W 2022 roku w Formule 1 wprowadzona zostanie rewolucja techniczna, która w dużym stopniu wpłynie na budowę i wygląd samochodów. Jakie będą ogólne rozmiary bolidów F1 w 2022 roku, a także jak bardzo i dlaczego wzrośnie ich waga minimalna?
Zewnętrzne rozmiary bolidów F1 ulegną nieznacznym zmianom w 2022 roku
Bolidy F1 będą od 2022 roku wyglądać zupełnie inaczej z powodu wprowadzenia rewolucji technicznej, która dotknie głównie aerodynamiki. W lipcu szeroko omówiłem zmiany w aerodynamice i to jak wpłyną one na wygląd samochodów – Szczegółów. Dla wielu czytelników zaskoczeniem może być fakt, że przy tak dużych zmianach regulaminowych zewnętrzne wymiary samochodów ulegną jedynie niewielkim modyfikacjom. Samochody wciąż będą bardzo duże.
Nowością w 2022 roku będzie ograniczenie rozstawu osi, który będzie mógł wynosić maksymalnie 3,6 metra. Obecnie rozstaw osi nie jest limitowany To jedyna zmiana, która faktycznie wpłynie za zewnętrzne rozmiary bolidów F1. Samochody w 2021 roku miały większy rozstaw osi od nowego limitu o maksymalnie kilkanaście centymetrów. Nie da się tego dokładnie porównać, bo zestawienie długości powstałe po faktycznym zmierzeniu samochodów nie pojawiło się, porównywano rozmiary samochodów jedynie na podstawie zdjęć. Najdłuższy samochód miał mieć w 2021 roku Mercedes – ponad 10 cm więcej niż nowe minimum. Dlatego bolidy F1 w 2022 roku będą krótsze, ale to będzie skrócenie tylko o kilka do kilkunastu centymetrów. Raczej nikt nie postanowi zrobić samochodu z mniejszym rozstawem osi, bo to negatywnie wpłynie na aerodynamikę. Ogólna długość samochodów Formuły 1 przekracza obecnie 5,5 metra.
Szerokość samochodu bez zmian będzie wynosić 2000 mm. Zwężone zostanie przednie skrzydło z 2000 do 1950 mm, jego końcówki będą więc bliżej środka przednich opon, a nie tak jak teraz na wysokości zewnętrznych krawędzi tych opon.
Maksymalna wysokość samochodu będzie wynosiła 960 milimetrów, a w sezonie 2021 było to 950 mm. Różnica jest więc minimalna – 1 cm, nie będzie się tego dało zauważyć na torze.
Średnica nowych kół wzrośnie z 670 do 720 mm, ale ich szerokość nie ulegnie zmianie: 305 mm na przedniej i 405 mm na tylnej osi.
Wzrost wagi minimalnej o 43 kilogramy w 2022 roku
Waga minimalna bolidu w F1 dotyczy łącznej wagi samochodu wraz z kierowcą, nie zalicza się do niej jedynie paliwa. W 2022 roku waga minimalna bolidu będzie wynosić 795 kilogramów, czyli o 43 kg więcej niż w 2021 roku. Dla rozjaśnienia sytuacji w kolejnych dwóch akapitach podam kilka przykładów wyjaśniających składowe oraz historię zmian, a dalej wyjaśnię co spowodowało duży wzrost w 2022 roku.
Od 2019 roku w F1 obowiązuje minimalna waga kierowcy (wraz z kaskiem, kombinezonem, fotelem), która wynosi 80 kg. Ta wartość wlicza się do ogólnej wagi minimalnej bolidu. Jeżeli jakiś kierowca jest lżejszy, to pod jego fotelem instaluje się balast. Od 2021 roku zwiększono minimalną masę jednostki napędowej ze 145 do 150 kg, ta zmiana miała na celu zmniejszenie kosztów poprzez rzadsze korzystanie z egzotycznych i droższych materiałów. Waga minimalna jednostki napędowej oczywiście wlicza się do łącznej wagi minimalnej bolidu. W latach 2014 – 2020 jednostka napędowa musiała ważyć 145 kg, więc zmiana w 2021 roku była jedyną odkąd wprowadzono hybrydowe silniki V6 Turbo. To oznacza, że obecnie 230 kg jest zarezerwowane na kierowcę i jednostkę napędową. Reszta samochodu będzie w 2022 roku ważyć 565 kg. Dla porównania w 2014 waga minimalna bolidu wynosiła 690 kg. Od tego czasu jednostka napędowa „przytyła” o 5 kg, a więc sam samochód wraz z kierowcą między 2014 a 2022 rokiem „przytył” aż o 100 kg.
Waga minimalna na sezon 2022 była kilkukrotnie podwyższana. W 2021 roku waga minimalna wynosiła 752 kg (ona także była bezpośrednio przed startem sezonu podwyższona). Pierwotnie planowano, aby bolidy w 2022 roku ważyły 775 kg, taki zapis był w regulaminie technicznym opublikowanym w kwietniu 2021 roku. W jego kolejnych aktualizacjach tę wartość podnoszono, najpierw do 790 kg, potem do 792 kg, a w grudniu do 795 kg. Wszystkie te zmiany były wprowadzane na prośbę zespołów lub Pirelli. To nie są wartości narzucone przez FIA, którym sprzeciwiają się zespoły. Regulamin F1 wymusza na nich zmiany w konstrukcjach, które podnoszą wagę minimalną.
Jak wspominałem paliwo nie wlicza się do wagi minimalnej, a więc zatankowany do pełna samochód w 2022 roku na starcie wyścigu będzie ważył ponad 900 kg.
Przyczyny wzrostu wagi minimalnej w F1 od 2022 roku
Głównym powodem znacznego wzrostu wagi minimalnej od 2022 roku są nowe koła. Zostaną wprowadzone opony o niskim profilu na 18-calowych felgach. Zwiększenie rozmiaru felg o 5 cali oznacza, że wzrośnie ich waga. W przypadku felg na przedniej osi chodzi o 2,5 kg, a na tylnej osi o 3 kg. Komplet felg będzie więc ważył o 11 kg więcej niż w 2021 roku. Od przyszłego roku będzie jeden dostawca felg dla wszystkich stajni, to także wpływa na wagę produktu, bo nie będzie rywalizacji między dostawcami. Od 2022 roku stosowane będą kołpaki – każdy będzie ważył około 0,5 kg. Same opony mimo zmniejszenia profilu także mają być nieznacznie cięższe – po około 0,2 kg na sztukę. Łącznie tylko te zmiany oznaczają około 13,8 kg dodatkowej masy.
Większe koła oznaczają większe hamulce. Średnica tarcz hamulcowych zostanie zwiększona z 278 mm do 330 mm, przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowej grubości. W 2021 roku jedna tarcza (według Brembo, największego dostawcy) ważyła 1 – 1,2 kg. Dodatkowo regulamin na 2022 rok wprowadza ograniczenia dotyczące liczby dostępnych tarcz, co zmniejszy koszty i sprawi, że będą one musiały być bardziej wytrzymałe, a tym samym cięższe. Zmniejszy się także liczba otworów chłodzących z powodu wprowadzenia ich minimalnej średnicy – 3 mm. Tarcze hamulcowe będą więc większe, bardzo wytrzymałe i z mniejszą ilością otworów. Tarcze hamulcowe będą więc o około 0,3 kg cięższe (każda sztuka). Pozostałe zmiany w układzie hamulcowym (nowe zaciski, klocki i elementy systemu brake-by-wire) oznaczają kolejne około 0,4 kg średnio na każde koło, więc łącznie układ hamulcowy to niecałe 3 kg dodatkowej masy.
Poza kołami główną przyczyną wzrostu wagi minimalnej bolidu F1 od 2021 roku jest zaostrzenie testów zderzeniowych, co wymusiło wzmocnienie monokoku i innych elementów konstrukcyjnych. Kolejną przyczyną jest chęć ograniczenia kosztów poprzez rzadsze używanie egzotycznych, lekkich ale i drogich materiałów. Gdyby budżety nie były limitowane, to bogatsze zespoły wytwarzałyby więcej komponentów z bardziej lekkich materiałów.
Podsumowanie i przyszłość
Kwestią czasu w F1 jest waga minimalna przekraczająca 800 kg. Zmiany na tym polu są tak dynamiczne, że nie można wykluczyć podniesienia obecnego limitu jeszcze przed startem sezonu 2022. Oczywiście tak duża waga z wielu względów nie jest korzystna. Samochody są bardzo duże (chodzi głównie o długość), bo dzięki temu są szybsze – większa stabilność i więcej docisku, zespoły dobrowolnie nie będą ich skracać. Nowe reguły techniczne, które zostaną wprowadzone w 2022 roku mają obowiązywać cztery sezony. Formuła 1 zdaje sobie sprawę, że obecne samochody są zbyt ciężkie i zbyt duże, te dwie kwestie będą jednymi z kluczowych do zmian podczas kolejnej rewolucji technicznej planowanej na 2026 roku. Wcześniej nie ma co liczyć na zauważalne zmiany dotyczące tych dwóch kwestii.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: