Mercedes ogłosił, że George Russell i Kimi Antonelli pozostaną ich kierowcami w sezonie 2026. Decyzja nie jest żadnym zaskoczeniem, była spodziewana od dłuższego czasu. Komunikat Mercedesa nie precyzuje długości kontraktów, a to jest bardzo ciekawa kwestia.
Zespół Mercedes dopiero w połowie października ogłosił, że nie zmienia składu kierowców na 2026 rok. Fakt, że George Russell i Kimi Antonelli dalej będą ich zawodnikami był pewny od co najmniej dwóch miesięcy, ale sprawa została bardzo przeciągnięta prawdopodobnie przez negocjacje z Russellem.
Russell i Antonelli będą kierowcami Mercedesa tylko w 2026 roku czy na dłużej?
Mercedes w swoim komunikacie podał jedynie, że George Russell i Kimi Antonelli będą ich kierowcami w 2026 roku. Nie wspomnieli słowem o długości podpisanych kontraktów ani tego nie zasugerowali. Może to oznaczać, że obaj kierowcy podpisali umowy tylko na jeden rok, ale również mogą mieć umowy na kilka lat, ale nie zostało to ujawnione.
Kimi Antonelli to wychowanek Mercedesa, który zadebiutował w F1 w 2025 roku. Tacy kierowcy na początku nie dostają zwykłych kontraktów z zespołami, a posiadają wieloletnie umowy, które są przedłużeniem kontraktów juniorskich. Zespół decyduje czy aktywować kolejny rok czy nie. Młodzi kierowcy początkowo niewiele zarabiają, a zespół w ten sposób oszczędza i odrabia pieniądze jakie zainwestował w karierę zawodnika w seriach juniorskich. Według wiarygodnych informacji Antonelli właśnie ma taką umowę, a sezon 2026 został aktywowany już jakiś czas temu. Mercedes tego nie ogłaszał, bo chciał jednocześnie poinformować o obu kierowcach. Z obozu Red Bulla wiemy, że tego typu umowy z wychowankami są podpisywane nawet na pięć lub więcej lat. Zespół ocenia czy młody kierowca się dobrze rozwija i aktywuje kolejne lata. Antonelli prawdopodobnie ma podobną umowę, tak samo było dawniej z Russellem, gdy był wypożyczany do Williamsa czy Oconem.
Inaczej wygląda sprawa George’a Russella. Wiemy z jego wypowiedzi, a także doniesień medialnych, że Brytyjczyk negocjował umowę z Mercedesem od dłuższego czasu. Punktami spornymi miała być długość kontraktu, ilość dni w roku przeznaczanych na obowiązki sponsorskie (w Mercedesie kierowcy mają wiele takich obowiązków), a także wysokość pensji. Negocjacje były długie, więc obie strony musiały się porozumieć i wypracowano kompromis. Formuła 1 w swoim serwisie, a także wiarygodny serwis The Race podali niezależnie od siebie, że Russell podpisał wieloletnią umowę, która obejmuje sezon 2027. Wiele wskazuje jednak na to, że nie jest to kontrakt pewny, a jedynie opcja. W takich sytuacjach zwykle opcja na kolejny sezon zostanie aktywowana, gdy kierowca osiągnie zakładane wyniki lub zespół będzie na odpowiedniej pozycji w klasyfikacji generalnej. Nie wiemy jakie są konkretnie zapisy w umowie czy są korzystne dla kierowcy czy zespołu. Aktualizacja 21:45 Według niemieckiego AMuS umowa Mercedesa z Russellem zawiera wiele opcji po obu stronach, które umożliwią jej zakończenie po roku lub przedłużenie na drugi sezon. Nie chcą ujawniać jakie są to opcje, aby ograniczyć medialne spekulacje. AMuS podaje przykład Hamiltona, który podpisał z Mercedesem umowę na dwa lata, ale skrócił ją po jednym sezonie. Russell także chce mieć możliwość zmiany zespołu po roku, gdyby Mercedes w 2026 roku nie miał dobrego bolidu.
Aktualizacja 16.10.2025 r. godzina 11:00 – Brytyjski portal Independent podał, że Russell wywalczył sobie bardzo dużą podwyżkę pensji do 30 mln funtów rocznie, a także ograniczenie zobowiązań sponsorskich.
Aktualizacja 27.10.2025 r. Russell powiedział gazecie The Telegraph, że ma umowę na sezon 2026, ale jeśli w pewnym momencie sezonu wypełni określone cele sportowe, to umowa zostanie automatycznie przedłużona na 2027 rok. Nie znamy tutaj szczegółów, ale znając inne umowy to będzie chodziło o zajęcie konkretnego miejsca w danym momencie sezonu, albo określonej liczby punktów. Według tej gazety Russell i Mercedes zawarli kompromis. Russell dostał dużo większą pensję i ograniczone zobowiązania sponsorskie, ale chcąc jeździć w zespole dłużej to musi wypełnić określone cele sportowe.
Wygląda więc na to, że obaj kierowcy mają umowy wykraczające poza sezon 2026, ale wymagające aktywowania specjalnych klauzul.
Toto Wolff wygrał negocjacje i może ponowić starania o Verstappena za rok
Ogłoszone dzisiaj kontrakty kierowców oznaczają, że Toto Wolff jest wygranym. Szef Mercedesa utrzymał skład zawodników, ale podpisał z nimi umowy korzystne z perspektywy zespołu. Będzie miał możliwość zmian po sezonie 2026, na pewno również wysokości pensji jego kierowców nie uległy dużym wzrostom. Co najważniejsze Wolff będzie mógł ponowić polowanie na Maxa Verstappena na sezon 2027. Realnie ma dwa wolne miejsca na kolejny sezon, w zależności od tego jaki będzie układ sił na początku sezonu 2026 będzie decydował o tym kogo w zespole zostawić, czy warto starać się o Verstappena itd. Rynek transferowy w F1 bardzo ożywi się po pierwszych wyścigach w 2026 roku, gdy będzie znany układ sił.
Podsumowanie i mój komentarz
George Russell w 2025 roku spisuje się znakomicie, jest jednym z najlepszych kierowców w stawce. Trudno sobie wyobrazić, aby ktoś w tym bolidzie Mercedesa miał lepsze wyniki. Russell bardzo rozwinął się jako kierowca w ostatnich latach, moim zdaniem to jest już zawodnik kompletny. Jeśli w 2026 roku Mercedes będzie miał bolid zdolny do walki o mistrzostwo świata, to Russell je wygra. Jeżeli Russell faktycznie nie dostał pewnego kontraktu na minimum dwa lata, to wyraźnie widać, że Mercedes rozważa Verstappena, bo to jest jedyna potencjalnie lepsza alternatywa. Russell może być niezadowolony, bo inni kierowcy w jego wieku i z dużym potencjałem mają podpisane wcześniej dłuższe umowy z innymi zespołami, które dają im spore pensje. Mercedes od Russella wciąż wymaga udowadniania osiągów i nie daje długiej umowy.
Kimi Antonelli miał bardzo dobry początek debiutanckiego sezonu, środek był słabszy, ale po wakacjach znowu jeździ bardzo dobrze. Antonelli potrzebuje więcej czasu, aby go realnie ocenić. Widać u niego spory potencjał, zadebiutował w F1 w bardzo młodym wieku. W tym roku Russell regularnie z nim wygrywa i to wyraźnie. Antonelli za rok musi się poprawić i zacząć nawiązywać walkę z bardziej doświadczonym partnerem, wtedy Mercedes uzna, że dobrze się rozwija. Za rok oczekiwania wewnętrzne w zespole w stosunku do Włocha będą większe, pojawi się większa presja, zobaczymy jak to wytrzyma.
Artykuł, w którym znajdziecie pełne składy zespołów F1 na sezon 2026 wraz z długościami kontraktów poszczególnych zawodników można znaleźć klikając w ten link.



Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: