Emocjonujące kwalifikacje przed GP Europy 2016 za nami. Wygrał Nico Rosberg, który jest faworytem wyścigu. Lewis Hamilton po wielu błędach zajął 10 miejsce.
Tor Baku City Circuit z sesji na sesję coraz bardziej mi się podoba. Kwalifikacje był ciekawe i emocjonujące. Tor jest bardzo szybki i wymagający dla kierowców i bolidów. Drobny błąd i już zawodnik może zapomnieć o dobrym czasie. Niedzielny wyścig zapowiada się bardzo ciekawie. Układ pozycji po kwalifikacjach jest dość niecodzienny. Kilku kierowców zdecydowanie powinno zająć lepsze miejsca, a to sugeruje bardzo emocjonujący wyścig.
Pełne wyniki kwalifikacji:
PROVISIONAL CLASSIFICATION: END OF #QUALI #EuropeGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/c9JY6MPzYz
— Formula 1 (@F1) 18 czerwca 2016
Czas osiągnięty przez Nico Rosberga nie był tak dobry, jak można się było spodziewać po piątkowych treningach. Gdyby Q3 przebiegało sprawniej, bez żółtych flag wywieszanych po błędach kierowców, to tempo byłoby jeszcze lepsze.
Nico Rosberg wygrał kwalifikacje i jest głównym faworytem do zwycięstwa w GP Europy 2016 na nowym torze ulicznym w Baku City Circuit. Mercedes ma tu ogromną przewagę nad rywalami i tylko awaria bolidu lub jakiś pech pozbawią go zwycięstwa. Rosberg zdobył Pole Position mimo muśnięcia ściany w decydujących chwilach kwalifikacji.
Największym przegranym kwalifikacji jest Lewis Hamilton, dla którego mogły to być nawet najgorsze kwalifikacje w karierze. Sam przyznał, że to on jest winny dopiero 10 pola. Hamilton kilkukrotnie wyjeżdżał poza tor psując swoje pomiarowe okrążenia. Tak naprawdę nie przejechał żadnego czystego kółka (mimo że wykręcił zdecydowany rekord pierwszego sektora). Ostatecznie w Q3 przedwcześnie zakończył rywalizację po uderzeniu przednim kołem w bandę, czym złamał przednie zawieszenie w swoim bolidzie. Hamilton zepsuł komplet opon na których ma wystartować do wyścigu, mocno je blokując. Być może sędziowie pozwolą mu wymienić jedną, najbardziej zniszczoną z tych czterech opon. Ale wiele mu to nie pomoże, bo w każdym komplecie mocno blokował opony.
Mimo tego Hamilton jutro jeśli przetrwa start to powinien spokojnie dojechać na drugim miejscu. Mercedes ma tu ogromną przewagę nad rywalami. A wyprzedzanie powinno przychodzić tu stosunkowo łatwo.
Fantastyczne drugie miejsce zajął Sergio Perez. Ale po karze za wymianę skrzyni biegów zajmie dopiero siódme miejsce na starcie. Force India ma tu świetny bolid i obaj kierowcy powinni walczyć o dobre miejsca w wyścigu, także Nico Hulkenberg, który dość niespodziewanie nie awansował do Q3. Sebastian Vettel i Daniel Ricciardo będą ze sobą rywalizować o miejsce na podium. Obaj mogą być zadowoleni ze swoich miejsc, po tym co pokazali w treningach.
Valtteri Bottas podczas kwalifikacji niemal pobił rekord prędkości bolidów Formuły 1 z silnikiem V6 Turbo.
Patrząc na osiągane prędkości maksymalne to widać, że kierowcy podeszli bardzo zróżnicowanie do ustawień swoich bolidów. Są aż 33 km/h różnicy między najszybszym Bottasem, a najwolniejszym Magnussenem. Występują też spore różnice wewnątrz kilku zespołów, co sugeruje inne ustawienia docisku aerodynamicznego.
Pirelli prognozuje wyścig na jeden pit-stop. Zmiana z opon super-miękkich na miękkie na 22 okrążeniu (wyścig liczy 51 kółek). Lub dla kierowców startujących na miękkich oponach zmiana na 29 okrążeniu. Opony są tu bardzo wytrzymałe i degradacja jest niska. Różnica między super-miękkimi a miękkimi oponami to jedna sekunda. Nie są wykluczone częstsze zjazdy po nowe opony, ale o tym zadecyduje ewentualny wyjazd samochodu bezpieczeństwa.
Sobotni wyścig GP2 pokazał, że pierwszy zakręt na tym torze jest bardzo zdradliwy. Ryzyko kraksy jest tu bardzo duże na starcie do wyścigu Formuły 1. Wyjazd samochodu bezpieczeństwa jest bardzo możliwy, bo po tym co wiedzieliśmy dotychczas, to trudno spodziewać się aby nikt nie uderzył w bariery. Porządkowi pracują wolno, więc w takiej sytuacji nie ma co liczyć na wirtualny samochód bezpieczeństwa. Restart za samochodem bezpieczeństwa będzie bardzo ciekawy, bo na tej ogromnej prostej bardzo łatwo wykorzystaj tunel aerodynamiczny podążając za rywalem. Pełną charakterystykę Baku City Circuit wraz z blogowym schematem można sprawdzić pod tym linkiem.
Pogoda pozostaje bez zmian, cały czas ponad 30 stopni Celsjusza. W niedzielę może być nawet trochę cieplej niż w sobotę. Wyścig rozpoczyna się o 17:00 lokalnego czasu (podobnie jak kwalifikacje) i wtedy temperatury zaczynają już spadać. Najcieplej było w ten weekend podczas trzeciego treningu.
Pozostałe informacje o torze ulicznym w Baku City Circuit znajdują się pod tagiem Baku. Znajdziecie tam liczne wpisy z filmami, zdjęciami i ciekawostkami na temat tego toru.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: