Dla zespołu ROKiT Williams Racing sezon 2019 ma być nowym otwarciem: nowe malowanie, sponsorzy, kierowcy i inna filozofia konstrukcji samochodu. Dzisiaj poznaliśmy nowe barwy oraz sponsora tytularnego – ROKiT.
Williams zanotował fatalne wyniki w 2018 roku, gdy sięgnęli dna zajmując ostatnie miejsce w klasyfikacji generalnej. Trudno znaleźć pozytywy o minionym sezonie, dlatego postanowiono na głębokie zmiany. Część z nich była wymuszona (odejście Martini i Lance’a Strolla), ale część to autorskie pomysły szefostwa. Zespół liczy na powrót do rywalizacji w środku stawki, a Claire Williams (podobnie jak rok temu o tej porze) mówi nawet w wywiadach prasowych o walce o czwarte miejsce w klasyfikacji. Williams w ostatnich latach potrafił całkowicie odwrócić swoje wyniki z roku na rok, więc taka metamorfoza jest w 2019 roku możliwa. Jeżeli nie nastąpi znacząca poprawa wyników, to ten zespół może wpaść w głęboki kryzys.
Nowy sponsor tytularny zespołu ROKiT Williams Racing
Podczas konferencji prasowej w swojej fabryce w Grove zespół Williams ogłosił zawarcie nowej wieloletniej umowy z firmą ROKiT, która została ich nowym sponsorem tytularnym. Nie poznaliśmy szczegółów finansowych oraz długości tej umowy (zaktualizuję, jak się coś dowiem). Logotyp marki ROKiT otrzymał najlepsze miejsce na samochodzie oraz pierwszy człon w oficjalnej nazwie. Ich logotyp będzie także widoczny na kombinezonach i kaskach kierowców oraz ubraniach personelu. Mają być także organizowane interaktywne akcje promocyjne dla kibiców.
ROKiT, to nowa amerykańska marka produkująca smartfony, która dopiero wchodzi na rynek. Jej pierwsze modele telefonów zostały zaprezentowane w styczniu podczas targów CES w Las Vegas. ROKiT promuje się poprzez sport w ligach NBA i NFL. Umowa z Williamsem ma im dać możliwość dotarcia do nowych klientów na świecie, a szczególnie w Wielkiej Brytanii. ROKiT ma produkować telefony wysokiej klasy w niskich cenach. ROKiT pracuje także nad nowoczesnymi sieciami Wi-Fi w 27 miastach w Indiach. Za firmą ROKiT stoi amerykański miliarder John Paul DeJoria oraz brytyjski przedsiębiorca Jonathan Kendrick
Telefony ROKiT dopiero pojawią się na rynku. Ich premiera zaplanowana jest na marzec 2019 roku w USA i Wielkiej Brytanii. Mają także być dostępne w Polsce w późniejszym terminie.
Nowe malowanie zespołu ROKiT Williams Racing
Zespół zaprezentował nowe malowanie, które pokazano na bolidzie z 2018 roku, który został w tym celu lekko zmodyfikowany (nowe przednie skrzydło). W samochodzie dominują kolory: czarny, niebieski i biały. Nie ma więc rewolucji, ale zastosowany odcień koloru niebieskiego to dla tej stajni nowość, co zmienia obraz całego malowania. Układ kolorystyczny jest dość specyficzny, aby dobrze było widać nowego głównego sponsora na pokrywie silnika. Logotypy pozostałych partnerów są czarne. To sprawia, że np. logo Orlenu zlokalizowane nad głową kierowcy nie jest zbytnio dobrze widoczne. Lepiej wygląda sytuacja, gdy logotypy są na białym tle, co ma miejsce na nosie. Z oceną malowania wstrzymuję się do czasu aż zobaczę zdjęcie nowego samochodu na torze.
Ze słów Claire Williams podczas konferencji wynika, że nowe malowanie to autorski pomysł zespołu, a nie barwy narzucone przez nowego sponsora tytularnego. Celowo użyli innego odcienia koloru niebieskiego, aby pokazać że Williams jest teraz „świeżą i zrewitalizowaną” marką. Malowanie zaprojektowano wewnętrznie w zespole i spodobało się ono Frankowi Williamsowi.
ROKiT Williams Racing – galeria zdjęć nowego malowania
Źródło: ROKiT Williams Racing
Nowi kierowcy, sponsorzy i budżet
W 2019 roku Williamsa będą reprezentować dwaj nowi kierowcy: Robert Kubica i George Russell. Kubica wraca do F1 po ośmiu latach przerwy. W 2018 roku był rezerwowym zawodnikiem tej stajni, dlatego będzie dobrze przygotowany do startów. George Russell to utalentowany debiutant i wychowanek Mercedesa. W 2018 roku został mistrzem serii F2. Williams postawił na mieszankę młodości i doświadczenia.
Budżet zespołu Williams w 2019 roku mimo pozyskania nowych sponsorów powinien spaść. Utracili wsparcie Martini oraz kilku innych niezależnych sponsorów, Lawrence’a Strolla, SMP Banku oraz otrzymają niższe premie od FOM. Umowy z nowymi sponsorami (głównie ROKiT), PKN Orlen (szczegóły), zniżka od Mercedesa oraz odszkodowanie od Strolla nie zrekompensują wszystkich strat. Chyba, że ogłoszony dzisiaj kontrakt jest bardzo wysoki, co jest bardzo mało prawdopodobne biorąc pod uwagę liczbę logotypów oraz obowiązujące w F1 ceny. Williams w ostatnich dwóch sezonach miał jak na swoje możliwości dość duży budżet, więc teraz wrócą do poziomu sprzed tych sezonów.
Na bolidach widać także niewielkie logo browaru ABK, który należy do grupy ROKiT. Nie ma o nim wzmianki na stronie internetowej zespołu. Dodatkowo Williams ogłosi wkrótce jeszcze jednego partnera.
Williams FW42 – animacja
Zespół pokazał w internecie animację przedstawiającą nowy samochód FW42 szykowany na sezon 2019. Widać na niej bardzo mało, a nie udostępniono dodatkowych grafik, więc trudno przygotować analizę techniczną. Wstrzymam się z omówieniem nowego samochodu do momentu opublikowania zdjęć z toru lub komputerowych grafik. Zdjęć samochodu nie ma, bo on nie jest jeszcze gotowy. Planowali pierwsze odpalenie silnika po południu w dzień prezentacji nowego malowania.
Podsumowanie prezentacji nowego malowania
Williams zapowiada nowy start w sezonie 2019. Na razie poznaliśmy nowe malowanie oraz sponsora. Do pełni szczęścia brakuje tylko nowego i konkurencyjnego samochodu. Ten po raz pierwszy zostanie zaprezentowany pierwszego dnia testów przedsezonowych i dopiero wtedy będzie się można mu uważniej przyjrzeć. Jak jest dobry, to już okaże się podczas samych testów, które przypominam potrwają w sumie osiem dni (w dwóch turach).
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2019 znajduje się pod tym linkiem.