W 2021 roku Formule 1 wymiennie będą wykorzystywane samochody bezpieczeństwa Astona Martina i Mercedesa. Doszło do porozumienia tych dwóch marek z Liberty Media i FIA. To pierwsza taka sytuacja w historii.
Mercedes był wyłącznym dostawcą samochodu bezpieczeństwa oraz samochodu medycznego do Formuły 1 w latach 1996 – 2020. Za ten przywilej płacą pieniądze, natomiast trudno oszacować kwotę, bo nie spotkałem się nigdy z plotkami na ten temat. W 2021 roku sytuacja ulegnie zmianie, bo w F1 będzie dwóch dostawców samochodów: Mercedes i Aston Martin. Ich pojazdy będą pojawiać się wymiennie w trakcie sezonu. W tym momencie podano, że na GP Bahrajnu pojawią się samochody Astona Martina, a na wyścigu na torze Imola będą Mercedesy. Prawdopodobnie taki układ będzie kontynuowany przez cały rok (co drugi wyścig), a więc Aston Martin pojawi się na 12., a Mercedes na 11. wyścigach jako dostawca samochodu bezpieczeństwa i medycznego.
Mercedes posiadał poprzednią umowę z F1 do końca 2020 roku. Teraz podpisano nowy kontrakt razem z Astonem Martinem, ale nie ujawniono jego długości. Współpraca tych dwóch marek nie jest żadnym zaskoczeniem. Koncern Daimler, który jest właścicielem Mercedesa, jest także udziałowcem Astona Martina. Daimler ma mieć docelowo 20% akcji producenta kontrolowanego przez Lawrence’a Strolla. Dodatkowo Daimler dostarcza do Astona Martina silniki i elementy elektryczne. Aston Martin bardzo stawia na promocję poprzez F1, więc dla nich możliwość wykorzystania drogowych aut, to znakomita forma reklamy.
Samochód bezpieczeństwa i medyczny w 2021 roku w F1 – galeria zdjęć
Źródło: Daimler AG oraz Aston Martin Lagonda
Szczegóły na temat samochodów Mercedesa
W 2021 roku samochody bezpieczeństwa i medyczny dostarczane przez Mercedesa będą pomalowane na czerwony kolor. To element większej promocji marki AMG, której charakterystycznym kolorem jest czerwień. Dodatkowo pierwszy raz samochód bezpieczeństwa będzie miał sponsora, którym została firma CrowdStrike. Ta firma jest także sponsorem zespołu F1 Mercedesa i poprzez sponsoring samochodu bezpieczeństwa chce być szerzej obecna w Formule 1. To może być precedens i w przyszłości na samochodzie bezpieczeństwa będzie więcej reklam. Dawniej były reklamy firmy Allianz, ale ona była wtedy partnerem całej Formuły 1.
Mercedes dostarczy te same modele co w poprzednim sezonie. Samochodem bezpieczeństwa będzie Mercedes-AMG GT R z silnikiem o mocy 585 koni mechanicznych. Samochód spala 12,4 l / 100 km, ma silnik 4,0 l bi-turbo V8 oraz rozpędza się do 100 km/h w 3,6 sekundy. Samochodem medycznym będzie Mercedes-AMG C 63 S z silnikiem o mocy 510 koni mechanicznych. Samochód spala 10,0 l / 100 km, ma silnik 4,0 l bi-turbo V8 oraz rozpędza się do 100 km/h w 4,1 sekundy. Oba te samochody są nieznacznie zmodyfikowane w stosunku do seryjnych wersji – posiadają ceramiczny układ hamulcowy. Ten model samochodu bezpieczeństwa został wprowadzony do F1 w 2019 roku, a samochodu medycznego w 2015 roku.
Szczegóły na temat samochodów Astona Martina
Samochód bezpieczeństwa oraz medyczny dostarczane przez Astona Martina będą pomalowane na zielono. Jest to ten sam odcień, który zastosuje w 2021 roku ich zespół F1. To kolejny przykład budowy wizerunku przez tę markę w Formule 1. Za samochód bezpieczeństwa posłuży model Vantage, a za samochód medyczny model DBX.
Aston Martin Vantage został w znacznym stopniu zmodyfikowany aby spełnić wymagania stawiane przez Formułę 1 i dorównać poziomem do odpowiednika od Mercedesa. Vantage będzie miał w F1 silnik o mocy 535 koni mechanicznych, a standardowa wersja ma 509 koni. Napędza go jednostka napędowa Mercedesa – 4,0 l bi-turbo V8. Vantage rozpędza się do 60 mil na godzinę w 3,5 sekundy. Ma zmodyfikowaną skrzynię biegów, zawieszenie i pakiet aerodynamiczny. Wykorzystywane są nisko-profilowe opony. Pakiet aerodynamiczny jest wzorowany na modelu Vantage GT.
Aston Martin DBX nie został poddany znaczącym modyfikacjom. Ma taki sam silnik, którego moc jest taka sama jak w produkcji seryjnej – 557 koni mechanicznych. Rozpędza się do 60 mil na godzinę w 4,5 sekundy. Będzie posiadał standardowe wyposażenie samochodu medycznego, a także zmodyfikowany układ siedzeń.
Kierowcy pozostają bez zmian
Wprowadzenie drugiego samochodu nie wpływa na skład kierowców. Bernd Maylander pozostanie w 2021 roku kierowcą samochodu bezpieczeństwa, a Alan van der Merwe samochodu medycznego. Będą prowadzić zarówno Mercedesy, jak i Astony Martiny. Jestem ciekawy czy pokuszą się o skomentowanie ich osiągów? W każdy czwartek na początku weekendu wyścigowego ci kierowcy testują swoje samochody przez około godzinę, a FOM wykorzystuje te przejazdy do sprawdzenia czy wszystko jest gotowe do realizacji telewizyjnej. W F1 TV Pro te przejazdy są zawsze transmitowane na żywo, ale nie udostępniane są powtórki.
Bernd Maylander jest kierowcą samochodu bezpieczeństwa w F1 od 2000 roku, a Alan van der Merwe kierowcą samochodu medycznego od 2009 roku.
Zarówno w samochodzie bezpieczeństwa jak i medycznym są zainstalowane dwa ekrany. Na jednym wyświetlany jest aktualny przekaz telewizyjny, a na drugi schemat toru wraz z pozycją wszystkich pojazdów. Kierowcy mogą więc wszystko śledzić w czasie jazdy.