mniej więcej do połowy sezonu, bo potem rozpoczęła się dominacja Verstappena i Red Bulla, co automatycznie oznaczało mniejsze zainteresowanie kibiców. Był to w końcu sezon, gdy nie obowiązywały już ograniczenia dotyczące publiczności, trybuny torów były pełne, a kalendarz niemal taki sam jak planowany. To pozytywnie wpłynęło na całą Formułę 1.
W 2022 roku na blogu nie wprowadziłem żadnej istotnej nowości, jeśli chodzi o publikowane treści. Pewne zmiany miały miejsce na „zapleczu”, bo zmieniłem trochę podejście do SEO poprzez przebudowanie kategorii i tagów. Przełożyło się to na lepsze pozycje linków do tekstów w wyszukiwarkach. Dzięki pomocy Przemka, który zrobił schematy, przygotowałem kilka brakujących charakterystyk torów wyścigowych F1. Kontynuowałem informowanie o transmisjach telewizyjnych i Internetowych, statystykach czy zmianach regulaminowych. Reagowałem na bieżące wydarzenia od prezentacji i testów po omówienia kwalifikacji i wyścigów. Ważnym elementem były teksty finansowe, z których jestem szczególnie zadowolony, bo są to rzeczy, które często publikuję jako pierwszy na świecie.
Statystyki za 2022 rok dla CyrkF1.pl
W 2022 roku opublikowałem na blogu 422 teksty, czyli aż o 48 więcej niż w 2021 roku. Ten wzrost był spowodowane dwoma czynnikami. Przy każdym weekendzie wyścigowym pojawiał się post konkursowy, a dawniej takie posty pojawiały się okazjonalnie. Dodatkowo teksty z charakterystykami torów, które były już na blogu, aktualizowałem i publikowałem ponownie przed wizytami F1 na danym torze. Te dwie kwestie odpowiadają w zdecydowanej większości za wzrost liczby opublikowanych tekstów. Cały czas staram się, aby na stronie pojawiał się średnio jeden nowy tekst dziennie. Czasami są dwa, a bardzo rzadko trzy, ale trafiają się także dni gdy nie ma nic nowego, stąd średnia niewiele przekraczająca jeden tekst dziennie. Sezon 2022 był intensywny jeśli chodzi o liczbę wyścigów, a to przełożyło się na pojawiające się wokół każdego weekendu wyścigowe teksty.
Bez zmian stawiam na dłuższe artykuły, które mają co najmniej 500 słów. Na blogu nie pojawiają się krótkie newsy, na nie jest miejsce w mediach społecznościowych. Optymalne artykuły mają około 1000 słów, a regularnie są takie mające ponad 1500 słów. To podejście się w moim wypadku sprawdza, bo czytelnicy wolą treściwe rzeczy, co obserwuję od kilku lat. Wiele portali i stron opiera się na krótkich newsach idąc w ilość, bo w takich tekstach często ważne są dwa, trzy zdania. Nie konkuruję z innymi stronami i blogami na liczbę publikowanych treści, a na ich jakość i zawartość.
Blog został założony we wrześniu 2012 roku i systematycznie z roku na rok notował lepsze wyniki. Jedynym wyjątkiem był 2020 rok, gdy z powodu opóźnienia i skrócenia sezonu liczba odsłon spadła w porównaniu do poprzedniego roku. W 2021 roku nastąpiło zdecydowane odbicie i rekordowy rok dla bloga: 74% więcej odsłon w porównaniu do 2020 roku i 54% w porównaniu do poprzedniego najlepszego roku 2019. Te wyniki udało się jeszcze poprawić w 2022 roku.
CyrkF1 zanotował w 2022 roku według Google Analytics 3,46 mln odsłon wygenerowanych przez 616 tysięcy użytkowników. Liczba odsłon wzrosła o 7,8% w porównaniu do 2021 roku. W 2022 roku aż dziewięć miesięcy było rekordowymi dla bloga. Spadki w porównaniu do 2021 roku były dla września, listopada i grudnia. Marzec 2022 był najlepszym miesiącem w całej historii bloga z wynikiem 0,53 mln odsłon. Blog bardzo dynamicznie rósł do końca sierpnia 2022, znacznie gorzej było w okresie wrzesień – grudzień. Powodem był bardzo emocjonujący sezon 2021, który trwał do połowy grudnia. W 2022 roku końcówka sezonu była spokojna, bo mistrzowskie tytuły rozstrzygnęły się wcześniej, a sam sezon skończył się w połowie listopada. Zainteresowanie Formułą 1 w tym okresie wyraźnie spadło. Szczególnie grudzień 2022 był bardzo słabym miesiącem, ludzie przestali się wtedy interesować F1, brakowało ciekawych tematów.
Duże wzrosty odnotowałem na obu profilach na Twitterze, szczególnie mój osobisty profil regularnie i szybko rósł. Na początku 2022 roku miałem 7 260 obserwujących, a teraz jest ich blisko 13 000. Oficjalny profil bloga zyskał 3000 nowych obserwujących. Na Facebooku również były wzrosty, ale typowe dla tego portalu, czyli systematyczne. Na Facebooku bez wykupienia reklamy nie ma co liczyć na dynamiczne wzrosty typowego fanpage’a.
CyrkF1 w 2022 roku na tle konkurencji
Wyniki w 2022 roku przekroczyły moje najbardziej optymistyczne oczekiwania. Szczególnie pierwsza połowa minionego roku była bardzo dobra. Blog jest w dużym stopniu zależny od algorytmów Google i Facebooka, tego co podpowiadają ludziom do czytania. Teksty z bloga często w ten sposób zyskiwały tysiące dodatkowych odsłon, ale jest to źródło niepewne. Facebook kilka miesięcy temu ponownie przestał chętnie promować moje teksty (zachęcali do wykupienia reklamy, czego nie zrobiłem). W Google nie ma reguły, który tekst będzie promowany.
W przypadku CyrkuF1 na tle konkurencji ważne są trzy kwestie. Z roku na rok znaczenie zyskują wszelkiego rodzaju vlogi, streamy, podcasty itp. Popularnych polskich kanałów jest kilka, coraz więcej ludzi w ten sposób czerpie wiedzę o F1. Taka forma komunikacji treści ma swoje wady i zalety, ale trend jest jasny, szczególnie u młodych ludzi. Ja w to nie wszedłem, co na pewno oznacza, że tracę część potencjalnych odbiorców. W mediach społecznościowych jestem tylko na Facebooku i Twitterze, odpuściłem inne serwisy. To również ogranicza zasięgi, ale nie mam czasu, aby zajmować się dodatkowymi profilami. Trzecia kwestia to jednoosobowe prowadzenie bloga. Większość mojej konkurencji, to strony mające kilku – kilkunastoosobowe redakcje, które publikują znacznie więcej artykułów. Ruch zawsze generują nowe treści na stronach. Jeżeli ja mam jeden tekst dziennie, a ktoś ma ich kilka, to on z zasady ma przewagę.
TOP20 najpopularniejszych tekstów w 2022 roku na CyrkF1
Poniżej przedstawiam listę 20. najpopularniejszych tekstów w 2022 roku na blogu. Teksty są uszeregowane pod względem liczby odsłon zliczonych od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 roku według danych Google Analytics. Wziąłem pod uwagę jedynie teksty opublikowane w tym czasie. Co ważne pominąłem wszelkiego rodzaju teksty zbiorcze (np. klasyfikacje generalne, prezentacje bolidów, składy zespołów czy informacje o transmisjach), kalendarze, składy zespołów oraz plany transmisji poszczególnych weekendów wyścigowych. Zrobiłem tak, bo teksty zbiorcze są odwiedzane przez cały rok i z zasady są na czele zestawienia pod względem odsłon. Gdybym wziął pod uwagę wszystkie teksty, to na pierwszym miejscu byłby tekst „Gdzie oglądać transmisje F1 w Polsce w 2022 roku?”, który był odwiedzany regularnie cały rok.
1. Będziecie państwo zadowoleni.
2. Konkurs Szklana Kula F1 2022.
3. Nowości w transmisjach Formuły 1 w 2022 roku.
4. Kolejne kontrowersje wokół Red Bulla.
5. Trzy soczyste plotki z rynku transferowego na 2023 rok.
6. Jak Viaplay pokazuje F1 w innych krajach?
7. Kłopoty techniczne i wysoki abonament Viaplay – jak wpłynie to na F1 w Polsce?
8. Jak będą wyglądały testy F1 przed sezonem 2022?
9. W 2022 roku odbędą się trzy sprinty według zmodyfikowanych zasad.
10. Zmiany w sponsorach zespołów F1 na początku 2022 roku.
11. Prezentacja bolidu Ferrari F1-75 na sezon 2022.
12. Jaka przyszłość czeka Leclerca po ewentualnym odejściu z Ferrari?
13. Wyniki konkursu Szklana Kula F1 2021.
14. Kraksa Guanyu Zhou wymusi zmiany w bolidach F1.
15. Mercedes bardzo odchudził bolid W13 przed testami w Bahrajnie.
16. Prezentacja bolidu Mercedes W13 na sezon 2022.
17. Michael Masi – dziesięć najbardziej kontrowersyjnych decyzji.
18. Doniesienia z pięciu zespołów po starcie sezonu 2022.
19. Innowacyjny Red Bull RB18 zadebiutował na torze.
20. Szacunkowe zarobki kierowców Formuły 1 w 2022 roku.
Na pierwszym miejscu z dużą przewagą znalazł się grudniowy post o Kubicy, Orlenie i niespełnionych obietnicach, który trafił w wiele różnych miejsc w Internecie. Na drugim miejscu post z konkursem Szklana Kula, który odwiedzano wielokrotnie więcej razy niż było uczestników (bardzo wiele razy sprawdzano również tekst z wynikami poprzedniej edycji). W czołówce jak zwykle są również posty o transmisjach, ludzie czytali jakie będą nowości w 2022 roku. Temat Viaplay i planowanych relacji z F1 od 2023 roku również był popularny.
Pozytywnie zaskakuje mnie obecność tekstów o technice, w tym omówienie prezentacji trzech bolidów. Możecie zauważyć, że na liście brakuje artykułów z kategorii statystyk, analiz kwalifikacji, podsumowań wyścigów czy doniesień o potwierdzonych transferach. To są teksty, które są popularne, ale przez bardzo krótki czas: jeden, dwa dni. Dlatego one nie mają szans przebić się do całorocznego zestawienia. Aby tekst znalazł się w TOP20 danego roku, to musi być czytany nie tylko bezpośrednio po publikacji, ale dłużej.
Wiele z tych tekstów jest wciąż aktualnych, więc jeśli chcecie coś nadrobić, to zapraszam do czytania.
Plany na 2023 rok
Pod względem ilości i rodzajów publikowanych treści nie planuję zmian. W wersji optymistycznej utrzymam liczbę postów z 2022 roku. Szczerze mówiąc prowadzę blog już tyle czasu, że pojawiło się wypalenie, dlatego nie jest wykluczone, że ich liczba spadnie, albo będą spokojniejsze okresy. Jest jedna rzecz, której blog bardzo potrzebuje: zmiana szaty graficznej. To jest coś nad czym skupię się w kolejnych tygodniach. Ponad 80% odsłon strony jest ze smartfonów, trzeba zmienić wygląd strony, aby lepiej się czytało na telefonach.
P.S. Jeżeli ktoś chciałby wesprzeć finansowo CyrkF1, to można to zrobić klikając poniżej przycisk „Postaw kawę”. Z góry dziękuję za wszystkie wpłaty.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: